عکس از شرق پارسی - عکاس رضا جلالی

عکس از شرق پارسی – عکاس رضا جلالی

حراج تهران به نوعی متاثر از حراج کریستیز است که از ۸ سال پیش در دبی راه اندازی و از ۳ سال پیش در تهران و با مدیریت علیرضا سمیع آذر شکل گرفت. برپایی حراج کریستیز و معطوف کردن نگاه های منطقه به سوی هنرمندان ایرانی موجب شد که بازار بزرگی برای هنرهای تجسمی در منطقه بوجود آید و سهم بزرگی از خرید آثار هنری به هنرمندان ایرانی معطوف شود.

حراج تهران به نوعی در پاسخ به موج جدید در جامعه ایرانی برای خرید آثار هنری شکل گرفته است و در این حراج برگزار کنندگان تلاش می‌کنند که شاخص‌ترین آثار مدرن ایران را در فضای مطلوب و مناسب در معرض دید و فروش بگذارند.

شیوه برگزاری حراج تهران به این شکل است که آثار هنری توسط مجموعه داران و گالری‌ها به حراج معرفی می‌شود، البته بخشی ازآثار نیز توسط خود هنرمندان به حراج راه پیدا می ‌کنند.

در همین حال همواره می‌توان اذعان کرد که در انتخاب آثار، سلیقه برگزار کنندگان و مجموعه داران و گالری‌ها دخیل است و هر حراجی نمی‌ تواند به صورت ۱۰۰ درصدی برای همه خریداران و شرکت کنندگان مطلوب باشد.

با توجه به تیم قوی که در مجموعه حراج تهران با علیرضا سمیع آذر همکاری می کنند و با شناخت دقیقی که آنها از بازار تجسمی دارند؛ نخستین دوره این حراج در سوم تیرماه سال ۱۳۹۱ در هتل پارسیان آزادی برپا شد و طی آن ۷۳ اثر از۷۰ هنرمند به مبلغ ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون فروش رفت.

تابلوی بدون عنوان سهراب سپهری که در سال ۱۳۴۶ در ابعاد ۱۰۰ در۷۰ سانتی متر و با اکرلیک و رنگ روغن روی بوم خلق شده است، با فروش به قیمت ۱۹۰ میلیون تومان، عنوان گران ترین اثر به فروش رسیده در اولین حراج تهران را از آن خود کرد.

“ذکر تصویری الله” ، تابلویی بزرگ از محمد احصایی در اندازه ۱۴۲ در ۱۹۳ سانتی متر که با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده با فروش به بهای ۱۲۰ میلیون تومان، حائز رتبه دوم شد و مجسمه ای کوچک از پرویز تناولی، رکورد دار خاورمیانه، با عنوان “دیوار” و “هیچ” در ابعاد ۱۱ در ۲۵ در ۵۲ با فروش به قیمت ۱۱۶ میلیون تومان در جای سوم ایستاد.

با استقبالی که از نخستین دوره برگزاری حراج تهران شد، نگاه مجموعه داران به دومین دوره حراج تهران که هفتم تیرماه سال ۱۳۹۲ در تالار زرین هتل آزادی برپا شد، معطوف شد و در سال دوم ۸۴ اثر از ۸۲ هنرمند توسط رضا کیانیان چکش خورد.

این‌بار نیز ۲ اثر سهراب سپهری رکورد حراج تهران را در مجموع با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شکست.

عکس از شرق پارسی - عکاس رضا جلالی

عکس از شرق پارسی – عکاس رضا جلالی

نخستین اثری که از او در این حراجی عرضه شد، با برآورد قیمت ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان، در نهایت با ۵۰۰ میلیون تومان چکش خورد و دومین اثر، از مجموعه تنه درخت‌ها، با برآورد ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در نهایت ۷۰۰ میلیون تومان چکش خورد تا هم رکورد قیمت خودش را جابه‌جا کند و هم رکورد قیمت فروش یک اثر هنری را در ایران از آن خود کند.

