فیسبوک ۸۲ حساب کاربری ایرانی را غیرفعال کرد

فیسبوک صفحات ایرانی جعلی با یک میلیون دنبال کننده را بست

شرکت فیسبوک روز جمعه اعلام کرد تعداد زیادی از حساب‌های کاربری ایرانی که بیش از یک میلیون دنبال کننده آمریکایی و بریتانیایی داشته و در زمینه نشر اخبار دروغین فعال بوده را بست.
به گزارش الشرق الاوسط، ناتانیل گلیچر رئیس بخش سیاست‌گذاری امنیت سایبری فیسبوک اعلام کرد ۸۲ صفحه، گروه و حساب کاربری ایرانی در فیسبوک و اینستاگرام بسته شد.
بنابر گفته‌های وی، این شبکه‌ها توسط ایرانیانی اداره می‌شد که ادعای آمریکایی و بریتانیایی بودن داشته و دست به انتشار پیام‌هایی در خصوص مسائل حساس سیاسی زده بودند که از جمله آنها روابط میان ملیت‌ها، مخالفت با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و مهاجرت بود.
این صفحه‌ها بیش از یک میلیون دنبال کننده داشته‌است.
از سوی دیگر پست‌های مرتبط با ایران از طریق آگهی‌های کمتر از ۱۰۰ دلار در فیسبوک و اینستاگرام افزایش یافته‌است.
بنابر گفته‌های فیسبوک سرمنشأ این حساب‌های کابری ایران است ولی معلوم نیست که وابسته به دولت تهران هستند یا نه.
این حساب‌های کاربری ۱۰ روز پیش از انتخابات آمریکا اقدام به فعالیت غیرقانونی و هماهنگ شده کرده‌اند که سرمنشأ آنها ایران بود.
در این راستا، شرکت فیسبوک دولت بریتانیا، دولت آمریکا، پلیس و کنگره آمریکا، پژوهشگران و شرکت‌های تکنولوژی دیگر را در جریان این اطلاعات قرار داد.
در واقع این اقدام فیسبوک در راستای اقدامات این شرکت، توییتر و آلفابت صورت گرفت که پیش‌تر صدها حساب کاربری مرتبط با فعالیت‌های تبلیغاتی ایران را بسته بودند.
پیش از این، شبکه‌های اجتماعی متهم به عدم پیگیری، توقف و رسواکردن تلاش‌های روسیه در به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ شدند، بنابراین آنها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا از دخالت‌های بیگانگان از طریق شبکه‌های خود جلوگیری کنند.
ایران و روسیه اتهامات وارد شده به آنها در خصوص استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای گمراه کردن جهان را رد کرده‌اند.