افغانستان

سال ۱۳۹۳خورشیدی؛ سالی است که هم آغاز و هم پایانش با رویدادهای مهمی در افغانستان گره خورده است از برگزاری جشن بزرگ و بی نظیر گل سرخ گرفته تا میزبانی جشن جهانی نوروز، انتخابات و نخستین انتقال مسالمت آمیز قدرت تا خروج نیروهای خارجی.

سال نو و متفاوت افغانستان روز جمعه (اول فروردین) با جشن های نوروزی در مناطق مختلف این کشور به ویژه “میله”، جشن بزرگ گل سرخ در مزار شریف، مرکز ولایت باستانی بلخ که تا ۴۰ روز دوام می کند، آغاز می شود و در دومین گام، این کشور در جایگاه میزبان جشن جهانی نوروز قد بلند می کند.

نوروز از دیرباز به شیوه های مختلفی از جشن های کوچک خانوادگی گرفته تا رفتن به دامان طبیعت و ابراز خوشی و جشن های بزرگ در افغانستان ادامه داشته است. هر چند گرامی داشت سال نو و خوشی های بهاری بعد از دهه شصت با تهاجم شوروی به این کشور کمرنگ شد و با به قدرت رسیدن طالبان با محدویت های جدی مواجه شد، اما با سقوط طالبان در سال ۱۳۸۰، دوباره رونق گرفت و با گذشت هر سال بر شکوه آن افزوده شده است.

نوروز، اما، پس از آن که سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، در هشتم میزان (مهر) ۱۳۸۸ به عنوان میراث غیر ملموث جهانی به ثبت رساند و در همان سال مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ای آن را یک مناسبت جهانی اعلام کرد، باشکوه تر برگزار شده است.

پس از جهانی شدن نوروز، ایران در سال ۱۳۸۹ میزبان نخستین جشن جهانی نوروز شد و سال بعد (۹۰) نیز این جشن را برگزار کرد. پس از آن کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان با دعوت از سران کشورهای حوزه نوروز، میزبان این جشن بودند و در جشن عشق آباد، افغانستان به عنوان میزبان سال ١٣٩۳ معرفی شد.

حکومت افغانستان پس از آن کمیسیونی متشکل از چند وزارت و نهاد دولتی به ریاست وزیر معارف (آموزش و پرورش) این کشور ایجاد کرد تا دره پغمان در غرب شهر کابل را برای برگزاری این جشن، آماده سازد.

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان روز پنج شنبه ٢٩ حوت (اسفند) در آستانه سال نو برای چندمین بار از محل برگزاری این مراسم بازدید کرد و مقام های مسئول نیز اعلام کردند که آمادگی های همه جانبه گرفته شده است تا این جشن با حضور روسای جمهور و مقام های ارشد خارجی هفتم حمل (فروردین) برگزار شود.

برای آگاهی از آمادگی افغانستان برای برگزاری جشن های نوروزی با فاروق وردک، وزیر معارف افغانستان و رییس کمیسیون برگزاری جشن جهانی نوروز به گفت و گو نشسته ایم.

شرق پارسی: آقای وزیر در این جشن چه کسانی و از کدام کشورها و یا نهادهای بین المللی شرکت خواهند داشت؟

فاروق وردک: از روسای جمهور ۱۱ کشور حوزه نوروز از جمله ترکیه، آذربایجان، ایران، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان، هندوستان و شماری دیگر از مقام های جهانی نظیر دبیر کل سازمان ملل و کریم آغا خان، رهبر اسماعیلیان دنیا دعوت شده است و تا اکنون شماری از این رهبران گفته اند که شرکت خواهند کرد.

پرسش: آیا افغانستان این توانایی را به ویژه از نظر مدیریتی دارد تا به فاصله کمتر از یک هفته از جشن بزرگ میله گل سرخ، میزبان یک جشن جهانی باشد؟

پاسخ: میله گل سرخ مزار شریف مطابق مطابق با روال معمول، روز اول سال نو برگزار خواهد شد و شهر مزار شریف برای آن آماده شده است و تدابیر امنیتی لازم نیز گرفته شده است و من به عنوان رییس کمیسیونی متشکل از مقام های وزارت توسعه شهری، فواید عامه، زراعت (کشاورزی) و شهرداری کابل با اطمینان می گویم که جشن بزرگ ملی مزار شریف را همانند سال های پیش برگزار خواهد شد و افزون بر آن، منطقه زیبای پغمان در شمال غرب کابل را نیز برای جشن جهانی آماده کرده ایم.