پس از سهراب سپهری، پرویز تناولی در رتبه دوم این حراج قرار گرفت.

تناولی با ۲مجسمه از مجموعه “هیچ”در دومین حراجی تهران حضور داشت. “هیچ” برنزی او که بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده بود، ۵۶۰ میلیون تومان چکش خورد، دومین اثری که از تناولی در این شب به فروش رسید، یکی دیگر از مجسمه‌های هیچ او از جنس فایبرگلاس بود که با برآورد قیمت ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان در نهایت با رقم ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

محمد احصایی هم سومین رکورد فروش دومین حراج تهران را با یک اثر از مجموعه “آن” از خود کرد. این اثر او ۴۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

دومین حراج تهران با پیشتازی سهراب سپهری و با رقم ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به کار خود پایان داد.

با توجه به برپایی دو دوره موفقیت آمیز حراج تهران؛ سومین دوره برگزاری حراج از ششم خردادماه با برپایی نمایشگاه آثار در هتل پارسیان آزادی آغاز به کار کرد و در این حراج۹۰ اثر از ۸۷ هنرمند بر روی دیوار رفتند.

بازدید ازاین نمایشگاه برای عموم علاقمندان هنرهای تجسمی آزاد بود، اما تنها کسانی بخت شرکت در مراسم چکش زنی آثار را داشتند که به عنوان خریدار ثبت نام می کردند.

با توجه به جایگاه منحصر به فرد هنرهای تجسمی ایران در منطقه، برخی از خریداران که امکان حضور فیزیکی در حراج را نداشتند، طبق روال ۲ دوره پیش و حراج های مرسوم دنیا به صورت تلفنی در حراج شرکت کردند و اتفاقا گران ترین اثر حراج نیز توسط یک مجموعه دار کانادایی به صورت تلفنی خریداری شد.

عکس از شرق پارسی - عکاس رضا جلالی

عکس از شرق پارسی – عکاس رضا جلالی

مراسم حراج قریب به۳ ساعت به درازا کشید؛ دراین مراسم بیش ازهر کسی حضور مجموعه داران که در بیشتر موارد علاقه ای ندارند تصویر یا نامی از آن ها جایی منتشر شود، چشمگیر بود.

همچنین در این مراسم مدیران گالری ها و تعدادی از هنرمندان از جمله، لیلی گلستان، مژده طباطبایی، شیرین پرتوی، مژگان والی، پرویز کلانتری،عنایت الله نوری نظری، وحید چمانی، دانا نهداران، جلیل رسولی، قدرت الله عاقلی، بهزاد شیشه گران حضور داشتند.

علی مراد خانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملا نوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی، احمد مسجد جامعی رییس شورای شهر تهران و محمد بهشتی نیز در این حراج حضور داشتند.

حضور مدیران فرهنگی در این مراسم به نوعی به حراج مشروعیت می بخشد و نباید نگاه ها را معطوف به این بکند که مدیران هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در این مراسم قصد داشته و دارند که اثر هنری بخرند.

با روی کار آمدن دولت جدید یکی از مهم ترین موضوعاتی که در بخش تجسمی مطرح شد این بود که باید بخش عمده ای از فعالیت ها را به بخش خصوصی واگذار شود.

مجیدملانوروزی مدیر مرکز هنرهای تجسمی در گفت وگو با شرق پارسی عنوان کرد: «برگزاری ۳ دوره حراج تهران بسیار موفقیت آمیز بوده است و نه تنها این حراج قیمت آثار هنرمندان را افزایش داده بلکه نگاه مجموعه داران خارجی را هم معطوف به هنر امروز ایران کرده است».

او معتقد است که «دولت به هیچ وجه نباید وارد حوزه ای شود که خود هنرمندان و بخش خصوصی به راحتی می تواند و با هزینه های کمتر از پس آن برآیند.»

