حمله نیروهای ائتلاف به مواضع گروه داعش در کوبانی - عکس از رویترز

حمله نیروهای ائتلاف به مواضع گروه داعش در کوبانی – عکس از رویترز

منابع نظامی آمریکا اعلام کردند که هواپیماهای این کشور به ریختن مهمات، سلاح و وسایل پزشکی برای کردهای کوبانی اقدام کرده اند.

فرماندهی نظامی آمریکا (سنتکام) که مقر آن در فلوریدا است، تایید کرد که چند فروند هواپیمای ترابری “سی ۱۳۰” این کشور محموله‌هایی از مهمات، سلاح و وسایل پزشکی برای کردها در منطقه کوبانی به زمین ریخته‌اند.

به گفته منابع نظامی آمریکا محموله‌های ارسالی برای کردهای کوبانی از سوی دولت اقلیم کردستان عراق بوده است و ارتش آمریکا وظیفه لجستیکی را بر عهده داشته است.

این کمک ها در حالی صورت می گیرد که ائتلاف ضد داعش حملات جدیدی را علیه پایگاه‌های داعش در کوبانی آغاز کرده است.

با این حال بیانیه سنتکام افزوده است که جنگجویان داعش همچنان شهر را تهدید می کنند و هنوز خطر سقوط شهر وجود دارد.

مدافعان کرد کوبانی از هفته ها پیش با حداقل امکانات نظامی در مقابل گروه تروریستی داعش سرگرم مبارزه هستند.

گروه ناظران حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، تایید کرد که مدافعان کرد موفق شده‌اند تروریست‌های “دولت اسلامی” را در روز یک‌شنبه در مناطق شرقی شهر کوبانی مورد حمله قرار دهند.

رامی عبدالرحمان، مسئول ناظران حقوق بشر سوریه گفت که بهبود همکاری میان مدافعان کرد و ائتلاف بین‌المللی سبب شده است که پیشروی نیروهای “دولت اسلامی” در کوبانی متوقف شود.

وی تایید کرد که میان مدافعان کرد و نیروهای آمریکایی تبادل اطلاعاتی صورت می‌گیرد و «به همین دلیل نیروهای ائتلاف قادر به اجرای دقیق‌تر حملات هوایی» هستند.

این کمک ها در حالی صورت می گیرد که پیشتر دولت ترکیه با ایجاد کریدور کمک‌رسانی به کردهای کوبانی مخالفت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری “آنادولو”، ‌رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه تصریح کرده که حزب کرد «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) در سوریه همانند حزب کارگران کردستان (پ‌ ک ‌ک) در ترکیه، سازمانی تروریستی محسوب می شود.

در این میان باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا روز یک‌شنبه با اردوغان، همتای ترک خود تماس تلفنی داشته و درباره اوضاع سوریه، به‌ ویژه شهر کوبانی با وی رایزنی کرده است.

کاخ سفید اعلام کرد که موضوع محوری این گفت‌وگو پیرامون چگونگی مقابله با گروه دولت اسلامی بوده است.

دولت ترکیه برای مداخله در بحران کوبانی شروطی تعیین کرده است که از جمله آنها ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر سوریه، ایجاد منطقه حائل مرزی بین ترکیه و سوریه و نیز کمک به مخالفان مسلح حکومت سوریه به منظور مقابله با نیروهای وفادار به بشار اسد است.

از سوی دیگر، نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق روز یکشنبه اعلام کرد که حدود ۱۰ هزار آواره از شهر کوبانی سوریه به اقلیم کردستان رسیده اند.

اشغال کوبانی یکی از اهداف استراتژیک داعش است تا کنترل نوار بلندی در کنار مرز عراق را به دست گیرد. این گروه از قبل بخش های وسیعی از عراق و سوریه را گرفته است.