دو هیات اردنی و عراقی راهی پایتخت سوریه شدند
بیروت – لندن – الشرق الاوسط

حسام زکی معاون دبیر کل اتحادیه عرب روز جمعه (۱۸ ژانویه-۲۸ دی) گفت «عضویت دمشق در اتحادیه عرب کاملا لغو نشده و بازگشت عضویت این کشور حتمی است. اتفاقی که افتاده این است که حضور هیات سوریه در اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰) به حالت تعلیق درآمده است. تصمیم گیری در مورد ادامه یا لغو تعلیق حضور حکومت سوریه در اتحادیه عرب باید با توافق همه اعضا صورت بگیرد».
زکی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در این باره افزود «ما بارها گفتیم که هیات سوریه حتما به اتحادیه عرب باز می گردد. این اظهارات بسیار روشن است».
احمد ابو الغیط دبیر کل اتحادیه عرب روز پنجشنبه (۱۷ ژانویه- ۲۷ دی) گفت بازگشت عضویت دمشق در اتحادیه عرب باید با توافق اعضای اتحادیه صورت بگیرد.
ابو الغیط به دنبال دیدار با میشل عون رییس جمهور لبنان در بیروت خاطر نشان کرد «مساله سوریه دارای ابعاد گوناگون و حساسی است. اما باید اعتراف کرد که سوریه یکی از موسسان اتحادیه عرب است».
او گفت «باید کشورهای عربی در این مورد به توافق برسند و مطمئن شویم که هیچ کشوری مخالف یا معترض نیست. بهتر است مساله بازگشت یا عدم بازگشت سوریه در برنامه کاری نشست وزرا قید شود و در این زمینه آماده سازی صورت گیرد».
ابو الغیط یادآور شد «اگر کشورهای عربی در مورد لغو تعلیق عضویت سوریه به توافق برسیم ما به عنوان دبیرخانه و دبیر کل اتحادیه عربی مشکلی در این ارتباط نداریم. دبیر کل به دنبال حفظ منافع کشورهای عربی است و این تصمیم به شکل فوری و سریع به اجرا گذاشته می شود».
ابو الغیط ضمن اشاره به عدم توافق در مورد لغو تعلیق عضویت سوریه گفت «این واقعیت است و تا حالا هم تصمیم نهایی در این مورد اتخا‍ذ نشده است».
عمر البشیر رییس جمهور سودان به تازگی به سوریه سفر کرد. او در دمشق با بشار اسد رییس جمهور سوریه دیدار کرد. این اولین سفر رییس جمهور یک کشور عربی به سوریه بعد از آغاز انقلاب در این کشور است. بعد از آن، اقداماتی مثل بازگشایی سفارت امارات در سوریه و تداوم فعالیت سفارت بحرین در این کشور انجام شد.
ملک عبد الله دوم پادشاه اردن پیشتر گفته بود که کشورش در مسیر از سرگیری روابط با دمشق قرار دارد و در پی «برقراری روابطی همچون سابق با این کشور» است».
اتحادیه عرب در اواخر ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) عضویت سوریه را به حال تعلیق درآورد. این نهاد دلیل این اقدام را رویکرد نظامی بشار اسد رییس جمهور سوریه در سرکوب اعتراضات مردمی ضد حکومتی در مارس ۲۰۱۲ (فروردین ۱۳۹۱) عنوان کرد. کشورهای عرب در پی این اقدام سفرای خود را از دمشق فراخواندند.
حموده صباغ رییس مجلس سوریه و هیات صنفی پیمانکاران اردن درباره همکاری بین اصناف دو کشور در مرحله بازسازی سوریه گفتگو کردند.
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، صباغ خطاب به هیات اردنی گفت اصناف و احزاب و نهادهای عربی که به سوریه سفر می کنند نقش مهمی در توضیح و تبیین حقایق و شرایط سوریه ایفا می کنند.
صباغ درباره تحکیم همکاری بین انجمن های صنفی سوریه و اردن در مرحله بازسازی ابراز امیدواری کرده و گفت «سوریه حالا بیش از هر وقت دیگری به پیروزی نهایی نزدیک شده است».
از سوی دیگر، احمد الیعقوب دبیر کل انجمن پیمانکاران اردن گفت «امیدوارم روابط بین دو کشور به روال گذشته برگردد».
علی حمود وزیر حمل و نقل سوریه گفت «احداث خط آهن بین سوریه و عراق و ایران یکی از اولویت های این وزارتخانه و از اهداف استراتژیک در حوزه گسترش روابط به شمار می رود».
حمود در دیدار با رییس و اعضای هیات مدیره شرکت سوریه – عراق که به سوریه سفر کرده اند گفت «منطقه مرزی شلمچه محل ربط خط آهن است. یک خط آهن ۳۲ کیلومتری از خاک عراق می گذرد و به راه آهن بصره وصل می شود. راه آهن بصره از بغداد و کربلا و کاظمیه و شمال عراق عبور می کند.