خطوط انتقال گاز به اروپا

خطوط انتقال گاز به اروپا

به گزارش خبرگزاری ها، اتحادیه اروپا در حال آماده سازی دعوایی قضایی علیه شرکت روسی صادر کننده گاز به اروپا، «گازپروم»، برای سوء استفاده از موقعیت خود در اروپای مرکزی و شرقی است.

جوآکین آلمونیا، کمیسر اتحادیه اروپا ضمن اعلام این خبر گفت: “این مسئله هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است و گام بعدی را زمانی که تحقیقات تکمیل شود، بر می داریم. اما در حال حاضر در حال آماده کردن بیانیه هستیم.”

در این گزارش آمده است که کمیسیون اروپا شرکت روسی «گازپروم» را تهدید کرد که به علت افزایش بی‌رویه قیمت گاز طبیعی به میزان ۶۰۰ درصد قصد دارد از این شرکت انحصاری صادر کننده گاز روسیه شکایت کند.

در صورت اثبات این ادعا، شرکت «گازپروم» با جریمه‌ای ۱۵ میلیارد دلاری یعنی ۶۵ درصد از درآمد سال گذشته (۲۰۱۲ میلادی) مواجه خواهد شد.

تحقیقات اتحادیه اروپا کشورهای استونی، لاتوانی، لیتوانی، مجارستان، جمهوری چک، لهستان و بلغارستان را پوشش می دهد که بیشترین شکایت را در سال گذشته داشتند.

از سوی دیگر، ویتالی کیریوکوف عضو گروه تحقیقاتی گاز و نفت روسی «آی‌اف دی کاپیتال» بر این باور است که اثبات ادعای اروپا بسیار سخت است و گفت: “این شرکت به بخشی بخش‌های بازار تسلط دارد، اما این امر بدین معنا نیست که گازپروم از موقعیت خود در صادرات گاز سوءاستفاده می‌کند.”

وی افزود: “برای اینکه جریمه‌ای هنگفت به مانند این را توجیه کنید باید دلایلی بسیار محکم در اختیار داشته باشید مبنی بر اینکه شرکت گازپروم قوانین انحصار را زیر پا گذاشته و به منافع مشتریانش صدمه زده است. به سختی ‌می‌توان بدون ارائه مدارک و اسناد جدی چنین جریمه‌ای را توجیه کرد.”

به گفته کریوکف، ” اتحادیه اروپا این ادعاها را با هدف کاهش قیمت گاز مطرح کرده است.”

شرکت گازپروم، بزرگترین شرکت گازی روسیه به شمار می‌رود، این شرکت همچنین بزرگترین تامین‌کننده گاز طبیعی اروپا است.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه چندی پیش با هشدار درباره وضع تحریم های ضد انحصاری برای گازپروم، اعلام کرد: کار کردن در بازارهایی که تبعیض های ناروا در آنها برقرار است، برای گازپروم دشوار خواهد بود.

تیجس فن دو گراف، کارشناس مؤسسه مطالعات بین المللی گنت در بلژیک گفت: این مسئله می تواند روابط اتحادیه اروپا و روسیه را به شدت دچار چالش کند.

فن دو گراف افزود: گازپروم در روسیه شرکتی معمولی نیست و افزون بر مسئولیت در برابر سهامداران خود، کاربردهای سیاسی نیز دارد.

در ماه سپتامبر سال ٢٠١٢ میلادی اتحادیه اروپا گازپروم را متهم کرده بود که با مرتبط کردن بهای گاز با بهای نفت و جلوگیری از تبادل گاز میان کشورها، قیمت فروش گاز را در کشورهای اروپای شرقی و اروپای مرکزی، به صورت ناعادلانه ای افزایش داده است.

حمله های اتحادیه اروپا به گازپروم، انتقادهای شدید ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به همراه داشت که گفته بود اگر این اختلاف ها حل نشوند، هر دو طرف ضرر خواهند کرد.