ملانوروزی ابراز امیدواری می کند که «در سال آتی شرایطی فراهم شود تا مجموعه داران خارجی نیز بتوانند در این حراج شرکت کنند و سهمی داشته باشند».

عکس از شرق پارسی - عکاس رضا جلالی

عکس از شرق پارسی – عکاس رضا جلالی

علیرضا سمیع آذر مدیر حراج تهران که در سال های نه چندان دور مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران را برعهده داشت؛ به شرق پارسی گفت: «پس از برگزاری اولین دوره حراج تهران؛ تصمیم گرفتیم که این حراج را به صورت بین المللی برپا کنیم و زمینه ای را برای حضور هنرمندان و مجموعه داران خارجی فراهم کنیم اما به دلیل موانعی که برای فعالیت های اقتصادی با ایران وجود دارد و فراهم نبودن شبکه بانکی متصل به بانک های جهانی، تاکنون چنین امری میسرنشده است».

اما باید امیدوار بود که در سال های آتی چنین امری محقق شود.

احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران نیز در گفت وگو با شرق پارسی ابراز امیدواری کرد که «بخش خصوصی در سایر رشته های هنری نیز وارد عمل شود و فضا و امکان جدیدی برای ارائه خوب آثار هنری در کشور فراهم شود».

او می گوید: «من از نخستین دوره برپایی حراج تهران در جریان آن بوده ام و تجربه سه دوره نشان داده است که بخش خصوصی بهتر و بیشتر می تواند در حوزه هنرهای تجسمی فعال باشد».

رئیس شورای شهر تهران گفت: «باید برای این که شهر زیباتری داشته باشیم؛ از هنرمندان در عرصه هنر شهری بیشتر بهره بگیرم و برگزاری حراج ها و نمایشگاه های گروهی فرصت مغتنمی است تا آثاری که قابلیت این را دارند که در فضای شهر اجرا شوند شناسایی شوند».

او معتقد است که «حراج تهران قابلیت این را دارد که نه تنها نگاه خریدران منطقه بلکه جهان را معطوف به تهران کند و فضای جدیدی برای خرید آثار هنری هنرمندان ایرانی را در عرصه بین المللی فراهم کند» .

دراین حراج نقاشی با ۵۸ اثر؛ بیشترین سهم را به خود اختصاص داد و نقاشی خط با۱۳ اثر، مجسمه۱۲ اثر و پنج فرم عکس در رده بعدی قرار داشتند.

دراین حراج جز سپهری، احصایی و مسعود عرب شاهی، از سایرهنرمندان تنها یک اثر ارائه شد و چکش خورد و با وجود جریان زنده هنرهای تجسمی ایران، همچنان هنرمندان پیشکسوت بالاترین فروش‌ها را به خود اختصاص دادند.

طبق روال ۲دوره پیش، رضا کیانیان مسولیت حراج گذاری را برعهده داشت و با هیجانی که به فضا تزریق می‌کرد، شرکت کنندگان را به خرید ترغیب می‌کرد.

هیجان انگیزترین بخش حراج تهران را مراسم چکش خوردن ۲ اثرسهراب سپهری به خود اختصاص داد که در نهایت نیز بالاترین رقم فروش حراج را نیز به خود اختصاص دادند ورکورد فروش سهراب سپهری را در عرصه بین المللی نیز زدند.

در این دوره از حراج، تمام آثار به فروش رفت و حراج با رکورد فروش ۱۳ میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومانی روبرو شد.

گران‌ترین اثراین حراج به قیمت یک میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان توسط یک مجموعه دار کانادایی و به صورت تلفنی خریداری شد. این اثر؛ یک نقاشی از مجموعه تنه درختان سهراب سپهری بود که امضای سهراب سپهری در گوشه سمت راست آن نقش بسته است. این اثر با تکنیک رنگ روغن روی بوم درابعاد۱۳۰ در۷۵ در دهه۵۰ خلق شده است و قیمت پایه آن ۶۰۰ میلیون تومان بود.

