عکس از رویترز

عکس از رویترز

به نوشته بی بی سی، سه مورد مشکوک به ابتلای به کرونا کسانی هستند که با بیمار فوت شده در کرمان در تماس بوده اند

پنج روز بعد از مرگ اولین بیمار مبتلا به سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) در کرمان، وزارت بهداشت ایران گزارش داده که سه نفر از جمله یک پزشک معالج، پرستار و داماد فرد فوت شده که با وی در تماس بوده اند، مشکوک به ابتلای به بیماری هستند.

محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به خبرگزاری دولتی ایران گفته که این سه مورد مشکوک به کرونا، “یک مورد ابتلا به این بیماری قطعی، و دو مورد دیگر آزمایشات آنها در حال بررسی است.”

توصیه‌های بهداشتی:
شستن مکرر دست‌ها در طول روز
پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه
پرهیز از حضور غیر ضروری در اماکن پرجمعیت و دربسته بویژه برای سالمندان و کودکان
مراجعه سریع به پزشک در صورت بروز علائم تنفسی ده تا چهارده روز پس از سفر به کشورهای منطقه
مراجعه سریع به پزشک در صورت تماس نزدیک در ده تا چهارده روز گذشته با فردی که بیماری او قطعی شده است.

آقای گویا گفته که “این سه نفر با فردی که هفته گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده بود، در تماس بودند که نخستین مورد پرستار آی‌سی‌یو و دو مورد دیگر یک نفر پزشک معالج و نفر سوم داماد فرد فوت شده است.”

به گفته آقای گویا، حال عمومی این سه نفر خوب است.

هفته گذشته وزارت بهداشت گزارش داده بود که یک خانم ۵۳ ساله که مبتلا به فشارخون بالا و مشکلات تنفسی بود، چهار روز بعد از شناسایی بیماری اش به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در کرمان جان باخت.

حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران در وبسایت شخصی خود در باره این بیماری نوشته که کرونا “خانواده بزرگی از ویروس هاست که عامل درصد بالایی از سرماخوردگی های معمولی و بیماری های خفیف تنفسی است که همه ما آنها را تجربه کرده ایم و اغلب پس از چند روز، سیستم ایمنی بر این ویروس غلبه کرده و سلامت بازیافته می شود.”

به گفته وزیر بهداشت ایران “ویروس عامل مرس MERS نیز از همین خانواده است که علاوه بر علائم تنفسی در برخی افراد باعث بروز علائم گوارشی مانند تهوع یا اسهال نیز می شود.”

منطقه خاورمیانه

این بیماری که بیشتر در عربستان سعودی دیده شده، در موارد شدید ممکن است به عفونت ریه (پنومونی) و نارسایی کلیه منجر شود.

ویروس کرونا جزو ویروس های سرماخوردگی محسوب می شود و بسیار شایع است اما ویروسی که امروز تحت عنوان MERS-CoV شناخته می شود، نوعی از ویروس کرونا است که با انواع قبلی متفاوت بوده و ایجاد بیماری های شدید تنفسی و گوارشی می کند.

سندورم تنفسی خاورمیانه

سندروم تنفسی خاورمیانه برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ شناسایی شد. این بیماری بر اثر نوعی ویروس به نام کرونا ویروس ایجاد می‌شود.

ده روز پیش وزارت بهداشت ایران از شناسایی شش مورد مشکوک به ابتلا به کرونا در کرمان گزارش داده بود که ابتلای دو نفر از آنها قطعی شده بود که یک نفر از آنها جان باخت.

از سفرهای زیارتی در منطقه به عنوان مهمترین عامل شیوع این ویروس یاد می‌شود اما وزیر بهداشت ایران می گوید که هیچ کدام از”دو خواهر هموطنی که در کرمان مبتلا شدند که نه به سفر حج رفته بودند و نه هیچ گونه تماسی با حجاج داشته اند.”

بیشتر مبتلایان این بیماری اهالی کشورهای منطقه خاورمیانه هستند یا به تازگی به این منطقه مسافرت کرده بودند. این عفونت بیش از همه در عربستان و امارات متحده عربی و در کارکنان مراکز بهداشتی درمانی دیده شده است.