جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس ژنو2

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس ژنو۲

سیاستمداران ارشد جهان در سوییس گردهم آمدند تا در تازه ترین دور نشست ها با هدف پایان بخشیدن به درگیری ها در سوریه شرکت کنند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود تاکید کرد نشست ژنو ۲ فرصتی برای رسیدن به صلح است و طرف های درگیر را تشویق کرد از این فرصت پیش آمده استفاده کنند.

دبیر کل سازمان ملل در سخنرانی خود گفت: «سه سال دردناک است که سوریه صحنه درگیری و رنج است. امروز روز امید است، امیدی واقعی، هر چند شکننده. ژنو ۲ فرصتی برای یافتن راه حل بحران سوریه از راه دیپلماتیک است.»

بان کی مون از طرف های درگیر خواست «با جدیت و هدفمند» در گفتگوها شرکت کنند. وی گفت: «اجازه دهید با کلمات بازی نکنیم. چالش پیش روی شما و پیش روی همه ما بسیار دشوار است. اما حضور شما امید را پررنگ تر کرد.»

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا سخنرانی خود را با یادآوری آغاز صلح آمیز تظاهرات در سوریه آغاز کرد. وی ضمن مخالفت با برخورد دولت سوریه با حرکت اعتراضی مردم گفت که بشار اسد در دولت انتقالی آینده سوریه نمی‌تواند نقشی به عهده داشته باشد.

کری گفت: ما تنها یک گزینه می بینیم: «مذاکره درباره دولت انتقالی که حاصل توافق مشترکی باشد.»

این سخنان کری اعتراض جدی ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه را در پی داشت. معلم با تاکید بر مشروعیت ریاست جمهوری اسد، مردم سوریه را محق و موظف برای تعیین مشروعیت دولت کشورشان خواند.

سرگئی لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه نیز بر لزوم لزوم کاربرد راهکار سیاسی برای خارج کردن سوریه از بحران موجود، گفت: «این ملت سوریه است که باید درباره کشورشان تصمیم‌گیری کند. سوری ها باید خودشان بحران را حل کنند و جایی برای راهکار خارجی وجود ندارد.»

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در این اجلاس حضور داشت و طی سخنرانی خود به مشکلات سوری ها در سه سال گذشته اشاره کرد. او ضمن تاکید بر اهمیت اجلاس ژنو ۲، گفت: «اگر این اجلاس شکست بخورد هزاران سوری بیگناه بهای آن را خواهند پرداخت.»

ژنو ۲ بدون ایران

ایران خود برای شرکت در این مذاکرات ابراز تمایل کرده بود. اما بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد دعوتش را از ایران برای شرکت در نشست ژنو پس گرفت.

در پی خودداری ایران از تایید ایجاد دولت انتقالی در سوریه که از مصوبات کنفرانس قبلی ژنو درباره سوریه محسوب می شود و نیز پس از بحث های شدید دیپلماتیک، سازمان ملل متحد دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس صلح آینده درباره بحران سوریه موسوم به ژنو ۲ را پس گرفت.

روز دوشنبه، سخنگوی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد که به علت اینکه جمهوری اسلامی از قبول نتیجه اجلاس ژنو – ١ شامل لزوم برقراری یک دولت انتقالی برای حل بحران سوریه خودداری کرده، آقای بان دعوت قبلی خود از ایران برای شرکت در اجلاس موسوم به ژنو-٢ را پس می‌گیرد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران گفت به اجلاس ژنو ۲ «امیدی نیست.» روحانی امروز چهارشنبه ۲۲ ژانویه این اظهارات را پیش از ترک تهران به مقصد سوئیس برای شرکت در اجلاس داووس اعلام کرد.

رییس جمهوری ایران گفت: «نمی توان امید چندانی به اجلاس ژنو ۲ در مبارزه با تروریسم داشت، چون برخی حامیان تروریست ها در این اجلاس حضور دارند و لذا این اجلاس نمی تواند در ایجاد ثبات موثر باشد.»

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل روز یکشنبه در کنفرانس خبری گفته بود که پس از دریافت تضمین های شفاهی از سوی مقامات ایران، وی از این کشور دعوت کرده است در نخستین روز کنفرانس صلحی که قرار است این هفته در شهر مونترو سوییس برگزار شود حضور پیدا کند.