این نقاشی سهراب سپهری متشکل از تنه‌های متراکم درختان است و رنگ در این اثرمحدود و تیره است وعناصر حداقلی تصویرنقش قاطع و تعیین کننده ای در ترکیب بندی اثر دارند.

دومین اثرسهراب سپهری هم که دراین حراج چکش خورد، ازمجموعه درختان او بود. ایجاز خاصی دراین اثر به چشم می‌خورد و در نهایت به سمت انتزاع سوق پیدا می‌کند.

این اثردرابعاد۱۳۰ در۹۰ با تکنیک رنگ روغن خلق شده است و قیمت پایه اثر ۵۰۰ میلیون بود.
دراین اثرسهراب، به نوعی شاهد دغدغه‌ها و جست وجوهای او درفرهنگ مشرق زمین به ویژه ذن هستیم.

سومین رکورد این شب از آن ” شکارآبی آسمان” رضا درخشانی شد که ۶٠٠ میلیون تومان، سه برابر قیمت اولیه فروخته شد؛ درخشانی این اثررا با تکنیک رنگ روغن، اکرولیک، قیر، براق کننده و طلا چسبانی روی بوم درسه لته و درابعاد ۴۵۶ در ۱۲۲ خلق کرده است.

مجموعه شکاررضا درخشانی درواقع گستره جستجوی تاریخی ومحتوایی رضا درخشانی در مینیاتورهای ایرانی است که همواره منبع الهام او بوده‌اند. این مجموعه درمرز بین هنرآبستره و فیگوراتیو قرار دارد.

عکس از شرق پارسی - عکاس رضا جلالی

عکس از شرق پارسی – عکاس رضا جلالی

نقاشی خط محبت “سید محمد احصایی” با فروش ۵٨٠ میلیون تومانی رکورد چهارم را از آن خود کرد. اما نقاشی ۲ قطعه ای آیدین آغداشلو با خلق رکورد ٣٨٠ میلیون تومانی هم رکورد پنجم را از آن خود کرد. این دو نقاشی از مجموعه “خاطرات انهدام” آیدین آغداشلو بودند که با تکنیک گواش روی مقوا و در ابعاد ۵۸ در ۷۷ در سال ۱۳۹۲ خلق شده بودند.

“خاطرات انهدام” از مجموعه‌ های است که آغداشلو سال ‌ها تمرکزش را برروی آن گذاشته است و در این مجموعه که حال وهوای آخرزمانی دارد، مخاطب به اندیشدن درباره چیزهایی که ازدست دادنی است، واداشته می‌شود.

آیدین آغداشلو دیگر هنرمند به نام ایرانی درباره اهمیت برپایی حراج تهران به شرق پارسی می گوید: “برپایی این حراج ها امکانی را بوجود می آورد که نگاه ها معطوف به هنر ایران شود و در جامعه نیز شوق جدیدی برای خرید اثر هنری فراهم شود تا گروه بیشتری از افراد جامعه در جریان رویدادهای هنری کشور قرار گیرند”.

پرویز کلانتری یکی از نقاشان پیشکسوت ایرانی درباره اقبالی که از سومین دوره حراج تهران شد به شرق پارسی گفت: “حراج تهران در ۳ دوره برگزاری اش نشان داد که توانسته در همین فرصت کوتاه جایگاه خودش را در منطقه پیدا کند هر چند تاکنون این حراج بین المللی نشده است اما قابلیت این امر وجود دارد”.

او یادآور شد: “ما هنرمندان خودمان نمی توانیم از پس فروش آثارمان بربیایم ما باید کار خودمان را بکنیم. نقاشی بکشیم مجسمه بسازیم و باید فروش آثارمان را به گالری دارها و حراج ها بسپاریم”.
این هنرمند از شکسته شدن رکورد سهراب سپهری در عرصه بین المللی ابراز خرسندی کرد و گفت: “سهراب سپهری هنرمند مهمی در ایران به شمار می رود و شهرت اش در جهان فراگیر شده است، من بسیار خوشحالم که او این امکان برایش فراهم شده است که در حراج تهران، رکورد فروش بین المللی خودش را بزند”.

به گفته این هنرمند “وقتی اثری از یک نقاش ایرانی با این رقم به فروش می رود و خریداران دیگری هم بوده اند که بخواهند اثر او را بخرند موج و انرژی خوبی در جامعه هنری ما بوجود می آید که هنرمندان را امیدوارتر نسبت به آینده می کند”.

کلانتری درباره اثری که در این حراج از او به نمایش گذاشته شد گفت: ” ۴۰ سال است که متریال اصلی من در نقاشی کاه گل است و این نقاشی نیز با همین تکنیک ساخته شده است. من سالهاست که کویرها و روستاهای کویری ایران را می کشم و خیلی خوشحالم که این نقاشی ها به نوعی ما را به یاد روزها خوش و آرامش بخش گذشته که خبری از دود و ماشین بود می اندازد”.

قدرت الله عاقلی مجسمه ساز که برای نخستین باراست اثرش در حراج تهران راه پیدا کرده است به شرق پارسی می گوید: «به نظر من حراج تهران برآیند عملکرد هنرمندان و گالری ها در یک سال اخیر است و در این حراج به باور من آثاری راه پیدا کرده اند که در مقایسه با سایر آثار هنرمندان دیگر اقبال بیشتری برای فروش داشته اند».

او گفت: «سال ها هنر تجسمی ایران با سکوت مواجه می شد و این سکوت موجب شده بود که نگاه عمومی جامعه نسبت به هنر جنبه تزینی به خود بگیرد اما برگزاری حراج های متعدد در کشورهای عربی و حراج تهران فرصتی را فراهم کرده است که نگاه عمومی جامعه نسبت به هنر تغییر کند».

عاقلی درباره اثری که در حراج تهران از او به چند برابر قیمت چکش خورد گفت: «این اثر هرکول نام دارد و از مجموعه خاورمیانه است؛ هرکول این بار در حال حمل یک بشکه نفت است و به نفس نفس افتاده است. در واقع در این مجموعه به تحولات منطقه خاورمیانه و سهم نفت در رویدادهای منطقه توجه داشته ام».

حسین کاظمی هم یکی از بخت خوب سومین حراج تهران بود. این نقاشی نقش برجسته که بزرگ‌ترین اثرارائه شده کاظمی درحراج ها محسوب می‌شود؛ درقطع مربع و درابعاد ۱۴۳ در ۱۴۳ خلق شده است.

این نقاشی جهان تصویری ازفضایی کیهانی را پیش روی مخاطب می‌گذارد و با بافت‌هایی که هنرمند با ترکیب مواد روی تخته سه لا به وجود آورده، هرجزاثربه جز دیگرش معنا می‌بخشد. این اثر ۳۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

عکس از شرق پارسی - عکاس رضا جلالی

عکس از شرق پارسی – عکاس رضا جلالی

یکی دیگرازآثارمتفاوت این حراج نقاشی خط آبی رنگ “حقیقت چیست؟ ” اثر سید محمد احصایی بود. احصایی که پیش ازاین همواره درآثار به نوشتن کلمه اکتفا می‌کرد، این باریک جمله را دست مایه کار خود قرارداده بود. این اثر ۳۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

“الله طلایی” فرهاد مشیری هنرمندی که درعرصه بین المللی خوش می‌درخشد و یک نقاشی آبستره از فریده لاشایی و یک نقاشی از ابوالقاسم سعیدی هر یک ٣٠٠ میلیون تومان چکش خوردند.

