وزارت خارجه انگلیس به «الشرق الأوسط»: رفع تحریم های ایران به تحقیقات آژانس انرژی بستگی دارد

ساختمان وزارت خارجه انگلیس

ساختمان وزارت خارجه انگلیس

منابع ایرانی فاش کردند که ایران وقطر قصد دارند برای محافظت از مرزهای مشترک فیما بین وهمکاری در زمینه مبارزه با قاچاق و عبور ماهی گیران در آبهای منطقه ای خود، قراردادی امضا کنند.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، قاسم رضائی، فرمانده گارد مرزی ایران، طی دیدار خود با علی احمد سیف البدید، فرمانده گارد ساحلی قطر، در حاشیه نشست رهبران نگهبانان مرزی که هفته گذشته در ایران برگزار شد، شرایط توافقنامه را بررسی کردند. انتظار می رود که یک کمیته در مرحله آینده در این مورد جلسه ای برگزار کند، هدف این کمیته بررسی شرایط توافق نامه، قبل از ارائه آن به مراجع ذی صلاح  دو کشور برای اجرای بندهای آن است.

این گام جدید پس از آن صورت می گیرد که ۱۲ دیدار بین قطر و ایران برگزار شد، و طی آن ها بر تعدادی از توافقنامه های مربوط به مرزهای مشترک، از جمله انجام آموزش های دو جانبه توافق شد.

بر خلاف روابط تهران با کشورهای خلیج، که به علت دخالت ایران در امور این کشورها بد است، اما روابط میان قطر و ایران با ثبات است.

از سوی دیگر، بر اساس دستور اجرایی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای آغاز اجرای توافق نامه هسته ای، که توسط گروه «۱ +۵» با تهران در ماه جولای گذشته در وین به امضا رسید، دو روز پیش صادر کرد، وزارت خزانه داری آمریکا اقدامات برای لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران را آغاز کرد.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا نیز روزگذشته در لندن به «الشرق الاوسط» گفت که تحریم های اقتصادی علیه ایران بلافاصله لغو نخواهد شد، این امر ممکن است چند ماه وقت ببرد تا بررسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از تعهد ایران به اقدامات مورد توافق مشخص شود.