دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و اعضای جامعه دانشگاهی ایران در حسینیه امام خمینی با آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی – عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله علی خامنه‌ای

دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و اعضای جامعه دانشگاهی ایران در حسینیه امام خمینی با آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی – عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله علی خامنه‌ای

در حالی که انتقادات و طرح استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم دولت روحانی از سوی مجلس ایران بیشتر جنبه سیاسی به خود گرفته، آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به مسئولان این وزارتخانه هشدار داد که از فعالیت جریان‌های سیاسی در دانشگاه‌ها جلوگیری کنند.

پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۱۱ تیر، سخنان او در جمع تنی چند از اساتید دانشگاه‌های ایران را منتشر کرد که طی آن تاکید می‌کند دانشگاه‌ها و مسئولان ذی ربط نباید اجازه دهند که دانشگاه به «مرکز جولان سیاسى» و حوزه تلاش فعالیت های جناحهاى سیاسى تبدیل شوند.

او تاکید کرد: «تبدیل دانشگاه‌ها به باشگاه‌های سیاسی سم مهلکی برای حرکت علمی کشور است و متاسفانه در دوره‌ای شاهد این پدیده زیان‌بار بودیم.» به گفته وی اگر «آرامش دانشگاه‌ها» مختل شود «حرکت علمی کشور متوقف خواهد شد.»

با وجود آن که وی به طور شفاف از «دوره» مورد نظر نام نمی برد، گمان می رود اشاره رهبر جمهوری اسلامی به دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی است که به دوره اصلاحات معروف شده بود.

رخدادهای ۱۸ تیر یکی از بزرگترین ناآرامی‌ها در دانشگاه‌های ایران بود که با توقیف روزنامه اصلاح‌طلب «سلام» آغاز شد. اعتراض های دانشجویی و مقاومت آنان در برابر گروه‌های فشار ناآرامی های جدی در سطح شهر پدید آورد.

آیت الله خامنه ای در ادامه سخنان خود اظهار داشت «این به‌معناى نفى حرکت سیاسى در بین دانشجویان دانشگاه‌ها نیست» و خود را «مدافع و منادى» کار سیاسى دانشجوها و دانشگاهیان خواند.

وی میان «نگاه سیاسى، مشرب سیاسى، فهم سیاسى و فعالیت سیاسى» و تبدیل دانشگاه و محیط علمى به «جولانگاه کار سیاسى» فرق قائل شد و از مسئولان ذی ربط و مدیران دانشگاه‌ها خواست تا «باید با جدیت از تبدیل مراکز علمی به محل جولان و فعالیت‌های جریان‌های سیاسی جلوگیری کنند.»

وی همچنین «توقف حرکت علمی کشور» را از «نقشه‌های اصلی دشمنان نظام اسلامی» دانسته و گفته است: «برخی در خصوص استفاده از کلمه دشمن و تکرار آن، حساسیت دارند در حالی که در قرآن کریم نیز بارها کلمه‌های شیطان و ابلیس تکرار شده که پیام آن، غافل نشدن از شیطان و دشمن است. تکیه بر موضوع دشمن به معنای توجه نکردن به مشکلات و عیوب داخلی نیست اما غفلت از دشمن بیرونی، خطای راهبردی عظیمی است که ما را دچار خسارت می کند.»

همزمانی این سخنان با طرح استیضاح وزیر علوم دولت روحانی جای تامل دارد. پس از تقدیم این طرح به هیات رییسه مجلس ایران، رایزنی های وزیر علوم با نمایندگان مجلس آغاز شده، ولی به نظر می رسد نمایندگان امضا کننده این طرح مصرانه خواستار استیضاح وی هستند.

طرح استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم ایران روز سه شنبه سوم تیر، با ۵۰ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس این کشور شد. به نظر می رسد استیضاح فرجی دانا بیشتر جنبه سیاسی دارد و به نوعی نمایندگان مجلس قصد متوقف کردن برخی از فعالیت ها و سیاست های دولت روحانی در دانشگاه ها و آموزش عالی این کشور را دارند. به طوری که نام نمایندگان مخالف دولت یازدهم و مهدی زاهدی وزیر علوم دوره احمدی نژاد در صدر امضا کنندگان این طرح دیده می شود.

محمود نگهبان سلامی عضو کمیسیون مجلس ایران به خبرگزاری ایرنا گفته است که فرجی دانا فعالیت های خوبی داشته و استیضاح وی با رویکرد سیاسی در مجلس مطرح شده است. ابراهیم نکو نماینده دیگر مجلس ایران با تایید سیاسی بودن استیضاح وزیر علوم اگفته است که برخی از نمایندگان با رویکردهای سیاسی به دنبال استیضاح وزرا هستند.

تحریم‌ها علیه دانشگاه شریف لغو شد

در خبری دیگر مرتبط با دانشگاه های ایران، یک دادگاه اتحادیه اروپا تحریم های این اتحادیه علیه «دانشگاه صنعتی شریف» را لغو کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد دادگاه عمومی اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه اعلام کرد «نمی توان از مسدود نگه داشتن دارایی های دانشگاه صنعتی شریف حمایت کند، زیرا اتحادیه اروپا مدارک کافی در اختیار دادگاه قرار نداده است.»

علت اعمال تحریم ها علیه دانشگاه صنعتی شریف ادعای اتحادیه اروپا مبنی بر دست داشتن این دانشگاه در برنامه هسته ای ایران بود.

با این وجود این دادگاه مستقر در لوکزامبورگ اعلام کرد مسدود بودن دارایی های این دانشگاه تا دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت.