محمد جواد ظریف در سفر به کشورهای منطقه-خبرگزاری فرانسه

محمد جواد ظریف در سفر به کشورهای منطقه-خبرگزاری فرانسه

همانطور که دولت ایران اولویت سیاست خارجی خود را گسترش روابط با کشورهای اسلامی و عربی معرفی کرده بود، به نظر می رسد برای تحقق این هدف محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به برخی از کشورهای منطقه سفر کرد.

محمد جواد ظریف روز یکشنبه اول دسامبر به منظور شرکت در اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و کویت به این کشور سفر کرد.

دومین دور این اجلاس بعد از هفت سال وقفه روز اول دسامبر (۱۰ آذر) با حضور وزرای امور خارجه ایران و کویت برگزار شد.

ظریف در دیدار با شیخ «صباح خالد الصباح» وزیر امور خارجه کویت گفت: «ما معتقدیم دوران جدیدی در روابط ایران و منطقه آغاز شده است و باید با اهتمام همه کشورهای منطقه به فصل جدیدی از روابط صمیمانه تبدیل شود.»

وی با تاکید بر این که اراده سیاسی و زمینه لازم برای گسترش مناسبات اقتصادی وجود دارد از اعلام آمادگی ایران برای همکاری در زمینه های سرمایه گذاری مشترک تجارت و انرژی خبر داد.

وزیر امور خارجه کویت نیز در این دیدار با اشاره به فرصت مناسب رایزنی با مقامات ایرانی برای گسترش روابط دو کشور گفت: «ما به روابط با ایران از دید استراتژیک می نگریم و به اعتقاد ما پایه این مناسبات، مشترکات دو کشور است.»

صباح الخالد افزود: «با ایران نه تنها در منافع مشترک بلکه در سرنوشت هم همسایه و شریک هستیم و از این رو علاقه مندیم با تماس ها و رایزنی های مستمر در سطوح گوناگون مناسبات دو جانبه را تقویت کنیم.»

وزیر امور خارجه ایران از کویت به کشور عمان سفر کرد و پس از ورود به مسقط مورد استقبال « یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان قرار گرفت.

وزیران امور خارجه ایران و عمان در خصوص گسترش روابط دو جانبه، تحولات منطقه و مسائل مهم بین المللی رایزنی و تبادل نظر کردند.

ظریف در پایان دیدار رسمی خود از عمان، صبح دوشنبه دوم دسامبر مسقط را به مقصد دوحه پایتخت قطر ترک کرد.

وزیر امور خارجه ایران در سومین مرحله از سفر خود به کشورهای منطقه در دوحه با همتای قطری و دیگر مقامات این کشور درباره روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه رایزنی می کند.

پیام تبریک روحانی به مناسبت روز ملی امارات عربی متحده

حسن روحانی رییس جمهور در پیامی فرا رسیدن روز ملی امارات عربی متحده را به شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، دولت و ملت این کشور تبریک گفت.

« حسن روحانی» در این پیام خطاب به شیخ «خلیفه بن زاید آل نهیان » رییس دولت امارات عربی متحده، فرا رسیدن روز ملی این کشور را به وی، دولت و ملت امارات صمیمانه تبریک گفت.

روحانی در این پیام ابراز امیدواری کرده است که مناسبات برادرانه و حسن همجواری موجود میان جمهوری اسلامی ایران و امارات عربی متحده در پرتو وحدت و همدلی روزافزون و با عنایت به اشتراکات فراوان دینی، فرهنگی و تاریخی و در راستای منافع و مصالح دو کشور، بیش از پیش تعمیق یابد.

در حالی که کشورهای عربی محتاطانه از بهبود روابط ایران با غرب استقبال کردند، دولت ایران اولویت سیاست خارجی خود را گسترش و توسعه روابط با کشورهای اسلامی و عربی اعلام کرده است.

به طوری که پیش از این نیز مرضیه افخم سخنگوی وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۶ آذر (۲۷ نوامبر) در جمع خبرنگاران گفت: «اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی تحکیم و توسعه همه جانبه روابط با کشورهای اسلامی و عربی به خصوص کشورهای منطقه مهم و حساس خلیج فارس است.»

افخم افزود: «رییس‌جمهور نیز رویکرد دولت را ایجاد ثبات و امنیت بر پایه همکاری و تعامل بیش‌تر با کشورهای همسایه و منطقه استوار کرده‌اند و این رویکرد به‌طور جدی در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار دارد.»

همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پیش از این در مقاله ای به الشرق الاوسط اعلام کرده بود که اولویت سیاست خارجی ایران «کشورهای همسایه و منطقه» است.