قراردادهای بزرگ سعودی با شرکت‌های جهانی در  کنفرانس آینده سرمایه‌گذاری
کنفرانس آینده سرمایه‌گذاری سعودی که دیروز در ریاض افتتاح شد، توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم بسیاری در بخش‌های نیرو، حمل و نقل و خدمات لجستیک در پی داشت.
به گزارش الشرق الاوسط، روز اول این همایش همراه با امضای یادداشت‌های استراتژیک میان شرکت «آرامکو» و شرکت سابک بود که هم‌سو با افق دید آنها برای پیشرو شدن در زمینه نیرو و پیتروشیمی در جهان است.
شرکت «آرامکو» که بزرگ‌ترین شرکت نفت جهان است با مشارکت خود در این همایش، ۱۵ یادداشت تفاهم در زمینه همکاری و استراتژی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار امضا کرد.
این ‌یادداشت‌ها برای تحقق تنوع درآمدی اقتصاد، فعال کردن بخش سرمایه‌گذاری داخلی و حمایت از ایجاد فرصت‌های شغلی بوده و از استرتژی آینده شرکت در همه زمینه‌ها از جمله پالایش، بازاریابی، کارهای مهندسی و…حمایت می‌کند.
این اتفاق از طریق شراکت «آرامکو» با شرکت‌ها بزرگ فرانسه، چین، امریکا، ژاپن، امارات، بریتانیا، کره جنوبی و هند صورت می‌گیرد.
بخشی از یادداشت‌ها تفاهم در زمینه تقویت ارزش افزوده بخش عرضه سعودی (اکتفاء) است که از جمله اقدامات اصلی برای بهبود زنجیره عرضه داخلی در زمینه به کارگیری و ایجاد فرصت‌های شغلی است و از طریق شراکت‌های تجاری با بزرگ‌ترین شرکت‌های بخش خصوص داخلی صورت می‌گیرد.
برنامه «اکتفاء» در نظر دارد میزان کالاها و خدمات را تا سال ۲۰۲۱، به میزان ۷۰ درصد افزایش دهد.
* «آرامکو»
از جمله یادداشت‌های تفاهمی که این شرکت در روز گذشته امضا کرد با شرکت «توتال» فرانسوی بود که در زمینه طراحی هندسی پالایشگاه «ساتورپ» و ایجاد سلسله پمپ‌های بنزین است.
«آرامکو» همچینین با شرکت «هیوندا» که در زمینه صنایع سنگین فعالیت می‌کند برای سرمایه‌گذاری آن در مرکز صنعتی خدماتی ملک عبدالعزیز در راس الخیر، یادداشت تفاهم امضا کرد.
این شرکت، با شرکت‌های «جنرال الکتریک»، «اشلمبرگر»، «هالبرتون» و مرکز امدادرسانی بخش نفت نیز یادداشت تفاهم امضا کرد.
از جمله دیگر یادداشت‌های تفاهم «آرامکو» بدین ترتیب است: شرکت «فیلیکس استیل» برای سرمایه‌گذاری در پایگاه لوله‌های پلاستیکی حرارتی تقویت شده، شرکت سازه‌های نفتی امارات در زمینه مهندسی، ساخت، نصب و راه‌اندازی مناطق نفتی کشف نشده، شرکت «سی ای اج چانچون» برای ملی‌سازی مهندسی آهن، شرکت «گوم برو» برای سرمایه‌گذاری در پایگاه حفاری پترو شیمی، شرکت «آکوا پاور» سعودی و شرکت «ایروپرودکت» آمریکایی برای پروژه گازسیون و برق در جازان، شرکت «سومیتومو» ژاپن برای احتمال سرمای‌گذاری در پالایشگاه «پترورابگ»، شرکت «نورینکو» چینی برای احتمال سرمایه‌گذاری‌های مشترک، شرکت «ان اُ وی» برای ساخت و اصلاح سکوهای حفاری زمینی و تجهیزات آن در سعودی در راستای سرمایه‌گذاری مشترک.
آرامکو در نظر دارد تا به ملی کردن صنعت و تولید فرصت‌های شغلی بیشتر کمک کند، در این راستا طی ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر مرکز جهانی صنعتی و خدماتی ملک سلمان حدود ۳۰ هزار فرصت کاری مستقیم و ۵۰ هزار فرصت کاری غیر مستقیم ایجاد می‌کند.
* «سابک»:
شرکت «سابک» نیز در همایش آینده سرمایه‌گذاری با دو شرکت جهانی یادداشت تفاهم امضا کرد که هدف از آن حمایت از تولیدات داخلی از طریق ملی سازی صنعت و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.
در این راستا با شرکت آلمانی «SCHMID» و شرکت توسعه صنعتی «رواق» یادداشت تفاهم امضا کرد که هدف از آن ایجاد کارخانه های جدید و پیشرفته در شهر صنعتی الجبیل برای تولید ماده سیلیکون است که در زمینه تولید نیمه هادی‌های الکتریکی، الکترونیک و سلول‌های آلیاژ تولید انرژی خورشیدی استفاده می‌شود به اضافه اینکه تولید باتری‌های وانادیوم برای برنامه‌های ذخیره‌سازی انرژی تجدید پذیر،  جزئی از این تفاهمنامه است.
این پروژه که ۴۲۷ میلیون دلار است، ۱۰۰۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌کند.
از سوی دیگر، «سابک» بر اساس توافقنامه پروژه  «بان آسیا» که متعلق به شرکتی چینی است، ملزم به تامین جزئی از مواد خام شد که پروژه  سرمایه گذاری به مبلغ ۱٫۰۷ میلیارد دلار را در شهر صنعتی جازان شروع می‌کند.
* حمل و نقل:
 نبیل العامودی وزیر حمل و نقل و رئیس هیئت مدیره سازمان حمل و نقل سعودی، طی فعالیت‌های این همایش، با رئیس اتئلاف «الشعله» اسپانیا توافقنامه اجرای مرحله دوم پروژه قطار سریع السیر حرمین را امضا کرد.
 کار بر روی این پروژه  به مدت ۱۲ سال از ابتدای سال ۲۰۱۸ فعالیت شروع می‌شود و هزینه آن ۳٫۶ میلیارد دلار  است.
از سوی دیگر، رمیح الرمیح رئیس سازمان حمل و نقل عمومی یادداشت همکاری با یوان لی رئیس هیئت مدیره شرکت چینی CCECC امضا کرد که به موجب آن پروژه پل زمینی میان بندرهای دریای سرخ و خلیج از طریق ریل راه آهن اجرا می‌شود که مبلغ آن ۱۰٫۶ میلیارد دلار است.
 بشار المالک مدیر اجرایی شرکت راه آهن سعودی نیز ‌با جیمز کوان مدیر شرکت گرین برایر، قراردادی برای تولید واگن‌های قطار به ارزش ۲۶۷ میلیون دلار امضا کرد.
وزیر حمل و نقل سعودی هدف از این قراردادها را خدمت به تحقق اهداف چشم انداز ۲۰۳۰ و همچنین تلاش جدی برای تحول پادشاهی سعودی به سکویی جهانی و لجستیک عنوان کرد که از طریق توسعه صنعت خطوط راه آهن در سعودی انجام می شود.
این اتفاق از طریق توسعه قطارهای مسافربری و حمل و نقل به مسافر و سرمایه گذار کمک کرده و درهای جدیدی به روی انتقال تکنولوژی، محلی ‌سازی و نقش داشتن در افزایش محتوای داخلی که ضامن پایداری است، می‌گشاید.