آمادگی ارتش آزاد سوریه برای مشارکت در پاکسازی شبه‌نظامیان از شرق فرات

«ائتلاف ملی سوریه» روز گذشته از حمله نظامی ترکیه به گروهک‌های تروریست شرق رود فرات در شمال سوریه استقبال کرد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، این ائتلاف روز گذشته در بیانیه‌ای عنوان کرد: «همزمان با توافق رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با همتای آمریکایی خود دونالد ترامپ بر افزایش همکاری در خصوص سوریه، نیروهای ترکیه با همکاری نیروهای ارتش آزاد سوریه در حال آماده‌سازی اولیه برای شروع جنگ علیه گروهک‌های تروریست شرق فرات هستند».
عبدالرحمن مصطفی رئیس ائتلاف در اشاره به حزب «دموکراتیک کُرد» (دست سیاسی «یگان‌های مدافع خلق» کُرد) که متشکل از «نیروهای دموکراتیک سوریه» است، گفت: رنج ملت سوریه به دست نیروهای اسد و دیگر گروهک‌های تروریست متعلق به شبه‌نظامیان سپاه پاسداران ایران، حزب‌الله و PYD ادامه دارد.
وی تأکید کرد عملیات نظامی برای از بین بردن این گروهک‌ها مورد استقبال و حمایت خواهد بود.
وی با توضیح اینکه حدود ۱۵۰ هزار مبارز در اشغال ۱۵۰ منطقه با نیروهای ترکیه همکاری می‌کنند، اعلام کرد ارتش آزاد سوریه آمادگی مشارکت در حمله‌ای را دارد که هدف از آن اخراج شبه‌نظامیان از شرق فرات است.
در این میان، ترکیه روز گذشته اعلام کرد که رئیس‌جمهور این کشور با همتای آمریکایی خود بر تقویت همکاری میان دو کشور به توافق رسیدند.
بر اساس بیانیه ائتلاف ریاست جمهوری ترکیه طی تماس تلفنی گفته‌است: «دو رئیس‌جمهور بر ضمانت همکاری مؤثرتر دو کشور در خصوص سوریه به توافق رسیدند».
رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه در نخستین کنفرانس دستگاه‌های قضایی کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری اسلامی در استانبول بر عزم خود بر تضمین مناطق شرق فرت تأکید کرد و از تصمیم کشور خود برای ایجاد صلح در این منطقه خبر داد.
گزارش‌های میدانی نیز حاکی از این است که ارتش ترکیه روز جمعه به دو پایگاه «یگان‌های مدافع خلق» کُرد در حاشیه شرقی حلب حمله کرد.
یکی از رهبران ارتش آزاد سوریه نیز عنوان کرد ارتش ترکیه یکی از پایگاه‌های «یگان‌های مدافع خلق» کُرد در روستای زور مغار در شرق رود فرات که واقع در منطقه عین العرب غربی است و به مرزهای سوریه و ترکیه نزدیک است، را مورد هدف قرار داد.
وی تأکید کرد این مناطق مورد هجوم بالگردهای آپاچی قرار گرفت و در نتیجه آن تعدادی از نیروهای «یگان‌های مدافع خلق» کُرد کشته و زخمی شدند.
وی افزود: ارتش ترکیه در حال برداشتن دیوار مرزی سوریه و ترکیه در شهر مرزی راس العین در حاشیه شمال غربی الحسکه است که شاید در جهت آماده‌سازی برای ورود نیروهای ترکیه باشد.
از سوی دیگر «یگان‌های مدافع خلق» کُرد نیز در حال تقویت پایگاه‌های خود در مناطقی هستند که نیروهای ترکیه و گروهک‌های معارض در آن قرار دارند.