وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا - عکس از اسوشیتدپرس

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا – عکس از اسوشیتدپرس

وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، پیشنهادهای مطرح شده از سوی اعضای ۱+۵ به تهران را «عادلانه، قابل اجرا و سازگار با خواست مطرح شده ایران برای داشتن برنامه اتمی غیرنظامی» خواند و تاکید کرد اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، ایران مقصر اصلی این امر خواد بود.

شرمن در حالی مسئولیت بی‌نتیجه ماندن احتمالی مذاکرات را متوجه ایران کرد که تا پایان مهلت مذاکرات تنها یک ماه فرصت باقی‌ مانده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا گفت این مدت زمان باقی مانده را «بهترین شانس ایران برای رهایی از تحریم‌های اقتصادی» خواند و ابراز امیدواری کرد این توافق می‌تواند به ایران کمک کندتا اطمینان جهان نسبت به برنامه هسته‌ای خود را جلب و ثابت کند که برنامه هسته ای تهران “صرفا” صلح‌آمیز است.

شرمن که از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای این کشور، طی یک سخنرانی در کنفرانسی که مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی و دانشگاه سیراکوس آن را برپا کرده‌اند، اول آبان، این احتمال را نیز مطرح کرده است که برخی از متحدان آمریکا و اعضای کنگره آن کشور، با ارائه اجمالی تکالیف سخت که در انتظار دولت باراک اوباما برای رسیدن به توافق [جامع احتمالی] است، امیدوار هستند که دیپلماسی با ایران شکست بخورد.

ایران و شش کشور طرف مذاکرات اتمی، بریتانیا، فرانسه، روسیه، آمریکا، چین و آلمان، طی ماه‌های گذشته برای رسیدن به توافقی جامع بارها دیدار و یک بار نیز مهلت تعیین شده قبلی برای پایان گفت‌وگوها را تمدید کرده‌اند. آنچه نهایتا سوم آذر ماه پیش رو به پایان می‌رسد.

تازه‌ترین دور از گفت‌وگوها به مذاکرات کارشناسان باز می‌گشت که طی دو روز گذشته انجام شد و رئیس هیئت ایرانی آن را «جدی، فشره، صریح و مفید» توصیف کرد.

شرمن خاطرنشان کرد: «هدف ما در حال حاضر ایجاد توافق جامع و بادوامی است که به صورت موثر تمامی راه‌های ممکن ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی را مسدود کند.»

وی تبعات مثبت توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران را چنین برشمرد: «امیدواریم رهبران ایران موافقت کنند گام‌های لازم را برای آنکه جهان را مطمئن کنند، برنامه اتمی‌شان کاملا صلح‌آمیز است، بردارند؛ آنچه نتیجتا به پایان انزوای دیلپماتیک و اقتصادی ایران می‌انجامد و زندگی مردم آن را بهبود می‌بخشد.»

با روی کار آمدن دولت جدید به ریاست حسن روحانی در ایران، مذاکرات هسته‌ای شکل دیگری پیدا کرد و با دستیابی به توافقی اولیه وارد فاز جدیدی شد.