نقاشی خط نصرالله افجه ای ٢٨٠ میلیون تومان، یک نقاشی از مجموعه ” پرتره” از کوروش شیشه گران ٢۶٠ میلیون تومان، نقاشی از مسعود عربشاهی، مجسمه ای از ژازه تباتبایی و نقاشی خط صداقت جباری هریک ٢٢٠ میلیون تومان و نقاشی دیگری از مسعود عربشاهی ٢١٠ میلیون تومان چکش خوردند.

از اتفاقات عجیب این دوره از حراج تهران این بود که یک هیچ دو قلوی سبزرنگ پرویز تناولی که به هیچ عشاق مشهوراست، خیلی کمترازانتظاربرگزار کنندگان چکش خورد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

در این حراج همچنین یک نقاشی از مارکوگریگوریان٢٠٠میلیون تومان چکش خورد، مارکو گریگوریان نخستین هنرمندی است که با تاثیر گیری از پوشش گیاهی ایرانی، بافت کویری را درآثارش آورد و کاه گل را دست مایه کارش قرارداد. بعدها شیوه او توسط هنرمندان دیگری از جمله پرویز تناولی و غلامحسین نامی مورد توجه قرار گرفت.

یکی دیگرازاتفاقات عجیب این دوره ازحراج تهران؛ عدم اقبال نقاشی از حسین زنده رودی بود. زنده رودی که درعرصه بین المللی نام بسیارشناخته شده است؛ اثر زنده رودی دراین حراج بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود و درنهایت ۱۷۰ میلیون فروش رفت.

حسین زنده رودی بنیانگذارمکتب سقاخانه است و جایگاه ویژه ای دارد. او دراین اثر که با تکنیک مرکب وگواش روی کاغذ خلق شده است، یک حرف را بدون مداخله سایرحروف در کنار هم قراردادهاست.

این اثرپیش ترمتعلق به مجموعه منتقد برجسته فرانسوی میشل تایپه یکی ازمهم ترین مجموعه داران حسین زنده رودی بود و تاریخ خلق اثر سال ۱۳۵۰ را نشان می‌دهد.

در این دوره از حراج یکی از زیباترین آثار رضا مافی چکش خورد. در این اثرمافی با بهره گیری نقطه و ویرگول اقدام به خلق اثرمنحصربه فردی در دهه ۵۰ کرده است. این اثر با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان چکش خورد.

همچنین در این حراج نقاشی سیراک ملکونیان نقاش پیشکسوت ایرانی مقیم فرانسه ١۶۵ میلیون تومان به فروش رفت. این نقاشی در ابعاد ۱۱۰ در ۱۱۰ و با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده است. سیراک از جمله هنرمندان شاخص نسل اول انتزاع‌گرای ایرانی است که در آثارش به نوعی بخش‌هایی از طبیعت را به شکل کوبیسم به تصویر کشیده است.

یک نقاشی بی عنوان از هوشنگ پزشک نیا نیز در این حراج ۱۶۰ میلیون تومان تومان چکش خورد؛ هوشنگ پزشک نیا از شاگردان کمال الملک به شمار می‌رود واین نقاشی را با تکنیک گواش روی مقوا خلق کرده است و دراین نقاشی اکسپرسیونیستی او به حال و هوای طراحی نزدیک شده است.

یک نقاشی از زنده یاد جعفر روحبخش که در اواخر زندگیش خلق شده بود و قیمت پایه آن ۵۰ میلیون بود، ١۵٠ میلیون تومان چکش خورد.

آثار جعفر روبحبخش حال و هوای شاعرانه دارند و موقیعت مکانی و زمانی در آثار او حرف اول را می زند. در این اثر مینیاتور به شکل انتزاع گونه ای دست مایه کار هنرمند قرار گرفته است.

عباس کیارستمی هم رکورد گران‌ترین عکس حراج تهران را از آن خود کرد. در این حراج یک عکس از مجموعه سفید برفی او که قیمت پایه آن ۶۰ میلیون تومان بود،۱۴۰ میلیون تومان فروش رفت.

