یک مسئول عالی رتبۀ اسرائیلی از تعجب شدید دولتش برای دو بار پیاپی طی کم‌تر از دو هفته خبر داد؛ بار اول بعد از اظهارات ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج ناگهانی نیروهایش از سوریه و بار دوم بعد از اینکه اذعان کرد «ایران هر کاری بخواهد می‌تواند در سوریه انجام دهد».
به گزارش الشرق الاوسط، این مسئول دولتی در اولین اظهارات خود علیه ترامپ پس از انتخابش در دو سال گذشته گفت: متاسفانه ترامپ به مسئولان گوش نمی‌دهد و گزارش‌های اطلاعاتی را نمی‌خواند.
روزنامه «یدیعوت احرونوت» نیز به نقل از این مسئول نوشته بود اظهارات ترامپ «حاکی از این است که ترامپ از آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد و از تمرکز ایران در آنجا بی‌خبر است».
وی افزود: آنچه از حرف‌های او مشخص است این است که او اقلا مخالف آنچه اسرائیل در سوریه انجام می‌دهد نیست و او گفته بود اسرائیل می‌داند چگونه از خود دفاع کند.
براساس گفته‌های این مسئول اظهارات ترامپ تغییر خاصی در اسرائیل ایجاد نمی‌کند و این کشور با جدیت به کار خود علیه تمرکز ایران در سوریه ادامه می‌دهد.
گفتنی است ترامپ با اتخاذ تصمیم برای خروج از سوریه بدون مشورت با مسئولان دولت خود و هم‌پیمانان خود در امور سوریه در خاورمیانه و اروپا همه را شگفت زده کرد.
این تصمیم او منجر به استعفای جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا و ناراحتی فرماندهان ارتش شد. بنابراین با دخالت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و رهبران خاورمیانه به خروج تدریجی موافقت کرد و پذیرفت که مدت خروج را از ۳۰ روز به ۴ ماه افزایش دهد.
ترامپ دو روز گذشته اعتراف کرد که این خروج به نفع ایران است. وی شب گذشته در نشستی به همراه مسئولان دولتش و خبرنگاران گفت: با صداقت به شما بگویم ایران هر آنچه می‌خواهد می‌تواند در سوریه انجام دهد.
این اولین بار نیست که مسئولان دولتی از اظهارات و تصمیمات ترامپ شگفت زده می‌شوند اما ترجیح می‌دهند که از او انتقاد نکنند حتی هنگامی که تصمیم گرفت از سوریه خارج شود نتانیاهو اصرار داشت که تاکید کند تصمیم او بر اسرائیل و سیاست‌هایش در برابر تمرکز ایران در سوریه تاثیر نخواهد گذاشت و سعی کرد ترامپ را طی تماس تلفنی قانع به خروج تدریجی کند و این اولین اظهارات یک مسئول دولتی در انتقاد از ترامپ بود.