مجید نامجو، وزیر نیرو

مجید نامجو، وزیر نیرو

اتحادیه اروپا روز سه شنبه ۱۶ اکتبر برابر با ۲۵ مهر تازه ترین دور تحریم های خود علیه ایران را تصویب کرد و طی آن دارایی های مجید نامجو وزیر نیرو را بلوکه کرد تا بدین وسیله دولت جمهوری اسلامی را مجبور کند تا به مذاکرات هسته ای تن در دهد.

اتحادیه اروپا اعلام کرد دارایی های مجید نامجو، وزیر نفت، را بلوکه کرده است و نام وی را در لیست سیاه اتحادیه اروپا وارد کرد که حق سفر به کشورهای اروپایی عضو این اتحادیه را می گیرد. علت این تصمیم عضویت نامجو در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و این که این شورا تصمیم گیری های اساسی درباره برنامه هسته ای ایران را انجام می دهد.

اتحادیه اروپا در حال حاضر لیست سیاه بلند بالایی از مقامات ایرانی دارد که ۳۴ مقام بلند پایه را در خود جای داده و در میان نام وزیر نفت و وزیر نیرو و همچنین شرکت ملی نفت ایران در لیست دیده می شود.

مقامات اتحادیه اروپا علت این اضافه کردن شرکت نفت را تامین منابع مالی برای دولت ایران اعلام کردند. وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در لوگزامبورگ تلاش های بی وقفه ایران برای غنی سازی اورانیوم را محکوم کرد و علت اعمال تحریم های جدید را عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا با اعمال تحریم های سنگین تلاش دارند ایران را به میز مذاکره هسته ای بازگردانند. تهران همچنان گزینه مذاکره را رد نمی‌کند و به استقبال مقامات آژانس اتمی سازمان ملل می‌رود. اما در نهایت اتهامات غرب مبنی بر این که برنامه هسته ای اش چیزی بیش از برنامه های انرژی و پزشکی است را رد می کند. ایران به حقوقی که ان‌پی‌تی، پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، به آن داده آگاه است به همین دلیل از حق خود برای دست‌یابی به انرژی هسته‌ای کوتاه نخواهد ماند.

روز گذشته، ناصر سودانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تشریح ۲ سناریوی روی میز ایران برای مقابله با تحریم گاز از برنامه تصویب طرح تحریم پیش دستانه گاز اروپا در مجلس خبر داد و اعلام کرد: «ایران پس از نفت، شیرهای گاز را هم بر روی اتحادیه اروپا می‌بندد.»

سودانی، نماینده مردم اهواز، گفتگو با مهر در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر تصویب پیش نویس تحریم خرید گاز طبیعی از ایران، گفته بود: «طرح تحریم گاز ایران توسط اروپا نشان می‌دهد که پروژه تحریم نفت خام به طور کامل شکست خورده است. با تصویب نهایی این طرح پیش دستانه تحریم، قطعا شیرهای گاز ایران بر روی کشورهای تحریم کننده نفت و گاز ایران بسته خواهد شد.»

وی از تزریق گاز به مخازن نفت و تولید محصولات پتروشیمی به عنوان دو سناریوی روی میز ایران برای مقابله با تحریم جدید گازی اروپا یاد کرد و یادآور شد: در حال حاضر مهمترین بازارهای گاز ایران کشورهای آسیایی همچون پاکستان، لبنان، عراق، سوریه ، آسیای میانه، هند و برخی از کشورهای عربی هستند.

سودانی با بیان اینکه هدف اتحادیه اروپا از تصویب طرح تحریم گاز ایران تحمیل یک شوک و جنگ روانی و تبلیغاتی علیه صنعت نفت و گاز ایران است، در گفتگوی خود با مهر تاکید کرد: «با تزریق گاز به صنایع پتروشیمی علاوه بر ایجاد اشتغالی پایدار، صادرات خام گاز متوقف می شود.»

نماینده مردم اهواز با اشاره به اینکه گاز ایران با تبدیل به محموله های «ال.ان.جی» حتی تا شرقی ترین منطقه آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی هم قابل انتقال است، تصریح کرد: «بر این اساس ایران راهکارهای متعدد و متنوعی برای مصرف گاز خود دارد و گاز ایران هیچگاه زیرزمین و بدون استفاده باقی نخواهد ماند.»