بالاترین نقدینگی در طی یک سال و نیم اخیر رقم خورده است

ریاض: شجاع البقمی

بازار سهام سعودی روز گذشته سود هنگفتی با بیش از ۴٫۳ درصد افزایش یافت، این در حالی است که معاملات بازار بیشترین نقدینگی در یک سال و نیم اخیر را شاهد بود.
به گزارش الشرق الاوسط، بهای تمام شده در بازار بورس سعودی روز گذشته، ارزشی بالغ بر ۷۷ میلیارد ریال معادل (۲۰٫۵ میلیارد دلار) را رقم زد و ۱۳۹ شرکت سود سهام خود را با رنگ سبز به کار خود پایان داد.
شاخص بازار سهام سعودی در روز پنجشنبه با افزایش ۴٫۳ درصدی روبرو شد و با ۷۸۳۶ امتیاز یعنی با ۳۲۳ امتیاز افزایش، بسته شد.
این در حالی که معاملات فعال با ارزش تقریبی ۹٫۶ میلیارد ریال معادل (۲٫۵۶ میلیارد دلار) انجام شد، که به عنوان بالاترین نقدینگی در حدود یک سال و نیم اخیر، یعنی از ژوئن ۲۰۱۷ تاکنون صورت گرفت.
با توجه به نتایج مالی اعلام شده تاکنون، سود ۴۱ شرکت که در ۹ ماهه اول سال جاری در بازار سهام سعودی، به میزان ۱۶٫۷۵ درصد افزایش یافته‌است، این سود در مقایسه با سود حاصل از مدت مشابه در سال گذشته (۲۰۱۷) بوده‌است.
این تحولات مثبت در حالی صورت می‌گیرد که مؤسسه اعتباری «مودیز» بر قدرت و انعطاف‌پذیری اقتصاد کشور سعودی تأکید کرده‌ و پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصاد این کشور در سال جاری (۲۰۱۸) و سال آینده (۲۰۱۹) اعلام کرده‌است.
مودیز در رتبه‌بندی خود، آینده اقتصاد سعودی را در رتبه A1 «پایدار» قرار داده‌است، در حالی که بیانیه اولیه اعلام بودجه عمومی این کشور تاکنون بیش از انتظارات «مودیز» بوده‌است.
مودیز علی‌رغم افزایش درآمدهای نفتی، سیاست کنترل هزینه سعودی را تحسین و پیش بینی کرد که کسری بودجه این کشور در سال ۲۰۱۸ به حدود ۳٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد.
این رتبه‌بندی نشان دهنده مسیر اقتصادی درست پادشاهی سعودی در راستای تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود بوده‌ که به دنبال اجرای برنامه‌های خود در چارچوب حاکمیت قوی با هدف ایجاد یک اقتصاد متنوع و پایدار ساخته شده‌است.