کودک آواره سوری در اردوگاهی در لبنان - عکس از خبرگزاری فرانسه

کودک آواره سوری در اردوگاهی در لبنان – عکس از خبرگزاری فرانسه

با رسیدن فصل سرما و در حالی که صدها پناهنده سوری در داخل و خارج از این کشور در معرض خطر قرار گرفته اند، مقامات سازمان ملل و نیز مقامات اروپایی درباره وضعیت میلیون‌ها آواره سوری د در منطقه ابراز نگرانی می کنند.

به گزارش خبرگزاریها، والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد درامور بشر دوستانه، روز شنبه در دمشق گفت: «من به شدت نگران آن‌چه هستم که در نتیجه زمستان در حال وقوع است، وضعیتی که نه تنها بر مردم سوریه، بلکه بر کشورهای همسایه نیز تاثیر داشته است.»

آموس گفت: «من به تازگی در لبنان بودم و در آنجا توانستم با تیم سازمان ملل در مورد برنامه‌هایی که ما می‌توانیم برای کمک به مردم در طول فصل زمستان ارائه دهیم، گفتگو کردم.»

طوفان سرما که از روز چهارشنبه آغاز شده است، بخش وسیعی از سوریه، لبنان و اردن را درنوردیده است، کشورهایی که صدها هزار نفر از آوارگان سوری در آنجا اقامت دارند.

سوریه از سال ۲۰۱۱، گرفتار ناآرامی‌های خونینی شده است.

سازمان ملل همچنین می‌گوید که با تشدید خشونت‌ها در سوریه، چهار میلیون نفر دیگر در سوریه در سال ۲۰۱۴، آواره خواهند شد.

پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده دو میلیون سوری به خارج کشور پناهنده شوند و دو میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر دیگر، در داخل کشور آواره شوند.

از سوی دیگر میکله چیرکنه سخنگوی کمیسیون اروپا در گفتگو با بی بی سی گفت: «آوارگان سوری با فرارسیدن فصل سرما در شرایط بسیار بدی قرار دارند. کشورهای منطقه حاضر نیستند آوارگان سوری را بپذیرند و از آنها مراقبت کنند. مشکلات مالی یکی از علل مطرح در این زمینه است.»

در این سرما، آوارگان از چیزی که بیشتر نگرانند، کودکانشان است. کودکان ۵۴ درصد از جمعیت آوارگان را تشکیل می دهند.

خبرگزاری فرانسه جمعه، ۲۲ آذر به نقل از منابع نزدیک به «ائتلاف ملی سوریه» گزارش داد، روز پنج‌شنبه دو کودک که یکی نوزادی ۶ ماهه بوده بر اثر سرما جان خود را از دست داده‌اند. تعداد کودکان قربانی جنگ داخلی سوریه بیش از ۱۱ هزار نفر برآورد می‌شود.