پرچم بریتانیا در خلیج فارس هنگام مانور نظامی. گام بعدی حضور انگلیس در منطقه چه خواهد بود؟

پرچم بریتانیا در خلیج فارس هنگام مانور نظامی. گام بعدی حضور انگلیس در منطقه چه خواهد بود؟

ناصر سودانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تشریح ۲ سناریوی روی میز ایران برای مقابله با تحریم گاز از برنامه تصویب طرح تحریم پیش دستانه گاز اروپا در مجلس خبر داد و اعلام کرد: «ایران پس از نفت، شیرهای گاز را هم بر روی اتحادیه اروپا می‌بندد.»

سودانی، نماینده مردم اهواز، امروز دوشنبه در گفتگو با مهر در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر تصویب پیش نویس تحریم خرید گاز طبیعی از ایران، گفت: «طرح تحریم گاز ایران توسط اروپا نشان می‌دهد که پروژه تحریم نفت خام به طور کامل شکست خورده است. با تصویب نهایی این طرح پیش دستانه تحریم، قطعا شیرهای گاز ایران بر روی کشورهای تحریم کننده نفت و گاز ایران بسته خواهد شد.»

وی از تزریق گاز به مخازن نفت و تولید محصولات پتروشیمی به عنوان دو سناریوی روی میز ایران برای مقابله با تحریم جدید گازی اروپا یاد کرد و یادآور شد: در حال حاضر مهمترین بازارهای گاز ایران کشورهای آسیایی همچون پاکستان، لبنان، عراق، سوریه ، آسیای میانه، هند و برخی از کشورهای عربی هستند.

سودانی با بیان اینکه هدف اتحادیه اروپا از تصویب طرح تحریم گاز ایران تحمیل یک شوک و جنگ روانی و تبلیغاتی علیه صنعت نفت و گاز ایران است، در گفتگوی خود با مهر تاکید کرد: «با تزریق گاز به صنایع پتروشیمی علاوه بر ایجاد اشتغالی پایدار، صادرات خام گاز متوقف می شود.»

نماینده مردم اهواز در خانه ملت با اشاره به اینکه گاز ایران با تبدیل به محموله های «ال.ان.جی» حتی تا شرقی ترین منطقه آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی هم قابل انتقال است، تصریح کرد: «بر این اساس ایران راهکارهای متعدد و متنوعی برای مصرف گاز خود دارد و گاز ایران هیچگاه زیرزمین و بدون استفاده باقی نخواهد ماند.»

ترکیه با خرید حدود ۹۰ درصد گاز طبیعی صادراتی ایران، اصلی‌ترین واردکننده گاز طبیعی این کشور است.
ابتدای تابستان سال جاری وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا واردات، خرید یا انتقال نفت خام ایران را تحریم کردند.

هدف از این تحریم‌ها ممانعت از ادامه برنامه هسته‌ای جنجال برانگیز ایران از طریق محدود کردن درآمد خارجی این کشور بود. کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا تاکید می‌کند این تحریم‌ها با هدف متقاعد کردن ایران برای برگشتن به پای میز مذاکره با غرب درباره برنامه هسته‌ای آن کشور اعمال شدند.

اشتون در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «من می‌خواهم فشار این تحریم‌ها به از سرگیری مذاکرات بیانجامد. من می‌خواهم ایران به پای میز مذاکره بازگردد تا یا پیشنهادی که ما سال پیش ارائه کردیم را بپذیرد یا گزینه پیشنهادی خود را به ما بیان کند.»

در کمتر از ۲۴ ساعت از ورود هیات عالی‌رتبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور مذاکره مجدد با مقامات ایران به تهران، شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد ایران بریتانیا و فرانسه را تحریم کرد و فروش نفت به این دو کشور را متوقف کرد.

سال پیش آسیا بزرگترین سهم را از نفت ایران داشت؛ چین ۲۲ درصد نفت صادراتی ایران را خرید، ژاپن ۱۴ درصد و هند ۱۳ درصد، کره جنوبی ۱۰ درصد نفت ایران را خریدند تا لقب عمده مشتریان نفت ایرانی را خود اختصاص دهند. اتحادیه اروپا ۱۸ درصد نفت ایران را خرید و سهم فرانسه در این میان ۲ درصد و سهم انگلیس بسیار ناچیزتر از آن است که با اعمال این تحریم از سوی ایران آن کشور را متضرر کند یا بتواند در درآمد نفتی ایران تاثیری بگذارد.

به عبارت دیگر اعمال این تحریم‌ها از سوی ایران تنها حرکتی نمادین بود که نشان از آن دارد که آخر روز این ایران است که کنترل فروش نفت را در دست دارد. پیام ایران با اعلام این خبر همزمان با ورود نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران روشن است. اگر اتحادیه اروپا به فکر استفاده از قراردادهای نفتی به عنوان ابزار سیاسی است، ما کنترل این ابزار را به دست داریم. البته انتظار می‌رفت مقام‌های ایرانی منسجم‌تر عمل کنند. برای کشوری مانند ایران که بدون فروش نفت فلج خواهد شد این تصمیم اگر به مقیاس بزرگتری تعمیم داده شود ناعاقلانه خواهد بود.

احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: «به رغم اعمال تحریم از سوی غرب، متقاضیان نفت کشورمان افزایش پیدا کرده‌اند و نفت ایران در هیچ شرایطی بدون مشتری نخواهد ماند.»

قلعه‌بانی اظهار داشت صادرات نفت ایران به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در صورتی ادامه پیدا خواهد کرد که «شرط کشورمان را مبنی بر انعقاد قرارداد ۲ تا ۵ ساله بپذیرند و شروطی را برای انعقاد قرارداد قائل نشوند… در غیر اینصورت، صادرات نفت ایران به هریک از کشورهای اروپایی که بر خلاف این جریان عمل کند، قطع خواهد شد.»

تحریم‌های اروپا با هدف وارد آوردن فشار روی ایران برای بازگشتن به پای میز مذاکره صورت گرفت و تا حدی هم مثمر ثمر بود. تهران همچنان گزینه مذاکره را رد نمی‌کند و به استقبال مقامات آژانس اتمی سازمان ملل می‌رود. اما این تازه‌ترین حرکت ایران حاکی از آن است که این کشور اولیم گام را برداشت تا در عمل نارضایتی خود از تحریم‌ها را اعمال کند.