منابع: حل و فصل موضوع تشکیل کابینه مستلزم عقب‌نشینی حریری یا باسیل است

بیروت: «الشرق الاوسط»

گروه‌های سیاسی لبنان روز گذشته علی‌رغم عدم حضور سعد حریری، نسبت به فضای مثبت پیش‌آمده اخیر درباره به جریان انداختن مجدد پرونده تشکیل کابینه دولت، خوش‌بین بودند.
این در حالی است که ملاحظه‌ها در مورد آشکار کردن نتایج مذاکرات اخیر جهت ایجاد راه حل، همچنان پا برجاست، به ویژه راه‌حل‌هایی جدید ارائه شده که برای همه، به استثنای حزب الله، رضایت‌بخش است.
از طرفی دیگر، منابع آگاه حزب الله اعلام کرده‌اند که این خوش‌بینی‌ها واقع بینانه نیستند.
مذاکره‌های دولت همچنان به صورت مخفیانه ادامه دارد، اما در عین حال هیچ تغییر قابل توجهی در موضع‌گیری نمایندگان سنی مستقل حاصل نشده است.
با این حال، به نظر می‌رسد دو جریان شیعه بر ناسازگاری خود تاکید دارند، و بخش بزرگی از خوش‌بینی‌هایی که در این خصوص در چند ساعت گذشته شایع شده بود را در کام لبنانی‌ها تلخ کردند.
به گزارش خبرگزاری «مرکزی» لبنان، منابع «حزب الله» اعلام کردند: «خوش‌بینی که حریری و باسیل در حال تلاش برای رواج آن دارند غیر واقع بینانه است، آنها تلاش می‌کنند تا القا کنند همه چیز خوب پیش می‌رود، اما در واقع هیچ گشایشی به وجود نیامده است، و تا زمانی که باسیل موضع خود را در خصوص یک ‌سوم معطل، و حریری نسبت به «تشکل مشورتی» تغییر ندهند، تمام این حرف‌ها شایعه خواهد بود».
این منابع تأکید کردند که «راه حل، بین سعد حریری نخست‌وزیر مکلف و جبران باسیل وزیر خارجه محدود شده است و تا زمانی که یکی از آنها از موضع خود عقب‌نشینی نکند، این انجماد پیش آمده در تشکیل کابینه دولت بر طرف نخواهد شد».
از سوی دیگر، ایلی الفرزلی معاون رییس پارلمان لبنان تاکید که اگر کابینه دولت تشکیل نشود، دیگر اصطلاح «هفته آینده سرنوشت‌ساز است» هیچ معنایی ندارد.
وی گفت: «هیچ گزینه‌ دیگری پیش‌روی سعد حریری مبنی بر اجرای موقت امور دولت و یا هر ایده‌ دیگری مطرح نخواهد بود».