دانشجو، فارغ التحصیلی

وزارت دارایی ایالات متحده آمریکا در آستانه سال نو خورشیدی، برخی از محدودیت ها برای دانشجویان و دانشگاه های ایرانی را لغو کرده است. لغو این محدودیت ها می تواند به تبادل دانشجو بین این دو کشور بیانجامد.

بر اساس مجوز جدیدی که وزارت دارایی آمریکا روز پنج شنبه ۲۹ اسفند صادر کرده است، دانشگاه های آمریکایی می توانند به تبادل دانشجو با دانشگاه های ایرانی بپردازند و همچنین برخی خدمات آموزشی را به نهادها و افراد ایرانی ارائه دهند.

در بخشی از این مجوز صادر شده آمده که موسسات مالی و اعتباری و صرافی های آمریکایی اجازه دارند برای برخی خدمات آموزشی، تحصیل و تبادل دانشجو که مطابق با بندهای این مجوز جدید هستند، نقل و انتقال های مالی انجام دهند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده است که با این مجوزهای جدید، فرصت های تحصیلی بیشتری در آمریکا برای دانشجویان ایرانی فراهم شود.

البته مجوزی که وزارت دارایی آمریکا صادر کرده است به معنای رفع همه تحریم های علمی و فناوری علیه ایران نیست. به طوری که در این مجوز ذکر شده است نمی توان به صدور کالا یا فناوری به ایران و دولت ایران و یا ارائه خدمات به اشخاصی پرداخت که مورد تحریم قرار گرفته اند.

همچنین باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، در پیام تبریک نوروزی خود به مردم ایران گفت که چنان چه رهبران جمهوری اسلامی به تعهدات خود به جامعه بین‌الملل عمل کنند، سفر دانشجویان ایرانی به کشورهای خارجی، یکی از ثمرات این رفتار خواهد بود.

بر مبنای بندی از این توافقنامه که سوم آذرماه ۱۳۹۲ میان ایران، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان به امضا رسید و از ۳۰ دی همان سال اجرایی شد، یک کانال مالی به منظور تسهیل تجارت مربوط به امور انسان‌دوستانه میان طرفین ایجاد می‌شود که پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاه‌ها و کالج‌ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور برای یک دوره شش ماهه، از مفاد آن است.

آمریکا و هم پیمانانش، در سال‌های اخیر، تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را به ویژه در حوزه بانکی و نقل و انتقال پول با ایران و حتی در زمینه تبادل و همکاری های علمی و فناوری به اجرا گذاشته اند.

این تحریم‌ها برای واداشتن مقام‌های ایرانی به شفاف‌سازی بیشتر درباره ابعاد مختلف برنامه اتمی ایران است که قدرت‌های جهانی از انحراف آن به سمت ساخت تسلیحات هسته‌ای نگران هستند.