رهبر «یگان‌های مدافع خلق» کُرد: آماده همکاری با دمشق برای مقابله با ترکیه هستیم

لندن: إبراهیم حمیدی

سیپان حمو رهبر «یگان‌های مدافع خلق» کُرد روز گذشته در گفتگو با «الشرق الاوسط» اظهار کرد که معتقد است مسئولان روس از تهدید یگان‌ها توسط ترکیه خوشحال هستند.
وی عنوان کرد: ترکیه تمام تلاش خود را می‌کند و اولویت را به از بین بردن دستاوردهای کُردها می‌دهد؛ نیروهای خود را در مرزها آورد و داخل سوریه را نشانه گرفت. مسئولان اطلاعات ترکیه با گروهک‌های سوریه نیز نشست داشتند و خواستار آمادگی آنها برای انجام عملیات نظامی و تکرار آنچه در عفرین اتفاق افتاد، شدند.
وی افزود: اردوغان می‌گوید مرزهای ترکیه ناامن است و به همین دلیل همان‌طور که در عفرین اتفاق افتاد خواستار اتخاذ تدابیری درون خاک‌های سوریه است. ترکیه بلندپروازی توسعه‌ای دارد که متضمن اشغال گام به گام خاک‌های سوریه است. آنها مناطق درع الفرات، عفرین و ادلب را بردند و هم‌اکنون می‌خواهند مناطق شرق فرات را بگیرند.
وی اشاره کرد ترکیه مناطق میان کوبانی و راس العین را در معرض تهدید قرار داده و سعی دارد تا از طریق تلاش‌های سیاسی امتیاز کسب کند و از منبج سخن می‌گوید.
وی ادامه داد: توافقنامه منبج را از ۷ ماه پیش اجرا کردیم و آنچه از ما خواسته شده بود انجام دادیم، تمام گروه‌ها از آنجا خارج شدند و شهر به مجلس داخلی تحویل داده شد. اسم برخی از مناطق را نیز عوض کردیم.
وی افزود: همه چیز اجرا شد و شهر از جانب اهالی آن اداره می‌شود اما اگر ترکیه خواستار اداره نیابتی شهر است این خواسته غیرقابل قبول است.
وی در خصوص روابط با روسیه گفت: از ابتدای سال، بعد از حصول ناامیدی در عفرین این ارتباطات متوقف شد اما ارتباطات غیر ستقیمی از طریق دفاترمان وجود دارد و مشخص است که روس‌ها از آنچه آمریکا را آزار می‌دهد خوشحال هستند. به نظر می‌رسد توافق نسبی بین آنها و ترکیه برقرار است.
وی در خصوص دمشق نیز اظهار کرد: آنها نیز کاری نمی‌کنند و فقط نظاره‌گر اوضاع هستند.
وی در خصوص موضع آمریکا عنوان کرد: آنها گفتند تهدیدات ترکیه عملیات ضد داعش در شرق فرات را با مشکل مواجه می‌کند.
وی ادامه داد: ارتش آمریکا سریعاً اقدام به تأسیس برج‌های مراقبتی در مرزهای سوریه و ترکیه کرد که در سه نقطه تل ابیض، کوبانی و راس العین بود. همچنین گشت‌هایی در نزدیکی مرزها قرار دادند.
وی هشدار داد هرگونه کوتاهی از جانب آمریکا در منبج یا شرق فرات موضع صادقانه آن را زیر سؤال برده و همان اتفاقی برای این مناطق خواهد افتاد که اوایل سال پس از کناره‌گیری روسیه در عفرین افتاد.
وی در خصوص وجود ۵۰ رهبر از «حزب کارگران کردستان» در «یگان‌های مدافع خلق» کُرد گفت: اگر اسم‌هایی از رهبران غیر سوری وجود دارد به ما اطلاع دهند ما وجود هیچ رهبر غیر سوری را نمی‌پپذیریم.
وی پس از شرح مواضع واشینگتن، مسکو و دمشق نسبت به تهدیدهای آنکارا گفت: موضع ما مشخص است. توطئه‌ای بزرگ وجود دارد و ما امیدواریم حمله‌ای صورت نگیرد. اگر حمله‌ای صورت بگیرد ما دفاع می‌کنیم و تا جاییکه در توان داریم می‌جنگیم.
وی در پایان پیامی به مقامات حکومت سوریه ارسال کرد: ما سوری هستیم و خاک‌ها سوری است. حکومت باید با تمام امکانات از خاک‌های خود دفاع کند. اختلافات ما داخلی و در خصوص دموکراسی و سیاست است نه خاک‌های سوریه و مرزها. باید موضعی در برابر تجاوزهای ترکیه اتخاذ کنیم. متأسفانه حکومت فقط نظاره‌گر است. اگر آماده باشد ما نیز آماده بررسی چگونگی همکاری برای حفاظت از مرزها و اقدام مشترک علیه ترکیه هستیم.