ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا امروز گفت که مذاکره‌ای در خصوص گزینه‌های نظامی با دونالد ترامب رئیس جمهور آمریکا خواهد داشت تا اگر سوریه به هشدارهای واشنگتن در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در حمله احتمالی به ادلب توجه نکند، روش برخورد با آن مشخص شود.

به گزارش الشرق الاوسط دانفورد همچینین اضافه کرد که ایالات متحده آمریکا تصمیمی به استفاده از برخورد نظامی در مقابله با استفاده سوریه از سلاح شیمیایی نگرفته است.

وی عنوان کرد که با دونالد ترامپ در این خصوص مذاکراتی خواهد داشت تا در صورت تخطی سوریه از قوانین برای برخورد با او برنامه ریزی شود.

دانفورد که هم اکنون خود را برای سفر به هند آماده می‌کند عنوان کرد احتمال برخورد نظامی با سوریه وجود دارد و در خصوص گزینه‌های نظامی با دونالد ترامپ صحبت شده است.

علیرغم اعتراض‌های ترکیه، بشار اسد نیروهای خود و هم پیمانانش را در شمال غرب کشور مستقر کرده و هواپیماهایی روسی نیز در حمله به معارضین مشارکت داشته‌اند تا زمینه حمله گسترده به ادلب چیده می‌شود.

یکی از فرستادگان آمریکا نیز خبر از نشانه‌های بسیاری دال بر استفاده نظام اسد از سلاح شیمیایی در حمله به ادلب داده است.

کاخ سفید نیز تاکید کرده است در صورت استفاده حکومت سوریه از سلاح شیمیایی سریعا پاسخ او را خواهد داد.

فرانسه نیز عنوان کرده است که در صورت استفاده نظام اسد از سلاح شیمیایی نیروهای نظامی این کشور آماده بمباران سوریه هستند.

در این میان، دانفورد در خصوص جزئیات برنامه‌های آمریکا برای برخورد با سوریه صحبتی نکرده ولی عنوان می‌کند که از احتمال منع حمله حکومت سوریه به ادلب مطمئن نبوده و به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و روسیه و ترکیه امری ناامید کننده و محتمل بوده است.

وی نسبت به احتمال وقوع فاجعه‌ای انسانی هشدار داده و عنوان می‌کند که راه‌های کارسازتری نیز برای برخورد با تروریست وجود دارد.

لازم به ذکر است که دیروز ایران و روسیه و ترکیه در خصوص آتش بس به توافق نرسیده و احتمال دارد که حمله به ادلب آخرین نبرد بزرگ جنگی باشد که در پی آن نیم میلیون نفر کشته و ۱۱ میلیون دیگر مهاجرت کرده‌اند.