موسی ابو مرزق رییس دفتر سیاسی خالد مشعل-رویترز

موسی ابو مرزق رییس دفتر سیاسی خالد مشعل-رویترز


رام الله – کفاح زبون—الشرق الاوسط: فلسطینی ها مشورت های به دور از تنشی را در رام الله و غزه برای اجرای اصلاحات در سطح وزارتی آغاز کردند. قرار است این اصلاحات در دولت وفاق فلسطینی به ریاست رامی الحمد الله انجام شود. انتظار می رود که دولت وفاق ملی گسترش یافته و نقش وسیع تر و بیشتری را مستقیما در مرحله آینده در نوار غزه ایفا کند.

زمان اجرای این تغییرات وزارتی پس از توافق بین جنبش حماس و فتح در این خصوص اعلام نشده است، ولی انتظار می رود که قبل از آغاز بازسازی غزه صورت بگیرد. عملیات بازسازی غزه یکی از علل مستقیم در اجرای این تعدیلات بود.

منابع فلسطینی آگاه به «الشرق الاوسط» گفتند که ایده اجرای اصلاحات ایده جدیدی نیست، ولی اکنون پس از جنگ اخیر علیه نوار غزه ضروری به نظر می رسد.

این منابع خاطر نشان کردند که تصمیم به اجرای اصلاحات وزارتی قبل از آغاز جنگ گرفته شده بود، ولی رییس تشکیلات خودگردان محمود عباس و رهبر جنبش حماس خالد مشعل در نشست دوحه بر سر آن به توافق رسیدند. آنها در این نشست درباره ادامه وتحکیم روند آشتی و وظایف دولت وفاق و نقش آن در غزه و بازسازی منطقه گفتگو کردند.

این اصلاحات به منظور گسترش دولت وفاق و تعیین وزیران اضافی و افزایش تعداد وزیران نوار غزه و تعیین معاون نخست وزیر از غزه برای نظارت مستقیم بیشتر بر نوار غزه و پیگیری مشکلات حل نشده و تصمیم گیری در این زمینه انجام خواهد شد.

حضور دولت وفاق در غزه تاکنون سمبلیک بود، چرا که با وجود تشکیل دولت وفاق در حدود سه ماه پیش و انتخاب ۴ وزیران مقیم در غزه ، همچنان حماس تسلط کاملی بر کلیه امور نوار غزه دارد. تسلط کامل حماس به محور بحث و جدل بین عباس و مشعل در گفتگوهای دوحه بدل شد. به گفته منابع فلسطینی «نیاز به نظارت دولت بر نوار غزه پس از جنگ باعث اصلاحات وزارتی و گسترش دامنه دولت وفاق در غزه شد چرا که دولت وفاق مسئولیت نظارت مستقیم بر روند بازسازی را به عهده دارد.»

منابع فلسطینی افزودند «اصلاحات انجام شده شامل نحوه مشارکت گروه ها در حکومت نمی شود. کاندیداهای پست های وزارتی از سوی مستقل ها و تکنوکرات ها تغییر نمی کنند تا اسراییل به بهانه وجود حماس در حکومت از روند بازسازی جلوگیری نکند.»

یک کمیته ویژه حکومتی اکنون مشغول آمارگیری از میزان خسارت های جنگی در نوار غزه به منظور برنامه ریزی برای بازسازی است.

دولت وفاق فلسطینی در دوم ژوئن همزمان با اعلام پایان دودستگی بین جنبش های فتح و حماس توسط رئیس تشکیلات خودگردان محمود عباس تشکیل شد. دولت وفاق کنونی ۱۷ وزیر دارد و انتظار می رود که دولت جدید بیش از ۲۱ وزیر داشته باشد.

انتظار می رود که دولت وفاق مسئولیت نظارت بر گذرگاه ها در نوار غزه و روند بازسازی را بر طبق توافق آتش بس برعهده بگیرد.

انتظار می رود که نشست بین المللی با نظارت قاهره و تشکیلات خودگردان در ماه اکتبر آینده در مصر برگزار شود که هدف از آن جمع آوری بیش از ۵ میلیارد دلار برای بازسازی غزه در صورت ادامه آتش بس خواهد بود.

برگزاری نشست بستگی به موفقیت گفتگوهای قاهره دارد که از ماه آینده برای رسیدن به توافق نهایی آغاز خواهد شد. دو طرف فلسطینی و اسراییلی به بررسی مسایل مورد اختلاف خواهند پرداخت.

تشکیلات خودگردان فلسطین تاکنون مبلغ دقیقی برای برآورده کردن نیازمندی های غزه اعلام نکرده است، ولی گفته است که غزه به بیش از ۵ میلیارد دلار و چندین سال کار روزانه سخت و مستمر برای بازسازی آنچه اسراییل ویران کرده نیاز دارد.

این اولین باری نیست که کشورهای کمک کننده به غزه به برگزاری نشست می پردازند.

نشست جهانی برای حمایت از اقتصاد فلسطین برای بازسازی غزه در مارس ۲۰۰۹ در شرم الشیخ برگزار شد. کشورهای شرکت کننده تعهد دادند که حدود ۵ میلیارد دلار آمریکایی به بازسازی غزه کمک کنند ولی این امر تا کنون عملی نشده است. دلیل عدم اجرای تعهدات کشورهای کمک کننده گشوده نشدن گذرگاه های غزه از یک سو و اختلافات سیاسی حماس و تشکیلات خود گردان بر سر طرف اداره کننده روند بازسازی غزه بود. این در حالیست که اکنون نیز شکوکی درباره اجرایی شدن تلاش های جدید وجود دارد.

قیس عبدالکریم (ابو لیلا) عضو هیات مذاکره کننده فلسطینی در قاهره و نماینده مجلس گفت «فلسطینی ها یکماه پس از آتش بس باید گفتگوهای سختی را در قاهره آغاز کنند که شامل کلیه مسایل و رفع کامل حصر غزه است.»

ابولیلی در اطلاعیه ای که یک نسخه از آن به دست «الشرق الاوسط» رسیده گفت: «توافقی با نهادهای بشر دوستانه برای آغاز عملیات بازسازی در غزه وجود دارد که انتظار می رود بلافاصله آغاز شود تا زمینه را برای بازگشت ده ها هزار نفر به خانه های ویران شده شان فراهم کند. ولی روند بازسازی فراگیر نیازمند سرمایه فراوانی است. انتظار می رود که نشستی در اکتبر در قاهره به ریاست نروژ به منظور بررسی روند بازسازی غزه برگزار شود. نشست بازسازی غزه فقط به حمله اخیر محدود نمی شود و بازسازی ویرانی ها در حملات سابق اسراییل را نیز در برمی گیرد.»