سازمان منع سلاح های شیمیایی

سازمان منع سلاح های شیمیایی

سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد که آمریکا مسؤولیت نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه را عهده دار خواهد شد.

این سازمان خبر داد که آمریکا پیشنهاد داده است انهدام بخشی از مرگبارترین تسلیحات شیمیایی سوریه در دریا و روی یک کشتی صورت بگیرد.

پیش از این نیز شبکه خبری الجزیره اعلام کرده بود که بیش از ۲۰ شرکت برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

احمد اوزوم جو، رئیس سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفته است که آمریکا برای انهدام این تسلیحات، پیشنهاد ارائه فناوری شیمیایی هیدرولیز را داده است.

در این روش دو واحد هیدرولیز بر عرشه کشتی باری Cape Ray نصب خواهند و این مواد شیمیایی را در حدی خنثی خواهد کرد که دیگر برای ساخت سلاح شیمیایی مناسب نباشند.

برای امنیت بیشتر و جلوگیری از خطر احتمالی، روند سلاح های شیمیایی سوریه در دریا و روی یک کشتی پشتیبانی نیروی دریایی آمریکا انجام می شود

اوزوم جو ابراز امیدواری کرد که «با مشارکت سوریه» انهدام تسلیحات شیمیایی این کشور تا اواخر ماه دسامبر پایان خواهد یافت.

تخمین زده می شود سوریه در مجموع حدود ۱۳۰۰ تن سلاح های شیمیایی (سلاح آماده یا مواد خام برای تولید سلاح شیمیایی) در اختیار داشته باشد و ارتش این کشور ذخایر مذکور را در نقاط مختلفی ذخیره کرده است.

نگه داری بخش قابل توجهی از این سلاح‌ها به شکل ماده خام از سوی ارتش سوریه از آن سو صورت گرفت که آن را از دسترس افراد یا گروهها دور نگه دارد. ماده خام بودن این ذخایر در هر صورت به روند تولید سلاح شیمیایی آسیبی نمی زند. از این رو است که سازمان منع تسلیحات شیمیایی تلاش دارد مواد خام را هم خنثی کند.

با وجود ان که آمریکا خنثی‌سازی این مواد را به عهده گرفته است، انتقال این مواد به بیرون سوریه و تضمین امنیت این روند به عهده ارتش سوریه است.

در حال حاضر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی این مواد را از سوریه به لبنان منتقل می‌کند تا ارتش سوریه آنها را از لبنان به بندری در دریای مدیترانه منتقل کند.