القاهره: جمال جوهر

باستان‌شناسان لیبی روز گذشته خبر کشف یک گورستان متعلق به دوره رومانی را در شهر «ترهونه» (۸۰ کیلومتری جنوب شرق طرابلس) اعلام کردند. قدمت این گورستان به ۱۷۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. این در حالی است که مسئولان شهر بنی‌ولید از تخریب آثار باستانی این شهر خبر دادند.
به گزارش الشرق الاوسط، مفتاح الحداد باستان‌شناس لیبی از اهمیت این کشف سخن گفت و اظهار کرد که این آثار پشتوانه تاریخی کشور را قوت می‌بخشد و قدمت آن را نشان می‌دهد.
او اضافه کرد که در این گورستان اتاقی وجود دارد که تعدادی از آثار باستانی مانند سفال‌های مختلف و اثاثیه مردگان درون آن قرار دارد که در کنار آنها نام مردگان ذکر شده‌است.
الحداد همچنین عنوان کرد که در این مقبره تعدادی ظروف و توشه‌دان‌های متعددی پیدا شده که در حجم‌های مختلفی ساخته شده‌اند. تُنگ‌های کوچک و بشقاب‌های سفالی و بلوری نیز از دیگر آثار کشف شده‌است.
او اضافه کرد که سفالینه‌های کشف شده در منطقه طرابلس و کاخ «لبده» و مصراته در سه قرن اول میلادی کاربرد داشت.
این باستان‌شناس لیبی توضیح داد که اجساد کشف شده پس از مرگ سوزانده شده بودند و سپس خاکستر آنها به قبر سپرده و دفن شدند.
منطقه ترهونه، که در آن این کشف به ثبت رسید، یکی از مهمترین مناطق گردشگری کشور لیبی به‌شمار می‌آید که در آن کاخ‌های «دوغه» و «بورمزه» و… وجود دارد؛ علاوه بر این معبدهای قدیمی و کنیسه‌هایی که متعلق به دوره بیزانس است در این شهر به وفور دیده می‌شود. همچنین در این منطقه غاره و خانه‌های ساخته شده در کوه متعلق به انسان‌های اولیه ثبت شده‌است.
متأسفانه آثار باستانی لیبی در این دوره بی‌ثباتی اخیر تخریب فراوانی شده و بسیاری از این آثار به سرقت رفته و به خارج فروخته می‌شوند.