عکس از آژانس عکس اروپا

عکس از آژانس عکس اروپا


ایران و گروه ۱+۵ پیش از ظهر چهارشنبه مذاکرات رسمی برای نگارش متن توافق نهایی هسته ای را آغاز کرده اند.

این چهارمین دور از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، شامل کشورهای عضو دائم شورای امنیت و آلمان است و در وین پایتخت اتریش برگزار می شود. بر اساس خبرها، این دور از مذاکرات بدون حضور وزیران خارجه گروه ۱+۵ برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ها، دو طرف در مذاکرات اولیه روز چهارشنبه درباره چارچوب نگارش متن توافق نهایی نظرات خود را اعلام می کنند. اظهارنظرهای طرفین مذاکرات در روزهای اخیر حاکی از دشواری این دور از مذاکرات بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران سه شنبه شب پس از دیدار با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مرحله نگارش مرحله ای است که دو طرف به اعتماد به نفس و اطمینان خاطر از روش برخورد طرف مقابل نیاز دارند تا به نگارش متن نهایی بپردازند.

فرزانه روستایی روزنامه نگار و کارشناس سیاسی و هسته ای، ضمن ابراز خوشبینی نسبت به نتیجه این مذاکرات در این باره به شرق پارسی گفت: «صرف این که پس از شش ماه مذاکرات هم چنان ادامه دارد و در این مرحله مذاکرات برای تعیین چارچوب کلی توافق نامه جامع است، خود جای امیدواری دارد. حتی اگر زمان تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع به تعویق افتد، اتفاق مهم و مثبت برای ایران است.»

روستایی تصریح کرد: «ادامه گفتگوها تا امروز دقیقا به آن معنا نیست که درباره همه عناصر به توافق رسیدند. به صورت ضمنی درباره اصولی ترین کلیات توافق حاصل شده است. براساس این توافق مذاکرات جدی تر ادامه پیدا می کند. اما تصور نمی کنم در این مقطع عاملی وارد این معادلات شود و مذاکرات را به هم بزند. برای مثال بازدید آژانس از تاسیسات پارچین می توانست کلیه معادلات را به هم بزند. اما در طول این شش ماه و بعد از بازدیدهای آژانس از تاسیسات ایران دریافتیم، نه تنها چنین شد، بلکه آژانس و گروه پنج به علاوه یک برای تداوم مذاکرات به این موضوع نپرداختند.»

او در ادامه تصریح کرد در مذاکرات ایران با گروه پنج به علاوه یک «توافق شده که به توافقی برسند،» که طرف های مذاکرات هم به آن پایبند هستند.

وزیرخارجه ایران با تاکید بر دشواری های موجود در روند مذاکرات گفت: البته در صورتی که طرف مقابل با حسن نیت و واقع بینی وارد مذاکرات شود این احتمال وجود دارد که مذاکرات زودتر از زمان تعیین شده شش ماهه،به نتیجه نهایی دست یابد.

وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث دفاع ایران و امکانات دفاعی ما موضوع مذاکره‌ نخواهد بود.

ظریف با اشاره به برنامه اقدام مشترک و زمان مذاکرات توافق نهایی و زمان اجرای آن اظهار کرد: ما از ابتدا تلاش کرده ایم که با رسیدن به اولین تاریخ، کار توافق جامع را هم پایان دهیم البته این به معنای این نیست که ما مجبور به این کار باشیم اما تلاش داشته و داریم که تا پایان تیرماه که اولین تاریخ است کار را به سرانجام برسانیم تا نیاز نباشد درباره تمدید مذاکرات،‌ مذاکره کنیم. اما اگر به آن‌جا برسد که نیاز به تمدید باشد،‌ نیاز به مذاکره داریم.

همچنین سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه ایران نیز گفت: امیدواریم و اراده آن را داریم که در چارچوب زمانی مشخص شده به توافق برسیم و هیئت مذاکره کننده دستورالعمل لازم را برای به نتیجه رسیدن در کوتاه‌ترین زمان در اختیار دارد.

عراقچی همچنین در گفتگو با خبرگزاری ایسنا در پاسخ به این سوال که برخی مقامات ۱+۵ از جمله آمریکا از توافق نهایی با عنوان (CPOA (Comprehensive Plan of Action نام می‌برند، آیا این عنوان توافق نهایی است؟ تاکید کرد: هدف اول ما این است که به یک توافق اولیه درباره چارچوب برسیم و هنوز نمی‌دانیم این توافق احتمالی اصولا به چه شکل و با چه اجزایی باشد و چارچوب و کلیات آن را از روز چهارشنبه شروع به بحث می‌کنیم که شامل نام یا عنوان آن هم می‌شود. طبیعی است هر طرف از مذاکرات دیدگاهی را درباره نام این توافق داشته باشد و ما هم شنید‌ه‌ایم و ما هم ایده‌هایی داریم اما این که کدام یک مذاکره نهایی شود در طول مذاکرات مشخص می‌شود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی که اخیرا منتشر شده اعلام کرده بود که ایران باید در این دور از مذاکرات تصمیمات سختی را بگیرد، اما سید عباس عراقچی در این باره تأکید کرده است که اگر قرار است کسی تصمیم سخت بگیرد این آمریکایی‌ها هستند که باید خود را از تصمیماتی که بر اساس توهمات است رها کنند.

از سوی دیگر سوزان رایس مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در سخنرانی در مقابل نمایندگان جامعۀ یهودیان این کشور گفته است در صورتی که آمریکا در دور جدید مذاکرات نسبت به ماهیت غیر نظامی برنامه اتمی ایران اطمینان حاصل نکند هیچ توافق نهایی صورت نخواهد گرفت.

این دور از مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ قرار است تا روز جمعه ادامه پیدا کند.