یکی از رهبران اخوان: حضور ما در ترکیه بر تصمیم آن درباره قاهره تأثیر نمی گذارد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه – عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه – عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر

در یک موضع گیری جدید که نامفهوم بودن سیاست ترکیه در قبال مصر را عمیق تر کرد، نعمان مورتولموش معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه روز گذشته گفت، آنکارا علاقمند است روابط خود را با قاهره از سر بگیرد، به خصوص که روابط خود را اخیراً با روسیه و اسرائیل بهبود بخشید. شعبان دیشلی معاون رئیس حزب حاکم «عدالت و توسعه»، چند روز پیش اعلام کرده بود هیئتی بلند پایه از ترکیه برای بحث از سر گیری روابط بین دو کشور به مصر سفر خواهد کرد.

تحلیلگران اظهارات متناقض مقامات ترکیه در بهبود روابط با مصر را به مشکلات ایجاد شده به علت حضور رهبران و اعضای اخوان المسلمین در ترکیه نسبت دادند.

درباره این امر یکی از رهبران مجلس شورای اخوان المسلمین در ترکیه که نخواست نامش فاش شود به «الشرق الأوسط» گفت: «تحرک ترکیه به لحاظ منافع خود به عنوان یک کشور صورت می گیرد، و اخوان المسلمین ارتباطی با این تصمیم ندارند». وی گفت معتقد است که وضعیت اخوان در ترکیه تحت تأثیر این رابطه قرار نمی گیرد.

این رهبر اخوان اشاره کرد: « موضوع از سرگیری مجدد روابط با مصر ، باعث ایجاد اختلاف نظر و دو دستگی شدیدی در درون حزب حاکم «عدالت و توسعه» در ترکیه، در بیش از یک سال گذشته بود، و به همین دلیل هر تصمیمی که ترکیه اتخاذ کند برای اخوان المسلمین غیر منتظره نخواهد بود، و بر حضور اخوان در ترکیه نیز تأثیر نخواهد گذاشت».