قاهره – عبد الفتاح فرج

مراسم ۹۶ امین سالروز کشف مقبره توت عنخ آمون فرعون مصر روز سوم نوامبر در دره پادشاهان یا وادی الملوک در شهر اقصر برگزار شد. این مقبره در ۴ نوامبر ۱۹۲۲ توسط هاوارد کارتر کشف شد. ۵ هزار قطعه باستانی از ثروت و اشیای توت عنخ آمون در این مقبره قرار دارد.
اشیا و وسایل شخصی و گنجینه کمیاب توت عنخ آمون به روش نوین و جذاب در موزه بزرگ در معرض دید عموم قرار می گیرد. این موزه در سال ۲۰۲۰ افتتاح می شود. تالار ۷۵۰۰ متری برای نمایش وسایل شخصی توت عنخ آمون در نظر گرفته شده که هفت برابر بزرگ تر از سالن پادشاه توت عنخ آمون در موزه مصر در میدان تحریر است.
چندین برنامه فرهنگی و هنری و تاریخی به مناسبت روز ملی در اقصر برگزار شدند.
این روز با سالروز کشف مقبره پادشاه توت عنخ آمون همزمان شده است. نمایشگاهی با ۶۰ عکس کمیاب از اقصر توسط انجمن راهنمایان گردشگری برگزار شد. این عکس ها توسط عکاسان ایتالیایی مثل آنتونیو پیاتو و غیره گرفته شده اند. در این مجموعه، عکس های فراوانی از منطقه صعید مصر در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مثل بازار شهر ارمنت در ۱۹۱۰ در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم وجود دارند. چندین عکس هم از حسین والذر یکی از دوستان هوارد کارتر به نمایش گذاشته شده است. باستان شناسان در منطقه صعید از والذر به عنوان کاشف واقعی مقبره توت عنخ آمون یاد می کنند.
فرانسیس امین صاحب نمایشگاه گفت «کارتر از ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۲ مجوز ۵ ساله حفاری در وادی الملوک را کسب کرد. کارتر در کتاب خاطراتش گفت یکی از کارگران در جریان حفاری در نزدیکی مقبره رامسیس ششم موفق به کشف پله ای شد که به مقبره منتهی می شود. جریان کشف این مقبره باید دوباره مورد بررسی قرار بگیرد چرا که در کتاب های تاریخی هیچ اشاره ای به خارجیان یا بومیانی که در کنار کارتر به عملیات جستجو و حفاری پرداختند نشده است.»
در این نمایشگاه، در کنار نمایش آداب و رسوم مردم بومی و نام باستان شناسان و شرق شناسان معروف آن دوره در اقصر عکس هایی از لباس مردمی که کمی بیش از صد سال پیش در اقصر زندگی می کردند دیده می شود.
دکتر محمد رافت پژوهشگر مصر شناس و مدیر طرح پژوهش های علمی منطقه تاریخی اسکندریه گفت «توت عنخ آمون در یازده سالگی در سال ۱۳۳۶ قبل از میلاد در آخت آتون به قدرت می رسد. او با انخ اس پا آتون دختر پادشاه اختاتون ازدواج می کند. توت عنخ آمون بعد از نه سال حکومت در بیست سالگی درگذشت. به دنبال چندین دوره ناآرامی و کشمکش سیاسی و مذهبی در دوره پادشاهی اخناتون اما شرایط کشور در دوره توت عنخ آمون رو به بهبودی گذاشت. دربار در دوره او از منطقه العمارنه به پایتخت قدیمی (اقصر) منتقل شد. این پادشاه کم سن و سال یکی از معروف ترین چهره های تمدن باستان در مصر است. حالا درست است که او هم مثل همتایان پیشین خود به لشکرکشی و کشورگشایی و گسترش مناطق تحت کنترل امپراتوری مصر پرداخت و معبدها و تاسیسات فراوانی ساخت اما مهم تر اینکه مقبره او از دستبرد دزدان در امان ماند و گنجینه های آن تا به امروز باقی مانده است.»