کیمیایی

کیمیایی

هنر ایرانی در یک هفته، دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

مسعود کیمیایی: من جسد فروغ فرخزاد را غسل دادم!

مسعود کیمیایی فیلمساز ایرانی در تازه ترین گفت و گوی خود که در روزنامه شرق به چاپ رسیده، حرف های جنجالی درباره احمد شاملو و صادق هدایت به زبان رانده و ادعا کرده که جسد فروغ فرخزاد را او غسل داده است.

پوران فرخزاد، خواهر فروغ در پاسخ به کیمیایی گفته است: « با کمال احترامی که برای آقای کیمیایی قائلم، گفته‌هایشان را تکذیب می‌کنم و متاسفانه تمام اینها که گفته‌اند، داستان است. ایشان هیچ نقشی در غسل فروغ نداشت و من یادم نمی‌آید اصلا ایشان را دیده باشم. تصاویر این تشییع جنازه نیز ثبت شده و مشخص است که جایگاه‌ها چگونه بوده است.»

جهانگیر هدایت، برادرزاده صادق هدایت هم در پاسخ به حرف های کیمیایی درباره دیدار با هدایت گفته است: «مسعود کیمیایی متولد ۱۳۲۰ است به این معنا که در ۱۹ فروردین سال ۱۳۳۰ زمانی که صادق هدایت خودکشی کرد، کیمیایی ۹ سال بیشتر نداشته است. ایشان در چند سالگی آقای هدایت را می دیدند؟»

درگذشت هوشنگ سیحون

هوشنگ سیحون

هوشنگ سیحون

هوشنگ سیحون، معمار و طراح سرشناس ایرانی در سن نود و سه سالگی در کانادا درگذشت.

سیحون ابتدا در دانشکده هنرهای زیبا به تحصیل نقاشی پرداخت، اما خیلی زود از نقاشی دل کند و برای تحصیل معماری، به دعوت آندره گدار، رییس اداره باستان ‌شناسی وقت ایران به پاریس رفت و در دانشکده هنرهای زیبای این شهر تحصیلاتش در زمینه معماری را به پایان رساند.

سیحون پیش از انقلاب سال ۵۷، رییس دانشکده هنرهای زیبای تهران بود و سال ها در آنجا تدریس کرد. آرامگاه های بوعلی سینا، خیام، فردوسی و کمال الملک از معروف ترین آثار او هستند.

سیحون نخستین معمار ایرانی بود که آهن و سیمان را به طور عیان در ساختمان به کار برد. او درباره مقبره بوعلی سینا گفته است: «آرامگاه بوعلى تنها یک آرامگاه یا مقبره نیست، بلکه آرامگاه یا مقبره جزئى از کل است که یادبود بوعلى است. من خواسته ‌ام با عوامل و عناصر معمارى چه از نظر شکلى و چه از نظر عددى، از راه نماد و سمبل، شخصیت بوعلى را بیان کنم؛ و این موضوع در ایران یا سایر جا‌ها معمول نبوده است. شکى نیست که براى هماهنگ کردن این عناصر ممارست، پیگیرى و مطالعه فراوان لازم است که در موقع خود سعى کرده ‌ام کوتاهى نکنم. پس با یک نوع دانش فراگیر در ترکیب و تلفیق این عناصر کوشش خود را به کار برده‌ام تا چیزى به دست بیاید که در برابر دید شما است. این را هم بگویم که در تمام کار‌هایم جزئیات، هرقدر بى ‌اهمیت، از ذهن من دور نبوده و به فراموشى سپرده نشده است.»

بزرگداشت ایرج پزشکزاد در لس آنجلس

ایرج پزشکزاد

ایرج پزشکزاد

بزرگداشتی برای ایرج پزشکزاد نویسنده شهیر دایی جان ناپلئون در لس آنجلس برگزار شد.

پزشکزاد که سال ها است در پاریس زندگی می کند در این جلسه گفت که قصد داشته درباره طنز و مولانا صحبت کند، اما دایی جان ناپلئون “سرقفلی و هوو” او شده و به ناگزیر درباره این کتاب حرف می زند: «مکرر اتفاق افتاده که در بعضی موارد که یک ذره سر کشیدم به کتاب تاریخ و ادبیات صحبت کرده ام در مجالس، وقتی سوال پیش آمده.. یکی دو تا سوال راجع به مطلب و بقیه همه راجع به دایی جان ناپلئون بوده است. سوال های عجیب و غریبی هم از من می کنند. درست مثل اینکه بنده یک رپرتاژ تهیه کرده ام. سوال معمولا این است که “قمر از کی حامله شده؟” یا “آسپیران غیاث آبادی و زنش به کدام ایالت آمریکا رفتند؟”»

مجری این جلسه شهره آغداشلو بازیگر سرشناس ایرانی مقیم هالیوود بود و عباس پهلوان، سردبیر مجله فردوسی که برای اولین بار این رمان را به صورت پاورقی به چاپ رساند هم در این جلسه حضور داشت و گفت که آن زمان بابت هر قسمت صد تومان به پزشکزاد داده شده که پول زیادی بوده و «از دستمزد بقیه ما بیشتر بود.»

