واکنش امارات به ممنوعیت فروش کالاهای اماراتی در قطر

دبی: الشرق الأوسط

بعد از تصمیم دوحه برای ممنوعیت فروش کالاهای اماراتی در قطر، امارات متحدهٔ عربی روز گذشته اعلام کرد که شروع به اقداماتی علیه قطر در سازمان تجارت جهانی کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، این شکایت ابوظبی از قطر در سازمان تجارت جهانی، پس از تصمیم وزارت اقتصاد قطر برای منع فروش کالاهای مصرفی کارخانه‌های امارات، سعودی، بحرین و مصر و نیز اقدام وزارت بهداشت این کشور در ممنوع کردن داروخانه‌ها برای فروش داروها و دیگر محصولات پزشکی تولید شده در چهار کشور مذکور صورت گرفته‌است.
قطر همچنین اسامی شرکت‌های اماراتی را از فهرست فروشندگان تأیید شده در پروژه‌های زیربنایی لغو کرده‌است و در توضیح ممنوعیت تولیدات امارات شرح داد که این اقدام در راستای حمایت از سلامت مصرف‌کنندگان و مبارزه با قاچاق غیرقانونی کالا صورت گرفته‌است.
خبرگزاری «وام» امارات عنوان کرد شکایت قطر هنوز در دست بررسی است و قطر به جای احترام به سازمان تجارت جهانی و انتظار برای صدور حکم در خصوص آن، تصمیم گرفت و خود اقدامات یک جانبه انجام دهد که با این کار قواعدی را نقض کرد که ادعا می‌کند امارات ناقض آن است.
بر اساس اظهارات این خبرگزاری قطر برای اقدامات یک جانبه خود هیچگونه توجیهی ندارد و این نشان می‌دهد که شکایت اولیهٔ او به سازمان تجارت جهانی فریبکارانه و نادرست است؛ چرا که دوحه از سازمان‌های جهانی برای اهداف سیاسی خود استفاده می‌کندکه ربطی به این سازمان‌ها ندارد.
منشور سازمان تجارت جهانی به این تصریح دارد که اعضایی که مدعی هستند عضو دیگری از این سازمان توافق آن را نقض کرده‌است، باید چنین درخواست‌هایی را به هیئت حل اختلافات ارائه دهند.
قواعد سازمان به صورت صریح هر نوع اقدام یک جانبه را در واکنش به نقض مورد ادعای یکی از اعضا منع کرده‌است؛ بنابراین قطر پس از آنکه امارات اقدامی را علیه این کشور در سازمان تجارت جهانی انجام داد، نمی‌تواند بدون هماهنگی با سازمان پاسخ انتقام‌آمیز دهد.