کری: نگرانی ما از ایران هنوز هم پابرجاست… ۹۸% از اورانیوم خطرناک را خارج کردیم و بیش از دو سوم سانتریفیوژها را برچیدیم

جان کری وزیر خارجه آمریکا در حال مذاکره با طرف ایرانی از وقتی که در داخل هواپیمای خود به مقصد وین بود – عکس از خبرگزاری فرانسه

جان کری وزیر خارجه آمریکا در حال مذاکره با طرف ایرانی از وقتی که در داخل هواپیمای خود به مقصد وین بود – عکس از خبرگزاری فرانسه

آژانس بین المللی انرژی هسته ای بعد از ظهر روز گذشته برای شروع اجرای توافقنامه هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ، چراغ سبز نشان داد. یوکیا امانو، دبیر کل آژانس در بیانیه ای که در وین منتشر شد گفت: «ایران مراحل ضروری برای شروع اجرای توافقنامه، که در ۱۴ جولای تیر ماه) ۲۰۱۵، به امضا رسید، را تکمیل کرد». وی افزود: «تهران تعهدات خود را انجام داد».

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا روز گذشته لغو تحریم های مربوط به پرونده هسته ای را اعلام کردند. جان کری وزیر خارجه آمریکا به نوبه خود گفت: «با وجود انجام توافق، اما نگرانی ما از ایران ادامه خواهد داشت… با این حال ما می دانیم که اگر توافق انجام نمی شد وضعیت منطقه پیچیده تر خواهد بود». کری توضیح داد: «۹۸% از اورانیوم خطرناک را خارج کردیم، و بیش از دو سوم سانتریفیوژها را برچیدیم». وی اشاره کرد که امانو برای پیگیری اجرای توافقنامه امروز به تهران سفر خواهد کرد. کری ادامه داد: «ما و متحدانمان و خاورمیانه و تمامی جهان از دور کردن خطر هسته ای احساس امنیت می کنیم».

واشنگتن و تهران پیش از اعلام رسمی اجرای برجام، از معامله مبادله زندانیان که شامل ۴ آمریکایی و ۷ ایرانی می باشد خبر دادند. یکی از چهار آمریکایی که تهران آن ها را آزاد کرد، جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» در تهران است که اصالتاً ایرانی است. در مقابل یک مسؤل آمریکایی اعلام کرد که ایالات متحده هفت ایرانی را بخشید و اتهامات ۱۴ نفر دیگر را ساقط کرد.

معامله تبادل زندانیان و توافق هسته ای با انتقاد نامزدهای جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا روبه رو شد. دونالد ترامپ گفت: «ایران هفت زندانی و ۱۵۰ میلیارد دلار به دست آورد، و در مقابل ما تنها چهار زندانی به دست آوردیم».  تد کروز در حساب خود در «توییتر» نوشت: «خدا را شکر که چیز خوبی از معامله بد اوباما با ایران به دست آمد». در همین حال مارکو روپیو یکی دیگر از کاندیداهای ریاست جمهوری پرسشی درباره امتیازاتی که ایران در مقابل آزاد سازی آمریکایی ها به دست آورد مطرح کرد.