با مشارکت بیش از ۱۰۰ کشور و عدم حضور آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی
کنفرانس بین‌المللی مهاجرت امروز کار خود را در مراکش آغاز کرد. قرار است در این کنفرانس، منشور بین‌المللی مهاجرت به تصویب برسد، منشوری که به مثابه نقشه‌راه کلی و پاسخگوی چالش‌های مهاجرتی در جهان، خواهد بود.
به گزارش الشرق الاوسط، بیش از ۱۰۰ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر از کشورهای مختلف جهان در این کنفرانس شرکت می‌کنند. آنگلا میرکل صدر اعظم آلمان، پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از جمله حاضران این محفل هستند، اما ایالات متحده آمریکا و برخی دیگر از کشورها مانند: ایتالیا، اتریش، بلغارستان، مجارستان، لهستان، جمهوری چک، اسلواکی، استونی، لیتوانی، سوئیس، استرالیا، اسرائیل و جمهوری دومینیکا در این کنفرانس حضور نخواهند داشت.
عمر هلال نماینده دائم مراکش در سازمان ملل در این خصوص گفت: «به دو دلیل کنفرانس مهاجرت، یک رخداد تاریخی برای مراکش و سازمان ملل است، نخست اینکه برای اولین بار است که کنفرانسی بین‌المللی جهت بررسی موضوع مهاجرت برگزار می‌شود و دوم اینکه منشور مراکش اولین منشور در تارخ سازمان ملل در خصوص دفاع از حقوق مهاجران خواهد بود».
وی افزود: «منشأ منشور جهانی مهاجرت، این رخداد تاریخی بزرگ در زمینه دفاع از حقوق بشر و حقوق مهاجران، کشور مراکش خواهد بود که بیان‌گر نقش برجسته فرهنگی، تمدنی و زندگی مسالمت‌آمیز این کشور است که زیر نظر محمد ششم پادشاه آن، صورت می‌گیرد».
با توجه به اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی چالش‌های مهاجرتی را برطرف کند یا اینکه بتواند فرصت‌هایی برای رویارویی با این پدیده جهانی ارائه دهد، از این رو، منشور مهاجرت باعث همکاری بین‌المللی در راستای آسان ساختن مهاجرتی أمن، سازمان یافته و منظم می‌شود و از تاثیرهای منفی مهاجرت‌های غیرقانونی می‌کاهد.
همچنین این منشور از همه امضاکنندگان می‌خواهد تا بر پایه رهنمودهای جامع و منسجم مانند توسعه پایدار و حقوق بشر، با در نظر گرفتن مشکلات زنان و مردان و با توجه به نیازهای کودکان، اهداف ۲۳ گانه این منشور را رعایت کنند.
برخی از اهداف ۲۳ گانه این منشور شامل: اطمینان از برخورداری مهاجران از خدمات اساسی، ترویج روش‌های اشتغال عادلانه و اخلاقی، تضمین شرایط جهت پیداکردن کار شایسته، اطمینان از دارابودن اسناد شناسایی قانونی برای تمام مهاجران جهت ارائه خدمات مهاجرتی مؤثر و امنیت عمومی بهتر.
ناظران بر پدیده مهاجرت معتقدند که اگر این منشور، یکپارچگی مالی مهاجران را تشویق می‌کند، در نتیجه آنها فاقد ثبات دائمی در جوامع پذیرا خواهند بود، این در حالی است که این منشور بر مبارزه با عوامل منفی، کاهش انگیزه‌ها و عوامل ساختاری که مردم را مجبور به کوچ کردن از کشور خود می‌کنند، تأکید دارد.
از طرفی دیگر، با فراهم ساختن شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیطی مناسب برای مردم، آنها را قادر می‌سازد در سرزمین مادری خود در صلح و شرایط مطلوب زندگی کنند.