آیت الله خامنه ای در مراسم بیست و پنجمین سالگرد درگذشت آیت الله خمینی - منبع عکس: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌ خامنه‌ای

آیت الله خامنه ای در مراسم بیست و پنجمین سالگرد درگذشت آیت الله خمینی – منبع عکس: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌ خامنه‌ای

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در حکومت ایران قدرت و اقتدار را ناشی از «اختیار و انتخاب مردم» خواند و گفت: «اگر کسی در برابر چنین قدرتی بایستد، کار او “فتنه” نام دارد.»

آیت الله خامنه‌ای امروز چهارشنبه، ۱۴ خرداد، در سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، تاکید کرد حکومت ایران نمونه‌ای از «مردم‌سالاری دینی» است و گفت: «در جمهوری اسلامی هیچ قدرت و غلبه‌ای که از تقلب و اعمال زور حاصل شده باشد، مورد قبول نیست [بلکه تنها] اقتدار برخاسته از اختیار و انتخاب مردم معنا دارد.»

آیت الله خامنه‌ای همچنین می‌گوید: «آن اقتداری که ناشی از زور و غلبه و سلاح باشد، در اسلام و در شریعت اسلامی و در مکتب امام [آیت‌الله خمینی] معنا ندارد. اما آن قدرت مشروعی که از انتخاب مردم به وجود آمد، محترم است. در مقابل آن نباید کسی سینه سپر بکند که اگر چنین کاری کرد، اسم کار او فتنه است.»

«فتنه»، واژه‌ای است که پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای بارها برای توصیف اعتراضات سال ۱۳۸۸ به کار برده است. در این سال مردم ایران نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد معترض بودند.

معترضان به رهبری میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح‌طلب آن انتخابات، پیروزی احمدی‌نژاد را نتیجه دستکاری در نتیجه شمارش آرا و دخالت نیروهای نظامی از جمله سپاه پاسداران می‌دانستند. آیت‌الله خامنه‌ای این اتهام را در خطبه‌‌های نمازجمعه همان ماه به شدت رد کرد و گفت که «جمهوری اسلامی اهل خیانت در آرای مردم نیست.»

با این حال محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در ایران در ویدئویی که به تازگی از وی در شبکه های اجتماعی منتشر شده، درباره حساسیت انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ سخن می‌گوید و احتمال حضور دوباره اصلاح‌طلبان در حاکمیت این کشور را دغدغه، نگرانی و خط قرمز کسانی می‌داند که آنها را “نیروهای انقلاب” می خواند.

این ویدئو را محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار معترض، از روز شنبه در وب‌سایت و صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده و پس از آن در بسیاری وبسایت ها و شبکه های اجتماعی در داخل و خارج ایران باز نشر شده است.

نوری‌زاد که پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ به جمع منتقدان رهبر ایران پیوست، با اشاره به محتویات این نوار ویدئویی گفته است: «این سندی است که از دخالت سپاه و تصمیم قبلی آنها برای جلوگیری از پیروزی اصلاح‌طلبان (دوم خردادی‌ها) در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ خبر می‌دهد و این که آنها از پیش تصمیم گرفته بودند اما می‌خواستند “تنور انتخابات” را داغ کنند و به آن مقبولیت بخشند.»

با این وجود آیت الله خامنه‌ای انتخابات و مردم‌سالاری را اساسا «جزیی از دین» خواند و تاکید کرد: «گردش کار در جمهوری اسلامی بر اساس مردم‌سالاری است.» وی اظهار داشت: «برخی افراد گمان نکنند که امام [آیت‌الله خمینی]، انتخابات را از فرهنگ غربی گرفت و آن را با تفکر و شریعت اسلامی قاطی کرد، نه، چنین نیست؛ اگر انتخابات و مردم‌سالاری مردم جزو دین نمی‌بود و از شریعت اسلامی استفاده نمی‌شد، امام [آیت‌الله خمینی] هیچ تقیدی به آن نداشت.»

وی «تامین آزادی های عمومی و مدنی و همچنین آزادی فردی» در ایران را در گروی اجرای «شریعت اسلامی در جامعه» خواند.

«ایران در سیاست‌های منطقه حرف اول را می‌زند»

بخش دیگری از سخنان رهبر جمهوری اسلامی سیاست های خارجی این کشور اختصاص داشت. وی آمریکا را یکی از چالش های اصلی و خارجی ایران دانست و گفت «تلاش نظامی، کمک به مهاجم نظامی، حمایت از دشمنان جمهوری اسلامی و تحریم و محاصره اقتصادی در درجه اعلا» علیه ایران صورت گرفت، اما جمهوری اسلامی نه تنها «از بین نرفت و دچار محافظه‌کاری نشد»، بلکه امروز «در سیاست‌های منطقه حرف اول را می‌زند.»

