عکس از خبرگزاری ایرنا

عکس از خبرگزاری ایرنا

خبرها از وین حاکی از آنست که اولین نشست مذاکره کنندگان ایران و ۱+۵ در ششمین دور مذاکرات هسته ای، صبح روز پنجشنبه در مقر اروپایی سازمان ملل در وین برگزار شده و طرف ها با پیشنهاد اشتون برای گفتگوهای روزهای آتی موافقت کرده اند.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این چارچوب با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای دیدار کرده است.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون در پایان نخستین جلسه مذاکرات بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک، فضای حاکم بر مذاکرات را جدی توصیف کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات های غربی نزدیک به مذاکرات اعلام کرده است که ایران در گفتگوها با قدرت های جهانی از خواسته هایش درباره حجم برنامه غنی سازی هسته ای در آینده کاسته است، اگر چه دولت های غربی خواستار کوتاه آمدن بیشتر تهران هستند.

به گفته این دیپلمات ها، به رغم این حرکات از سوی تهران، دستیابی به توافق در مهلت باقی مانده بر اساس توافق موقت هسته ای کار آسانی نیست.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود بدون ارائه جزئیات بیشتر به رویترز گفته است که ایران از شمار سانتریفیوژهایی که می خواهد در برنامه آینده غنی سازی داشته باشد کاسته است، اما تعدادی که ایران اکنون خواستار آنست همچنان به میزان غیرقابل قبولی زیاد است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران صبح پنج شنبه از وین در صفحه فیسبوک خود نوشت: «دور جدید مذاکرات از دیروز شروع شد و در دو هفته آینده به صورت فشرده ادامه خواهد داشت. با توجه به پیچیدگی و بهم پیوستگی موضوعات متعددی که برای رسیدن به تفاهم جامع باید مورد توافق قرار گیرند، واقعا دشوار است نتیجه مذاکرات را پیش‌بینی کرد و گمانه‌زنی‌های برخی رسانه‌ها به ویژه در غرب را نباید چندان جدی گرفت چون بیشتر از تحلیل و خبررسانی تلاش‌شان برای فضاسازی و تاثیرگذاری بر مذاکرات است.»

وی افزوده است: «آن‌چه می‌توانم به شما اطمینان دهم این است که من و همکارانم تمام تلاش خود را برای رسیدن به راه حل منطقی و پایدار بکار خواهیم گرفت و در این مسیر دشوار بیش از همیشه به حمایت و به ویژه به دعای خیر شما در این ماه رحمت نیازمندیم.»

ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه بریتانیا، همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک گفت که کشورش هر توافقی با ایران را نخواهد پذیرفت بلکه مشروط به اطمینان یافتن از عدم دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای است.

آقای هیگ روز چهارشنبه، یازدهم تیر، تصریح کرد که این دور از گفت‌وگوها برای حل و فصل یکی از مهمترین مسائل مربوط به سیاست خارجی بریتانیا دارای اهمیت بسیاری است.

به گفته آقای هیگ، بریتانیا هر توافقی را با ایران نخواهد پذیرفت و تنها توافقی مورد قبول است که اطمینان دهد تهران به دنبال استفاده از تسلیحات هسته‌ای نیست؛ موضوعی که همسو با سیاست‌های بریتانیا، منطقه و جامعه جهانی است.

در این میان، اتحادیه اروپا اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ با ایران که اکنون در وین پایتخت اتریش در حال برگزاری است در فضایی مثبت و جدی پیش می‌رود.

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که کشورهای غربی به دنبال تضمین ایران بر سر صلح آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای این کشور هستند.

از سوی دیگر گمانه زنی ها حاکی از آنست که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، هفته‌ آینده و پس از سفر روزهای ۹ و ۱۰ جولای به چین احتمالا راهی وین، پایتخت اتریش،‌ خواهد شد تا به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی بپیوندد.

هم‌اکنون هیأت آمریکایی به ریاست بیل برنز، قائم مقام وزارت خارجه، و نیز وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، در وین حضور دارند.

در همین حال سفر جان کری به وین و نیز حضور سایر وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۵ هنوز قطعی نشده است.

در این دور از مذاکرات هسته ای که قرار است حدود ۲۰ روز طول بکشد، طرف‌های مذاکره هسته‌ای باید توافق موقت سوم آذرماه پارسال در ژنو را تا پیش از پایان مهلت شش‌ ماهه‌ای آن که روز بیستم ژوئیه (۳۰ تیرماه) خواهد بود، به توافقی جامع و نهایی تبدیل کنند.

از سوی دیگر منابع نزدیک به مذاکرات به وبسایت المانیتور گفته‌اند «اختلاف اصلی میان دو طرف بر سر میزان برنامه غنی‌سازی ایران در توافق نهایی است.»

رابرت اینهورن، مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مصاحبه با روزنامه المانیتور در این باره گفت: «فکر می‌کنم مذاکرات بسیار دشوار باشد مگر اینکه ایرانی‌ها واقعا آماده تغییر رویکرد خود باشند.»

وی افزود: «مسئله صرفا از بین بردن اختلاف‌ها و یافتن راه میانه برای مواضع دو طرف نیست. ایران می‌خواهد دارای ظرفیت تولید سوخت برای راکتورهای انرژی هسته‌ای خود باشد و آمریکا و شرکایش معتقدند که این امر به ایران امکان دستیابی به ظرفیتی را می‌دهد که غیر قابل قبول است. به جای آن، پیشنهاد آنها به ایران این است که ظرفیت تامین سوخت برای تعداد اندکی از راکتورهای تحقیقاتی را داشته باشد.»

همچنین اخبار تازه حاکی از آنست که کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل درخواست کرده است که در مذاکرات جاری هسته ای، نگرانی ها درباره وضعیت حقوق بشر ایران نیز گنجانده شود.

به گزارش رویترز، ناوی پیلای کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل گفته است که این سازمان به ویژه درباره اعدام ها در ایران، از جمله اعدام برنامه ریزی شده زنی به جرم قتل همسرش در سن ۱۷ سالگی نگران است.

وی در حاشیه کنفرانسی در وین به خبرنگاران گفت: «من به شدت خواهان آن هستم که هر گونه گفتگویی با ایران مساله حقوق بشر را کاملا در برگیرد. ما به تعهدی از سوی ایران نیازمندیم مبنی بر اینکه آنها از حقوق شهروندانشان محافظت خواهند کرد.»