پرسش: چه آمادگی های برای این جشن گرفته شده است؟

پاسخ: جاده های منتهی به پغمان بازسازی شده است، یک قصر بزرگ و مجلل در مدت بسیار کم بر فراز یک تپه در دره زیبای پغمان ساخته شده است و کارهایی هم در میدان هوایی (فرودگاه) کابل و برخی جاهای دیگر در این راستا صورت گرفته است.

پرسش: این جشن در برگیرنده چه برنامه هایی است؟

پاسخ: روسای جمهور کشورهای حوزه نوروز بعد از ورود به کابل، با حامد کرزی رییس جمهور دیدار خواهند کرد و سپس با اتفاق آنان به محل برگزاری جشن خواهد رفت.

یک لوح بزرگ با نشان های کشورهای حوزه نوروز و سرودی که در آن نام تمام کشورها گنجانده شده است، آماده شده و افزون برآن فیلم مستندی در مورد چگونگی گرامی داشت از نوروز در کشورهای مختلف به نمایش گذاشته خواهد شد.

پس از آن، حامد کرزی و احتمالا برخی از روسای جمهور دیگر کشورها سخنرانی خواهند کرد و در پی آن مراسم نمادین فرهنگی و هنری مردم حوزه های مختلف افغانستان از جمله موسیقی، “نیزه زنی” و “اتن ملی” (رقص ملی) اجرا خواهد شد.

در محدود این تپه برگزاری جشن، ۱۶۰غرفه برای نمایش صنایع دستی، کالاهای سنتی، میوه و غذاهای سنتی نوروزی ویژه کشورهای های حوزه نوروز ساخته شده است که مهمانان از بازدید خواهند کرد.

این مراسم تا ساعت ۱ بعد از ظهر ادامه میابد و سپس با صرف غذاهای سنتی افغانستان به پایان می رسد و مهمانان عازم کشورهای خود خواهند شد.

پرسش: آیا با توجه به تهدید بالقوه طالبان، افغانستان این توانایی را دارد که امنیت لازم را تامین کند و این جشن را به درستی مدیریت کند؟

پاسخ: بله، ما برای همه چیز آمادگی گرفته ایم انشاء الله هیچ مشکل خاصی پیش نخواهد آمد.

در زمینه جشن جهانی نوروز در دره پغمان نیز پیش تر اشاره کردم و گفتم که امور مربوط از جمله جایگاه ویژه آن آماده شده است و تدابیر شدید امنیتی روی دست گرفته شده است.

پرسش: شما با برگزاری این دو جشن که مخالفان جدی هم دارد از جمله طالبان، چه پیامی دارید؟

پاسخ: به مخالفان مسلح و طالبان می گویم دیگر برای ما بمب و انتحاری نفرستید و به جای آن عشق و برادری را بفرستید و با مردم خود یک جا شوید.

پرسش: آقای وزیر شما به عنوان رییس کمیسیون برگزاری جشن جهانی نوروز چه انتظاری از برگزاری آن دارید و پیامتان برای جهانیان به ویژه همسایگان افغانستان که به دخالت در امور این کشور متهم شده اند، چیست؟

پاسخ: به دنیا به ویژه به کشورهای منطقه بگوییم که افغانستان بعد از یک دوره تهجر چقدر توسعه یافته است؛ افغانستان را به نام کشوری جنگ زده و با انتحار کنندگان نشناسند. افغانستان نماد یک فرهنگ کهن است که سرکوب شده بود.

به همسایگان (اشاره به پاکستان) نیز می گوییم به جای این که به وطن ما بمب و انتحاری بفرستید، با ما دوست و برادر باشید که در آن لذت زیادی است.