غرب محدودیت های جدیدی را بر اینترنت، مسافران، و « شنگن» بررسی می کند

رئیس جمهور فرانسه و دهها نفر از رهبران جهان در تظاهرات میلیونی روز گذشته در پاریس (رویترز)

رئیس جمهور فرانسه و دهها نفر از رهبران جهان در تظاهرات میلیونی روز گذشته در پاریس (رویترز)

روز گذشته فرانسه شاهد بزرگترین تظاهرات تاریخ خود بود ؛ ۳٫۷ میلیون نفر در آن شرکت کردند که بیش از نیمی از آن ها در پاریس بودند. این تظاهرات در اعتراض به حمله هفته گذشته به مقر مجله «شارلی ابدو» برگزار شد.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه که این تظاهرات را رهبری می کرد، گفت «پاریس امروز پایتخت جهان است». دهها نفر از رهبران جهان نیز در این تظاهرات شرکت کردند که محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و همسر وی ملکه رانیا نیز در میان آنان بودند.

در این میان، غرب به دنبال اقدامات بیشتری برای مبارزه با تروریسم است که از بین آن ها ایجاد محدودیت هایی بر حرکت مسافران، اینترنت، و یکی کردن امکانات و تبادل اطلاعات در خصوص احضار شدگان می باشد.

روز گذشته همچنین یک کنفرانس بین المللی بطور اضطراری درباره تروریسم در پاریس برگزار شد، که طی آن وزرای کشورهای اورپایی و همتای آمریکایی آن ها، تقویت کنترل مرزهای خارجی اتحادیه اروپا را خواستار شدند. اریک هولدر، وزیر دادگستری آمریکا اعلام کرد که نشستی به منظور بررسی اقدامات جدید برای مبارزه با تروریسم در هجدهم ماه فوریه آینده در واشنگتن برگزار خواهد شد.

خورخه فرناندز دیاز، وزیر کشور اسپانیا، به نوبه خود خواستار اصلاح توافقنامه «شنگن» شد تا امکان بررسی دقیق تر هویت مسافران به هنگام عبور از کشورهای امضا کننده این توافقنامه فراهم شود.