حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در کنار حسن روحانی رئیس جمهور ایران

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در کنار حسن روحانی رئیس جمهور ایران

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان روز یکشنبه در رأس هیأتی عالی رتبه وارد تهران شد و در کاخ سعد آباد مورد استقبال رسمی دکتر حسن روحانی، رییس جمهور ایران قرار گرفت.

دیدار یک روزه کرزی از ایران در حالی صورت می گیرد که امضای تفاهم نامه امنیتی بین افغانستان و آمریکا، یکی از مسائل مورد بحث میان روسای جمهور ایران و افغانستان است چرا که ایران نسبت به امضای توافق امنیتی بین افغانستان و آمریکا موضعی منفی اتخاذ کرده است.

به گزارش خبرگزاری های ایران، دکتر روحانی در دیدار با کرزی با اشاره به «مخالفت صریح ایران با هر نوع حضور خارجی در منطقه به ویژه در کشور مسلمان افغانستان» اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران با حضور هر کشور خارجی در منطقه، خاورمیانه و خلیج فارس مخالف است.»

واکنش حسن روحانی در حالی صورت گرفت که رئیس جمهور افغانستان به تصویب مفاد پیمان امنیتی بین افغانستان و آمریکا در لویه جرگه مشورتی ملزم شده است.

لویه جرگه مشورتی که در اوایل آذرماه سال جاری در کابل برگزار شد، موافقت نامه امنیتی با آمریکا را تایید و خواستار امضاء آن شد ولی حامد کرزی گفت تا زمانی که آمریکا در زمینه تامین صلح و برگزاری انتخابات شفاف در این کشور وعده همکاری ندهد او موافقت‌نامه امنیتی را امضاء نخواهد کرد.

بر اساس توافق نامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا، حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ نیز ادامه خواهد داشت.

شواهد حاکی از آن است که در دیدار روحانی و کرزی، مسائل منطقه، به ویژه وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان محور بحث خواهد بود. احتمالا در این دیدار دو کشور مذاکراتی را هم برای امضای توافقنامه جامع دوستی و همکاری خواهند داشت.

حامد کرزی که بارها به ایران سفر کرده این نخستین سفر وی از ایران پس از لویه جرگه مشورتی در کابل است که رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که تهران صریحا اعلام نموده که مخالف توافق امنیتی بین کابل و واشنگتن است.

کرزی که پیشتر در مراسم تحلیف دکتر روحانی در تهران حضور داشت، در دیدار با روحانی دعوت وی را برای دیدار رسمی از تهران پذیرفت.

دکتر هرمیداس باوند، استاد روابط بین الملل دانشگاه و تحلیل گر سیاسی، درباره دیدار کرزی از تهران به شرق پارسی گفت : “دیدار کرزی از تهران به دلیل فشاری است که از سوی اعضای لویه جرگه برای توافق امنیتی ابراز شده است. از آنجایی که ایران نسبت به این توافق امنیتی نظر مثبتی ندارد شاید کرزی در این دیدار بتواند مسائلی را حل و فصل کند و یا این توافق را به تاخیر بیاندازد”.

به گفته دکتر باوند: “اگرچه ایران چندان نمی تواند در این توافق نامه بین آمریکا و افغانستان تاثیر بگذارد اما کرزی شخصا تمایل دارد تا تنشهای منطقه ای را کاهش دهد. البته دیدار کرزی از تهران موجبات عصبانیت آمریکائیان را نیز فراهم می کند. شاید کرزی دیداری از نواشنگتن داشته باشد و موضع و ایستادگی خود را نیز تقویت کند”.

لویه‌جرگه مشورتی کابل که اخیرا برای بحث بر سر توافق ‌نامه امنیتی میان کابل و واشنگتن برگزار شد، این توافقنامه را با ‘اکثریت مطلق” تایید کرد. اعضای لویه‌جرگه همچنین در قطعنامه‌ای از رئیس جمهور کشورشان خواستند تا توافق‌نامه را تا آخر امسال امضا کند.

حامدکرزی پس از اطلاع از قطعنامه لویه ‌جرگه گفت: برای مطمئن شدن از اینکه توافقنامه امنیتی موجب تامین صلح و امنیت در افغانستان شود، “مرحله تطبیق برای این توافقنامه باید در نظر گرفته شود.

کرزی گفت: باید این توافقنامه بلافاصله موجب تامین صلح و امنیت در افغانستان شود، در غیر آن این توافقنامه را قبول ندارد