محرمانه بودن مذاکرات روسیه و ترکیه پیرامون ادلب

مسکو: رائد جبر

مذاکرات هیئت نظامی- امنیتی ترکیه که به اذعان منابعی تُرک روز پنجشنبه به روسیه رسید تا اقدامات مشترک در استان ادلب را بررسی کند، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.
به گزارش الشرق الاوسط، مقامات رسمی روسیه هیچگونه اظهاراتی در خصوص این مذاکرات ارائه نکردند و احتمال می‌رود که این مذاکرات پشت درب‌های بسته صورت گرفته باشد.
منابعی روس و آگاه به «الشرق الاوسط» اطلاع دادند که مسکو و ترکیه در خصوص آماده‌سازی برای عملیات نظامی در ادلب مذاکره می‌کنند.
آلینا سوبینینا کارشناس روس نیز احتمال داد که مذاکرات در خصوص آغاز عملیات نظامی محدود و هماهنگ‌شده میان ترکیه و روسیه است که هدف از آن مقابله با «جبهه النصره» در ادلب است.
وی ضمن اشاره به توافقنامهٔ سوچی عنوان کرد بعد از به بن‌بست رسیدن تمام تلاش‌های سابق، اقدام نظامی ضروری است.
مسکو نیز چندی پیش شکست ترکیه در اجرای تعهدات توافقنامهٔ ادلب را به باد انتقاد گرفت و بر ضرورت انجام کار مشترک برای مقابله با تهدیدات تروریستی این منطقه تأکید کرد.
در این میان، منبعی روس یه «الشرق الاوسط» اطلاع داد که وزارت خارجهٔ روسیه در دیدارهای محرمانه اخیر بر سمت و سو گرفتن در جهت عملیات نظامی مشترک تأکید کرده بود.
این منبع نیز احتمال داد که مذاکرات این هیئت نظامی-امنیتی در مسکو پیرامون جزئیات نظامی و فنی این عملیات باشد.
وزرات خارجهٔ روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد که هیئتی روس با سادات اونال معاون وزیر امور خارجهٔ ترکیه در آنکارا موضوع آغاز کمیتهٔ قانون اساسی را در فرصتی نزدیک بررسی می‌کند.
وزارت خارجهٔ روسیه در بیانیه‌ای عنوان کرد الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه و سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه در آنکارا با سدات اؤنال، معاون وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کردند و اوضاع فعلی در سوریه، بررسی تدابیر لازم برای پیشرفت در اجرای روند سیاسی از جمله آغاز فعالیت‌های کمیته قانون اساسی سوریه محور گفت‌وگوی آنها بود.
سرگئی لاوروف نیز قبلاً اعلام کرده بود که دور جدیدی از مذاکرات پیرامون سوریه در نیمهٔ فوریه در آستانه برگزار خواهد شد و نشست سه جانبهٔ آستانه نیز تقریباً در این بازهٔ زمانی برگزار خواهد شد.
لیوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران نیز اعلام کرد که پروندهٔ عمملیات نظامی در ادلب موضوع مذاکرهٔ نشست سه جانبهٔ آینده خواهد بود.