پرویز صیاد بازیگر نقش اسدالله میرزا در سریال دایی جان ناپلئون هم در این جلسه حضور داشت و درباره ارزش های ادبی ناشناخته این کتاب سخن راند.

دست رد بر “سینه”!

لیلی گلستان

لیلی گلستان

بحث ممیزی کتاب در این هفته در پی چند گفت و گوی جنجالی با مترجمان، باز به بحث داغی بدل شد.

لیلی گلستان، مترجم سرشناس در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا درباره این که آیا تغییری در ممیزی کتاب در دولت جدید اتفاق افتاده گفت: « هنوز فرقی نکرده و هنوز سایه سنگین آن هشت سال موحش وجود دارد. امیدوارم دولت روحانی بتواند برای این معضل چاره درستی بیاندیشد. برای یک کتاب من که تجدید چاپ است به قدر دوبرابر خود کتاب اصلاحی فرستاده‌اند، که باید آن ایرادها را بخوانید و قاه قاه بخندید و بعد به ابعاد فاجعه آن هشت سال بیشتر پی ببرید. برای خنده یک نمونه را می‌آورم: “دست رد بر سینه‌اش زد…” اصلاحی آمده که این را بردارید و به جای “سینه” چیز دیگری بگذارید. خنده‌دار نیست؟»

خشایار دیهیمی، دیگر مترجم شناخته شده در گفت و گو با همین خبرگزاری در پاسخ به همین سوال گفت: « مثلا می‌گویند واژه “خوشگل” باید حذف شود، حتی از عبارت “کمد خوشگل”. مشخص نیست چه ممیزهایی این کتاب‌ها را می‌خوانند که به چنین نتیجه‌ هایی می‌رسند. تا چندی پیش گمان ما بر این بود که تغییراتی حداقل در جهت قانون‌مند شدن و عقلانی شدن ممیزی اتفاق بیافتد، اما با توجه به کتاب‌هایی که به ارشاد می ‌فرستیم و نتیجه آن‌ها را می ‌بینیم، در بر همان پاشنه می‌چرخد و هنوز ممیزانی هستند که مطلقا به محتوای کتاب کاری ندارند و فقط با کلمات و جملات به صورت دستورالعملی برخورد می ‌کنند و جان آدم را به لب می ‌رسانند.»

لغو مراسم بزرگداشت ریچارد فرای

جنجال بر سر ریچارد فرای، ایران شناس برجسته آمریکایی هنوز ادامه دارد. در پی مخالفت تندروها با دفن فرای در اصفهان، مرکز دایره المعارف اسلامی مجبور شد مراسم بزرگداشت او را نیز لغو کند.

کاظم موسوی بجنوردی، رییس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی فروردین‌ماه سال جاری در سه نامه جداگانه به حسن روحانی، رییس جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همچنین به رسول زرگرپور استاندار اصفهان، به عنوان وصی ریچارد فرای خواهان اجرای وصیت او مبنی بر خاکسپاری اش در اصفهان شده بود.

بجنوردی ۲۶ اردیبهشت‌ماه امسال در یادداشتی در وب‌سایت مرکز دایره‌المعارف اسلامی نوشته بود: «راجع به دفن او در اصفهان هنوز مأیوس نشده‌ام. در این ‌باره، ظاهرا پیشنهاد شده است که در قبرستان ارمنیان اصفهان یا در شیراز یا در قبرستان زردشتیان یزد دفن شد.»

بزرگداشت باستانی پاریزی در تهران

باستانی پاریزی

باستانی پاریزی

روز چهارشنبه بزرگداشتی برای باستانی پاریزی، نویسنده و محقق ایرانی که به تازگی درگذشت، در تهران برپا شد.

در این مراسم که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، شهرام ناظری، خواننده معروف حضور داشت و دقایقی هم به احترام باستانی پاریزی خواند.

ناظری در این مراسم گفت: « خوشحالم که با این حجم زیاد از سمومی که در ارتباط مردم جامعه با یکدیگر وجود دارد و اینقدر از هم دور شده‌ایم (که) حداقل می‌توانیم یکدیگر را در مراسم‌ های ختم و مرگ ‌ها ببینیم. گویی مسئله یک کلیشه شده که وقتی کسی از دنیا می ‌رود همه در آنجا حضور پیدا می‌کنیم و در رسای او سخنانی را عنوان می‌کنیم. ای کاش وقتی که این اساتید بزرگ زنده هستند به یاد آنها باشیم. چرا باید همیشه در هنگام مرگ و در مراسم بزرگداشت‌‌ های پس از درگذشت این اساتید حضور پیدا کنیم و از آنها تعریف کنیم؟»

محمد موسوی، نادر گلچین، مهدی ستایشگر و حمید باستانی پاریزی (فرزند او) از دیگر سخنرانان این برنامه بودند.