آیت الله خامنه‌ای آمریکا را به «سنگ‌اندازی» بر سر راه جمهوری اسلامی متهم می‌کند و می‌گوید که آمریکا «از هیچ کاری فروگذار نمی‌کند» که حکومت ایران را «به زانو دربیاورد.»

وی افزود: «نحوه مواجهه آمریکاییها با کشورهای مختلف با تقسیم بندی کشورها، جریانهای سیاسی و شخصیت های دنیا به سه دسته «کشورهای گوش به فرمان»، «دولتها و جریانهایی که فعلاً با آنها مدارا می شود» و «دولتها و جریانهای نافرمان» متفاوت است.»

روحانی: از حقوق حقه ملت دفاع می کنیم

حسن روحانی، رییس جمهور ایران نیز در این مراسم سیاست خارجی کابینه خود را بر پایه اعتماد و رای مردم ایران خواند و گفت: «در میدان سیاست خارجی با وحدت و ایستادگی ملت، راه تلاش و جهادی که ملت ما انتخاب کرده است، از حقوق حقه ملتمان به خوبی دفاع خواهیم کرد.»

روحانی ضمن آن که خواستار حمایت رهبر جمهوری اسلامی و مردم از کابینه اش شد، گفت: «امروز دیپلمات های ما در صحنه سیاست خارجی سربازان خط مقدمی هستند که هم مردم از آنها حمایت می کنند، هم رهبری» از آنها حمایت می کنند.

او با اشاره به همسو بودن مذاکرات هسته ای ایران با گروه پنج به علاوه یک با خط مشی آیت الله خامنه ای، گفت: «ما در چارچوب معیارهای مربوط به منافع و مصالح ملی و خطوطی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده است، در سیاست خارجی موفق خواهیم بود. هم از حقوق هسته ای دفاع خواهیم کرد و هم زنجیرهای به ناحق تحریم را پاره خواهیم کرد.»

رییس جمهور ایران ثبات این کشور در منطقه را قابل تقدیر دانست و گفت: «امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان پایگاه ثبات دراین منطقه است. شما بگویید در میان همه همسایگانمان در منطقه حساس خاورمیانه، آن کشوری که امروز دارای ثبات در سراسر کشور است آیا جز جمهوری اسلامی است؟»

حزب الله از نزدیک شدن تهران و ریاض استقبال کرد

به گزارش خبرگزاری ها، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان امروز در مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی در بیروت گفت: «ما از نزدیک شدن ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کنیم و امیدواریم این مسئله گامی عملی در راستای امنیت و رشد سیاسی منطقه باشد.»

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان از تلاش ها برای نزدیک شدن ایران و عربستان سعودی استقبال کرد و گفت که این مسئله برای رشد سیاسی و امنیتی منطقه اهمیت دارد.

وی از سوی دیگر درخواست کرد که مسئله فلسطین به فراموشی سپرده نشود و همه مسلمانان برای مقابله با اسرائیل علیه مردم فلسطین متحد شوند.

روابط ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر در پی تشنج و اختلاف بر سر مسائلی چون بحران سوریه، سردتر شده است اما مقامات دو کشور در ماه های اخیر و به ویژه پس از روی کار آمدن حسن روحانی رییس جمهور میانه رو در ایران تلاش ها برای بهبود روابط را از سر گرفته اند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی هفته پیش رسما از وزیر خارجه ایران برای حضور در نشست سالانه وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در این کشور دعوت کرد. وی پیش از این هم به صورت شفاهی از وزیر خارجه ایران برای سفر به عربستان سعودی دعوت کرده بود.

سعود الفیصل در آن نشست خبری تاکید کرد: «ایران، همسایه ماست و دارای روابط با این کشور هستیم و با ایرانی ها گفتگو می کنیم. امیدواریم همه اختلافات میان دو کشور پایان یابد.»

در همین حال محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرده است که به علت شرکت در دور پنجم مذاکرات هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ نمی تواند به عربستان سعودی سفر کند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران از ابتدای آغاز به کار خود در تابستان گذشته، بارها بازسازی روابط با عربستان سعودی را از اولویت های خود ذکر کرده است. وی اسفند ماه گذشته در مراسم تقدیم استوارنامه از سوی عبدالرحمن بن غرمان الشهری سفیر جدید عربستان سعودی، به جایگاه ایران و عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و یادآور شد: «تعامل و همکاری تهران و ریاض بی‌تردید می‌تواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مفید باشد.»