ابراز امیدواری گریفیتس دربارهٔ برگزاری دور جدید مذاکرات در اوایل سال آینده

ریمبو (سوئد): بدر القحطانی

مسئولان یمنی روز پنجم مذاکرات صلح یمن در سوئد را مثبت دانستند که موج امیدواری را نه تنها در دل مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل بلکه در دل دو طرف مذاکره که هیئت دولت قانونی یمن و هیئت حوثی‌ها هستند زنده کرد، به این امید که جنگ پایان یابد.
منابع نزدیک به دولت یمن به «الشرق الاوسط» اطلاع دادند که هیئت آنها پیش‌نویس توافق (راه‌حل جامع) را از گریفیتس دریافت کردند که با دو پیش‌نویس تعز و الحدیده سه عدد شد. این پیش‌نویس حاوی اصول عمومی است اما به مرجع‌های سه‌گانه و متن قطعنامه ۲۲۱۶ استناد می‌کند که اصول عمومی و طرح‌های گسترده مذاکرات آینده است و در روزهای آینده در خصوص تمام آنها با فرستاده سازمان ملل و دستیارانش مذاکرده می‌شود.
روز گذشته نیز جلسه‌هایی پیرامون اسرا، جلسه گروه با فرستاده سازمان ملل و جلسه کمیته اقتصادی تشکیل شد.
بعد از صحبت با تعدادی از افراد هیئت دولت قانونی یمن، روشن شد که پیش‌نویس‌هایی که هیئت دولت روز گذشته دریافت کرد نیازمند بررسی جزئیات بیشتر به خصوص در زمینه آتش‌بس، کنار کشیدن و… است و جزئیات وضعیت امنیتی و نظامی آن باید بررسی شود.
یک مقام مسئول در هیئت دولت شرکت کننده در مذاکرات در خصوص پرونده اسرا نیز عنوان کرد: اقداماتی وجود دارد که اولین آنها تقدیم فهرست است و موعد آن نزدیک است. در صورت شروع تبادل اسرا در روزهای آینده این طرح تا ژانویه آینده کاملاً به پایان می‌رسد و شاید تاریخ‌های مشخصی برای این کار در نظر گرفته‌شود.
سازمان ملل روز گذشته پیشنهاد کنار کشیدن شورشیان از الحدیده را در مقابل آتش‌بس نیروهای دولت قانونی یمن و سپس تشکیل کمیته امنیتی و نظامی مطرح کرد.
براساس این طرح سازمان ملل نگهبانانی در بندر الحدیده و دیگر بندرهای استان برای کمک به اجرای توافقنامه مستقر می‌کند.
هادی هیج که مسئول پرونده اسرا در تیم دولت است، در این باره عنوان کرد: این موضوع در حال بررسی است.
اما خالد الیمانی وزیر خارجه یمن اعلام کرد که دولت آمادگی پذیرش مداخله سازمان ملل را در بندر الحدیده دارد اما با حضور طولانی مدت آن در شهر مخالف است.
وی اظهار کرد: الحدیده باید تحت کنترل دولتی قانونی باشد و دولت ایده انتشار نیروهای حفظ صلح یا همان حضور دائمی سازمان ملل و تبدیل الحدیده به شهری بی‌طرف را نمی‌پذیرد؛ از آنجا که موضوع به حاکمیت ملی ربط دارد، شهر باید تحت کنترل نیروهای پلیس وزارت کشور باشد.
در این میان سلیم مغلس عضو هیئت حوثی‌ها نیز اظهار کرد مذاکرات در خصوص یمن همچنان ادامه دارد و بر موضع حوثی‌ها در کنار کشیدن از الحدیده که باید جزئی از توافقنامه صلح جامع باشد، تأکید کرد.
گریفیتس نیز روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد امیدوار است دو طرف مذاکره در خصوص برگزاری مذاکراتی در اوایل سال آینده به توافق برسند.
وی افزود: طرح مفصلی برای مذاکره‌های آینده تقدیم شده که در خصوص مقدمات امنیتی خواهد بود.
وی به نزدیکی اعلام آزادی اسرا اشاره کرد و گفت: در خصوص فرودگاه صنعا هنوز توافقی صورت نگرفته‌است چرا که عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن پرونده اسرا را در اولویت قرار داده‌است.
گریفیتس امضای هرگونه سندی برای راه‌حل الحدیده و تعز را رد کرد و گفت: ماموریتش ارائه پیش‌نویس در خصوص آنها است.