حسن روحانی رئیس جمهور ایران

حسن روحانی رئیس جمهور ایران

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز ضمن تاکید براین که سلاح هسته ای جایی در راهبرد دفاعی ایران ندارد، احتمال برچیدن تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی را منتفی خواند.

رییس جمهور ایران مذاکرات ایران با ۵+۱ را «بهترین آزمون» برای تصمیم گیری درباره اعتمادسازی میان تهران و واشنگتن خواند. وی با اشاره به تماس تلفنی خود با باراک اوباما در ماه مهر، از ادب و ادبیات زیرکانه رییس جمهوری آمریکا تمجید کرد.

روحانی تاکید کرد مشکلات میان ایران و آمریکا «پیچیده تر» از آن است که بتوان طی مدتی کوتاهی آن را حل و فصل کرد.

اوباما نیز در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد گفته بود، وی عقیده ندارد که یک شبه می توان بی اعتمادی های عمیق میان دو کشور و چنین سابقه دشواری را پشت سر گذاشت.

رییس جمهور ایران با اشاره به برنامه هایش گفت: تدابیری اندیشیده ام که با وجود تحریم های کنونی نرخ تورم کاهش یابد. پیش بینی می کنیم در شرایط تحریم های کنونی، اقتصاد ما در سال مالی آینده رشدی مثبت داشته باشد اما اگر تحریم ها برداشته شود یا کاهش یابد، طبیعتا تاثیر آن را نیز بر اقتصادمان مشاهده خواهیم کرد.

ظریف: آماده امضای پروتکل الحاقی ان‌پی‌تی هستیم

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از آمادگی این کشور برای امضای قرارداد الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد با این وجود رای مجلس برای تایید آن را پراهمیت خواند.

ظریف روز جمعه ۲۹ نوامبر (۸ آذر) در گفتگو با ایرنا آمادگی کشورش برای امضای قرارداد الحاقی ان‌پی‌تی را اعلام کرد. وی گفت: «ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و بازرسی‌های هر چه بیشتر، ماهیت غیرنظامی برنامه‌های ایران را آشکارتر می‌سازند.»

امضای پروتکل الحاقی بازرسی‌های نامحدود و سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران توسط کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را امکان‌پذیر می‌سازد.

زمان اجرایی شدن توافق ژنو

رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد توافق‌نامه موقت ژنو در راستای محدود کردن برنامه اتمی ایران و به تبع آن برداشته شدن برخی تحریم های اقتصادی، از اواخر ماه دسامبر یا اوایل ژانویه سال آینده (اواسط ماه دی) اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ها، نجفی دیروز جمعه، ۸ آذر، در این‌ باره به خبرنگاران گفت: «گمان ما این است که یا از اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه ما باید اقدامات مورد توافق دو طرف را اجرا کنیم.»

توافق‌ موقت ژنو پس از ۱۰ سال مذاکره بی‌نتیجه میان ایران و گروه ۵+۱، شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز سوم آذر حاصل شد، اما هنوز زمان اجرای آن به‌ طور دقیق مشخص نیست.

پیش از این علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بود که این توافق‌نامه از روز ۲۹ آذر اجرایی می‌شود.