دیدار ظریف و اشتون در حاشیه نشست 1+5 -عکس از آسوشیتدپرس

دیدار ظریف و اشتون در حاشیه نشست ۱+۵ -عکس از آسوشیتدپرس

هیئت مذاکره کننده ایران روز شنبه هم به مذاکرات در ژنو با نمایندگان کشورهای شش قدرت بزرگ جهان بر سر پرونده هسته ای این کشور ادامه دادند، مذاکراتی که به گفته بعضی ناظران و کارشناسان ممکن است این بار به گشایشی قابل توجه در این بن بست چندین ساله منجر شود.

مذاکرات هسته ای بین ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ از روز پنجشنبه با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیئت های کشورهای ۱+۵ در ژنو سوئیس آغاز شد.

این مذاکرات بر اساس برنامه قبلی قرار بود طی دو روز و فقط بین هیئت ایرانی و معاونان وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ برگزار شود، اما ظاهرا با توجه به تحولات چشمگیر در روند جلسات نخست این مذاکرات و با درخواست کاترین اشتون، وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا از روز جمعه به این مذاکرات پیوستند و وزیران امور خارجه چین و روسیه نیز امروز به وارد ژنو می شوند.

اگر چه ایران در این مذاکرات با همه قدرت های بزرگ جهان مذاکره می کند، اما بدون شک حریف یا طرف حساب مهم ایران در این گفتگوها، آمریکا است و شاید به همین علت محمد جواد ظریف و جان کری وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در حضور کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکنون دو دور نشست را برگزار کرده اند و قرار است به زودی جلسه دیگری هم داشته باشند.

سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پس از پایان دو دور گفت و گوهای سه جانبه میان ایران و آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این مذاکرات را خوب و سازنده ارزیابی کرده بود.

معاون وزیر امور خارجه ایران جمعه شب پس از پایان مذاکرات فشرده، سخت و جدی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب تاکید کرده بود که در این مذاکرات سه جانبه، مقداری پیشرفت حاصل شد.

یک منبع آگاه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مذاکرات سختی بود و دیدگاههای طرفین به هم نزدیک شده است.

وی در عین حال اظهار داشت: اکنون طرفین بر روی متن مشترک در حال مذاکره اند.

جان کری برای حضور در این مذاکرات به صورت غیرمترقبه دیدار خود از اسرائیل را متوقف کرد و این در حالی است که وی و دولت آمریکا برای حفظ فشار بر ایران و ادامه تحریم ها به شدت تحت فشار هستند.

مسلما در همین راستا روز جمعه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا برای گفت‌وگو در مورد روند مذاکرات هسته‌ای ایران، با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری ها، اوباما در این مکالمه نتانیاهو را در جریان روند مذاکرات قرار داده و تأکید کرده است که آمریکا متعهد است از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائییل روز پنج شنبه به شدت از توافق هسته‌ای احتمالی با ایران ابراز نارضایتی کرده و گفته است جامعه جهانی با چنین توافقی مرتکب اشتباهی تاریخی می‌شود.

در این میان هیئت مذاکره کننده ایرانی و همینطور دولت ایران نیز در این مذاکرات به شدت تحت فشار نیروهای تندروی داخلی قرار دارد. روزنامه کیهان به عنوان یکی از روزنامه تندرو در این کشور روز شنبه درباره سراب توافق در ژنو هشدار داد.

از سوی دیگر حمیدرضا آصفیˈ سخنگوی سابق وزارت امور خارجه ایران مذاکرات جاری در ژنو بین ایران و گروه ۱+۵ را سخت و تاثیرگذار دانست و گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در این مذاکرات سنگین و سخت بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت دارد.

در هر حال اگر چه بیشتر خبرهای مثبتی درباره روند مذاکرات ایران با کشورهای قدرتمند جهان از ژنو به گوش می رسد اما تحلیلگران معتقدند هنوز برای تحول قطعی در موضوع پرونده هسته ای ایران زود است، پرونده ای که با چندین لایه غبار بی اعتمادی پوشیده شده است.

گفته می شود قرار است مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو ۱+۵ بعدازظهر امروز به وقت محلی و در سطح وزیران امور خارجه برگزار شود.