پرویز کلانتری، هنرمندی که نامش با کاه گل کویرهای ایران رقم خورده، اثرش ۱۴۰ میلیون تومان فروش رفت. کلانتری در مجموعه کویری‌اش با زبانی موجز اقدام به خلق فضاهای بومی کویری می‌کند که یادآور بناها و روستاهای کویرهای مرکزی ایران است.

یک نقاشی از بهجت صدر که با تکنیک ترکیب مواد روی آلومینیوم خلق شده بود، ۱۴۰ میلیون چکش خورد.

پرتره ای از قاسم حاجی زاده نقاش ایرانی مقیم فرانسه ١۴٠ میلیون تومان چکش خورد. حاجی زاده از جمله نقاشانی است که به پرتره سازی در آثارش توجه دارد و به نوعی نقاشی‌های او گاه یادآور آلبوم خانوادگی هستند که افراد مختلفی در آن جای گرفته‌اند. این مجموعه با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده‌اند.

عکس از شرق پارسی - عکاس رضا جلالی

عکس از شرق پارسی – عکاس رضا جلالی

مجسمه ای از توکل اسماعیلی (مش اسماعیل) هنرمندی که تحصیلات آکادمیک نداشت وبه واسطه کار در دانشکده هنرهای زیبا و با حمایت پرویز تناولی به مجسمه سازی روی آورد، با قیمت ۱۳۰ میلیون تومان فروش رفت. مش اسماعیل در آثارش از زندگی اجتماعی ایرانی‌ها تأثیر پذیرفته است و سادگی موج می زند.

همچنین در این حراج یک نقاشی از مجموعه طبیعت بی جان از پروانه اعتمادی که با تکنیک ترکیب مواد بر روی تخته سه لا در دهه ۵۰ خلق شده است با قیمت ۱۳۰ میلیون به فروش رفت.

یک پرتره با تکنیک اکسپرسیونیستی مهدی ویشکایی ۱۳۰ میلیون تومان چکش خورد. ویشکایی در نقاشی‌هایش با رنگ گذاری سریع و ضربه‌های سریع مشهوراست و در آثار او؛ کمتر شاهد ظرافت و پرداختن به جزئیات هستیم.

نقاشی خط آبی و قرمزعلی شیرازی در این حراج ۱۲۰ میلیون تومان به فروش رفت. علی شیرازی از جمله هنرمندان است که آثارش را در ابعاد بزرگ و با رنگ‌های درخشان قرمز و یا آبی خلق می‌کند و در سال‌های گذشته توانسته در حراج کریستیز و بونامز لندن حضور خوبی داشته باشد.

جلیل رسولی هنرمندی که سالهاست در عرصه نقاشی خط و خوشنوسی فعالیت می‌کند در اولین حضورش در یک حراج اثرش ۱۲۰ میلیون تومان فروش رفت.

یک نقاشی خط از ناصر عصار و یک نقاشی از رضا لواسانی هم١٢٠ میلیون تومان فروش رفتند.
نقاشی شهریاراحمدی هنرمندی که درسال های اخیر حضور درخشانی در حراج‌های منطقه داشته است، ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. احمدی در نقاشی‌هایش به نوعی گوشه چشمی غیر مستقیم به ادبیات پهلوانی ایرانی دارد و در آثارش شاهد کادربندی‌های مرسم در کتاب آرایی سنتی ایرانی هستیم.

همچنین برای دومین سال پیاپی؛ نقاشی از مجموعه شنی‌های محسن وزیری مقدم چکش خورد و با رقم ٩۵ میلیون تومان به فروش رفت. وزیری مقدم در دهه ۴۰ برای نخستین بار از شن به عنوان متریال در نقاشی استفاده کرد و نقاشی‌های شنی او در عرصه بین المللی بسیار شناخته شده هستند.
یک مجسمه از مجموعه “سایه روشن” محمد حسین عماد نیز در این حراج با قیمت ۸۵ میلیون تومان چکش خورد.

