هیئت شورشیان تحت فشارهای بین المللی به کویت رفت

دروازه قدیمی شهر صنعا پایتخت یمن – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

دروازه قدیمی شهر صنعا پایتخت یمن – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

منابع آگاه برای «الشرق الأوسط» تأکید کردند هیئت حوثی ها برای شرکت در مذاکرات صلح با هیئت دولتی، در ساعات پایانی شب گذشته صنعا را به مقصد کویت ترک کردند. این تحول پس از فشارهای بین المللی از سوی سفیران پنج کشور دائمی شورای امنیت بر حوثی ها صورت می گیرد که برای شرکت در زمان مشخص شده مذاکرات بسیار تعلل داشتند.

در همین راستا، منابع بلند پایه یمنی برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که در پشت تعلل هیئت شورشیان و امتناع از حضور در زمان تعیین شده برای مذاکرات ( در دو روز پیش)، نشانه های روشنی از ایران وجود دارد، به خصوص که نشست آمریکایی – خلیجی نزدیک شده است.

از سوی دیگر محمد عبد السلام رئیس هیئت حوثی شرکت کننده در مذاکرات گفت، این جماعت با سفیران سازمان ملل و فرستاده سازمان در تماس دائمی است و احتمالاً در برطرف کردن نقاط مورد اختلاف در خصوص تثبیت آتش بس بهبود حاصل شود. وی اشاره کرد جماعت همچنین خواستار این هستند که گفتگو به صورت نقاط پراکنده نباشد بلکه یک بسته واحد باشد.

این در حالی است که مشاور هیئت سازمان ملل  در کویت گفت که اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل به یمن، از تغییر موضع حوثی ها شگفت زده شده است زیرا آن ها پیش از این تقریباً برای همه چیز با وی توافق کرده بودند.