عکس: بازدید اسماعیل ولد شیخ از صنعا در ماه گذشته (رویترز)

عکس: بازدید اسماعیل ولد شیخ از صنعا در ماه گذشته (رویترز)

معلمی به “الشرق الاوسط”: ریاض و لندن درباره ضرورت این قطعنامه برای یمن در وقت حاضر به تفاهم رسیدند

نیویورک: جوردن دقامسه – لندن: بدر القحطانی

خالد الیمانی نماینده دائم یمن در سازمان ملل گفت: به دنبال تلاش های دیپلماتیک و هماهنگ عربی و خلیجی به رهبری عربستان، انگلیس که بر پرونده یمن در شورای امنیت نظارت دارد از ارائه پیش نویس قطعنامه ای در این خصوص به شورای امنیت در وقت حاضر منصرف شد. تلاش های کشورهای یاد شده مورد تایید دولت یمن و مورد حمایت برخی کشورهای عربی است.

مهندس عبد الله المعلمی نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل در گفت و گو با “الشرق الاوسط” گفت “با انگلیس به تفاهم مستمر و مشترکی درباره اینکه اصلا نیازی به صدور چنین قطعنامه ای هست یا نه، رسیدیم.”

الیمانی در مصاحبه با “الشرق الاوسط” گفت “این پیش نویس قطعنامه انگلیس از حیث محتوا فایده ای ندارد و در زمان مناسب مطرح نشده است. نکته خطرناک اینجاست که ممکن است این قطعنامه پیامدهای غیرمطلوبی به دنبال داشته باشد و زمینه را برای رسیدن به هدف مورد نظر جامعه جهانی یعنی برقراری صلح پایدار در یمن آماده نمی کند.”

متیو موتی سخنگوی هیئت انگلیس در سازمان ملل در خصوص زمان ارائه رسمی این پیش نویس به شورای امنیت تصریخ کرد “ما زمان مشخصی برای ارائه این پیش نویس به شورای امنیت نداریم. انگلیس همچنان و مرتب با شرکا در باره این پیش نویس رایزنی می کند.”

الیمانی نماینده یمن در سازمان ملل خاظر نشان کرد “هنوز مذاکراتی در خصوص تایید این پیش نویس انجام نشده است. این پیش نویس بدون مذاکره و گفت و گو و تنها با راهکارهای شورای امنیت کارساز نخواهد بود. البته شورای امنیت اغلب دستاوردهای ملت یمن در دوره انتقال قدرت به روش های مسالمت آمیز و نیز انتخابات ریاست جمهوری موفقیت آمیزی که به پیروزی پرزیدنت هادی و پایان دادن به دوران رئیس جمهور سابق صالح انجامید را مورد تایید قرار داد؛ انتخاباتی که پایانی بود بر حکمرانی ۳۳ ساله یک فرد بر کشور.  شورای امنیت همچنین با صدور چندین قطعنامه  از نتایج گفت و گوی فراگیر ملی استقبال کرد.”

الیمانی افزود “مخالفت دولت با نقشه راه ارائه شده به معنای مخالفت با تلاش های سازمان ملل نیست بلکه به منزله عدم پذیرش این نقشه راه به ویژه نکات مربوط به نهاد ریاست جمهوری است که با قطعنامه های شورای امنیت مغایرت دارد و شراکت میان دولت مشروع و سازمان ملل از آغاز روند انتقال سیاسی مسالمت آمیز  در جمهوری یمن را نادیده می گیرد. دوره انتقال سیاسی با اجرای انتخابات پایان می یابد.”

با استناد به نقشه سازمان ملل که ولد الشیخ برای متقاعد کردن کلیه گروه ها به آن تلاش می کند، قرار است معاون رئیس جمهور تعیین شود که اختیارات پرزیدنت هادی به او واگذار می شود، و نیز با نظارت بر روند انتقال سیاسی، یک دولت وحدت ملی تشکیل خواهد شد. نماینده یمن در سازمان ملل گفت “نقشه راه ارائه شده و از سر گیری تلاش های سازمان ملل بدون اصلاح این پیش نویس به شکل اساسی غیر قابل قبول است.”

برخی از دیپلمات های عرب در مورد پیش نویس انگلیس گفته اند نکات “مورد قبولی در آن وجود دارد که از جمله آنها عقب نشینی نیروها و تحویل سلاح های سنگین و پایبندی به حفاظت از غیر نظامیان و اجازه به ارسال کمک های انسانی به مردم یمن به شکل فوری و از مسیرهای امن است.” “همچنین در مورد جنایت های صورت گیری در درگیری ها باید تحقیقات فراگیر و شفافی انجان گیرد و تلاش های برای مجازات جنایتکاران انجام شود.”

یک دیپلمات عرب که نخواست نامش فاش شود درباره نکات اختلاف برانگیز در مورد این پیش نویس گفت “آغاز مذاکرات در مورد نقشه راه ارائه شده توسط اسماعیل ولد شیخ بدون پیش شرط است. با توجه به اینکه قطعنامه ۲۲۱۶ این پیش شرط را برای حوثی ها تعیین کرده است که سلاح های خود را تحویل دهند و از شهرها خارج شوند.”