همچنین یک نقاشی از احمد اسفندیاری ٨۵ میلیون تومان به فروش رفت.

افشین پیرهاشمی که درسال های گذشته درعرصه بین الملی نامی شناخته شده است در این حراج اثرش با اقبال چندانی روبرو نشد و تنها ۸۰ میلیون تومان فروش رفت.

مجسمه بهمن دادخواه ٨٠ میلیون تومان، نقاشی از مجموعه اسب‌های ناصر اویسی، یک نقاشی از مجموعه پرتره‌های نصرت الله مسلمیان و حجم محمود بخشی هر یک ٧۵ میلیون تومان به فروش رفتند.
نقاشی منظره از کیخسرو خروش هم ٧٠ میلیون تومان چکش خورد.

چنگیز شهوق هنرمند مدرنیستی که برای نخستین بار از اجسام در نقاشی‌هایش استفاده کرد و متریال متنوعی را دست مایه کارش قرار داد نیز بالاخره پس از سال‌ها آثارش برای نخستین بار در حراج راه پیدا کرد و در اولین حضور اثرش۶۵ میلیون تومان چکش خورد.

۵اثر هم در رقم ۶٠ میلیون تومان چکش خوردند که عکسی ۳لت‌ از رضا کیانیان، نقاشی تشنج‌های لذت از نقاش جوان “دانا نهداران”، مجسمه ای از تاها بهبهانی، نقاشی از سونیا بالاسانیان و اثری رضا رینه ای دراین مجموعه قرار گرفتند؛ نقاشی از غلامحسین نامی و نقاشی خط عذرا عقیقی بخشایشی هر یک ۵۵ میلیون تومان و ۵اثر ۵٠ میلیون تومان به فروش رسیدند: حامد صدر ارحامی، عین الدین صادق زاده، امیر صادق تهرانی، عبدالرضا دریابیکی و علیرضا آستانه.

درسومین حراج تهران ٣٢ اثر زیر۵٠ میلیون تومان به فروش رسیدند. بیتا وکیلی و مهرداد محب علی هر یک ۴٨ میلیون تومان، احمد مرشدلو و محمود سبزی هر یک ۴۶ میلیون تومان، شهلا حبیبی ۴۴ میلیون تومان، نقاشی از پویا آریان پور ۴٢ میلیون تومان، نقاشی از بابک روشنی نژاد و مجسمه ای از فرشید مثقالی هر یک ۴٠ میلیون تومان، نقاشی حسین محجوبی ٣٨ میلیون تومان، اثر منوچهر نیازی، منوچهر معتبر و قربانعلی اجلی هریک ٣۶ میلیون تومان، ۲نقاشی از دو نقاش جوان وحید چمانی و سعید احمد زاده هر یک ٣۴ میلیون تومان، ۵ اثر از ۵هنرمند عنایت الله نظری نوری، طاهره صمدی ، فرناز ربیعی جاه، داریوش قره زاد و جلال شباهنگی هر یک ٣٠ میلیون تومان، نقاشی شهره مهران ٢٨ میلیون تومان، ۳اثر از سه هنرمند شامل نقاشی “کهکشان من ” بهنوش فروتن و عکس‌های زنده یاد صادق تیرافکن و نیوشا توکلی ٢۶ میلیون تومان، نقاشی رضا عظیمیان ٢۴ میلیون تومان، ۴ اثر از ۴هنرمند مجتبی تاجیک، بهزاد شیشه گران، قدرت الله عاقلی و امیر نصر کم گویان هر یک ٢٢ میلیون تومان، نقاشی هنگامه صدری ٢١ میلیون تومان، اثر نزار موسوی نیا ١۴ میلیون تومان، سروش میلانی زاده ١١ میلیون تومان و عکسی از مهدی مقیم نژاد ١٠ میلیون تومان چکش خوردند. پایین فروش این مجموعه را یک عکس از آن خود کرد.