نیروهای ارتش آزاد سوریه - عکس از رویترز

نیروهای ارتش آزاد سوریه – عکس از رویترز

بیروت – الشرق الاوسط: در حالی که سازمان “دولت اسلامی” (داعش) بعد از اعلام “دولت خلافت”، برای جذب هر چه بیشتر جنگجویان به صفوف خود می کوشد، رهبری اپوزیسیون سوریه با چالش جدیدی رو به روشده است، زیرا ۱۱ گروه ارتش آزاد سوریه تهدید کرده اند، اگر اسلحه در اختیارشان قرار نگیرد تا بتوانند با گسترش رزمندگان “دولت اسلامی” رویارویی کنند، جنگجویان شان را فراخوانده و اسلحه را بر زمین خواهند گذاشت.

این گروه ها که در روستاهای شمالی حلب، الرقه (شمال سوریه) و دیرالزور(شرق سوریه) می جنگند دیروز با انتشار بیانیه ای، یک هفته به ائتلاف ملی نیروهای انقلابی واپوزیسیون سوریه و دولت موقت و ستاد ارکان و همه رهبران انقلاب سوریه مهلت داده اند تا درباره ارسال پشتیبانی وحمایت کامل جهت رویارویی با سازمان ابوبکر بغدادی اقدام کنند تا بتوانند این سازمان را از سرزمین هایشان خارج کنند و جلوی پیشروی اش را به سوی شهرهای آزاد شده بگیرند”.

این یازده گروه تهدید کرده اند، در صورت نادیده گرفتن این پیام “اسلحه بر زمین می افتد و رزمندگان کنار خواهند کشید” اما در عین حال تاکید کرده اند: «تا آخرین گلوله تفنگ هایمان در برابر خوارج مقاومت خواهیم کرد».

آنها هشدار داده اند: «انقلابمان، یعنی انقلاب ملت ما، انقلابی است که برایش خون جوانان و کودکانمان را داده ایم، اینک به سبب سازمان بغدادی و به ویژه پس از اعلام خلافت، در وضع خطرناکی قرار دارد.»

از مهمترین گروه هایی که این بیانیه را امضا کرده اند می توان به این گروه ها اشاره کرد: «لشکر جهاد در راه خدا»، «لشکر انقلابیون الرقه»، «تجمع گردان های منبج»، «جبهه شرقی» و«آزادگان سوریه». گرچه حجم وقدرت این گروه ها شناخته نیست اما اهمیت آنها در حضورشان در مناطقی است که زیر سیطره سازمان «دولت اسلامی» است.

ابو احمد عاصمی عضو شورای عالی رهبری ستاد ارکان این گروه ها به الشرق الاوسط گفت که از مدت ها پیش، چندین گردان از نیروهای اپوزیسیون سوریه نسبت به کمبود اسلحه و مهمات شکوه می کنند، لذا از جامعه بین المللی می خواهند تا هم برای رویارویی با رژیم سوریه وهم سازمان «داعش» از آنها حمایت کنند. او براین باور است که «گروه های معترض حق دارند به علت کمبود وصول اسلحه، تهدید به عقب نشینی یا زمین نهادن اسلحه بکنند». او اشاره کرد که “داعش” نه تنها از نظر کمیت اسلحه بلکه از نظر کیفیت این اسلحه موجود در دست جنگجویان اش، از گردان های ارتش آزاد برتر است.

عاصمی گفت: «جالب است که پس از سه سال، ما همچنان مقاومت می کنیم و با وجود همه امکانات ارتش نظامی رژیم و “داعش” و به رغم همه آن چه که بر سرمان آمده، هنوز بر حدود ۶۰ در صد از مساحت سوریه چیرگی داریم». وی از جامعه بین المللی گله فراوان کرد وگفت، این جامعه «نخستین مسوول گسترش داعش است زیرا این سازمان، مخلوق تردیدهای آن است.»

وی افزود: «خود جامعه بین المللی، داعش را به قیمت ضعف انقلابیون و امکاناتشان، نیرومند کرد” واشاره نمود که ” جنگجویان این سازمان امروزه بیش از آن که با نیروهای نظامی رژیم بجنگند با گروه های ارتش آزاد می جنگند اما روحیه ما همچنان بالاست.»

ابوبکر بغدادی رهبر سازمان «دولت اسلامی» در تازه ترین پیام صوتی اش پس از اعلام «دولت خلافت» می کوشد شمار فراوانی از مسلمانان را به سرزمین های تحت تصرف خود بکشاند. این گستره جغرافیایی از شرق حلب در سوریه آغاز می شود و با مرور از الرقه و دیر الزور به عراق می رسد که شامل شهرهای موصل و انبار و دیاله است. طبق برآورد مرکز پژوهش های “بروکینگز” در دوحه، شمار عناصر مسلح وابسته به این سازمان حدود ۱۳ هزار جنگجو است که برای حفظ این مساحت کافی نیستند.

محمد ابورمان، پژوهشگر مرکز پژوهش های استراتژیک دانشگاه اردن وکارشناس امور اندیشه اسلامی به الشرق الاوسط گفت «دولت اسلامی نیاز به نیروی انسانی اضافی دارد زیرا این نیرو بخش مهمی از فعالیت های نظامی و امنیتی سازمان را تشکیل خواهد داد.»

او در عین حال اشاره کرد که «فراخوان بغدادی در چهارچوب ادبیات جنبش های جهادی قرار می گیرد که بر کوچ به کشور اسلام تاکید می کند». طبق گفته ابورمان، بغدادی در پیام خود می خواهد بگوید که «دولت وی، شکلی نیست بلکه یک خلافت واقعی است» و پیش بینی کرد «شمار فراوانی از مردم جهان که دارای پیش زمینه اندیشه های افراطی هستند از این پیام تاثیر خواهند گرفت.»