النعیمی: استراتژی سازمان پیروز شد و ما در مسیر درست قرار داریم

 اپک

اپک

در حالی که به نظر نمی رسد سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اپک) برای کاهش سقف تولید خود، که روزانه بالغ بر ۳۰ میلیون بشکه نفت است، تصمیمی اتخاذ کند؛ تا کنون یک طرف پیش بینی کرده است که این سازمان طی جلسه روز جمعه آینده در وین پایتخت اتریش، یک شگفتی اعلام خواهد کرد و آن هم افزایش تولید نفت به جای کاهش آن خواهد بود.

طرفی که این خبر را اعلام کرد، بانک «موگان استانلی» آمرکایی است که روز گذشته در یادداشتی که یک نسخه از آن را «الشرق الأوسط» به دست آورد گفته بود: «احتمالاً سازمان اپک سقف تولید نفت خود را به جای کاهش ، افزایش دهد و ازآن جا که سقف تولید کنونی بالغ بر ۳۱ میلیون بشکه در روز است، این افزایش در حدود یک میلیون بشکه افزون بر سطح خواهد بود».

هر چند در حال حاضر به علت تأثیر منفی احتمالی بر قیمت ها این سناریو بعید به نظر می رسد، اما شاید برای برخی دیگر از کشورهای عضو اپک مانند لیبی و ایران که خواستار افزایش سهم خود در بازار هستند، خوشایند باشد.

به نظر می رسد پس از داده های سازمان، که نشان داد تولید در چهار ماه اول سال بالا بود، بازار در حال حاضر پیش بینی می کند که «اپک» میزان تولید بالای خود را در سال جاری حفظ کند. تولید «اپک» در ماه می گذشته به ۳۱٫۲۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافت ، در حالی که میانگین میزان تولید در ماه آوریل گذشته بالغ بر ۳۱٫۱۶ میلیون بشکه در روز بود.

روز گذشته علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی گفت که استراتژی کنونی اپک در دفاع از سهم بازار ، به شکوفایی رسید. وی تأکید کرد :«این استراتژی پیروز شد و ما در مسیر درست هستیم».

النعیمی به هنگام رسیدن به وین توضیح داد: «تقاضا بهتر شد و عرضه نفتی در بازار شروع به کاهش کرد و شرایط در نیمه دوم سال بسیار بهتر از نیمه اول خواهد بود». وی با این حال گفت: «کره جادویی ندارم تا آینده را ببینم اما تقاضا بهتر خواهد بود».