بعد از حذف اتهام «همکاری با دشمن»
۱۱ سال زندان برای وزیر اسبق اسرائیلی که برای ایران جاسوسی می‌کرد

تل آویو: «الشرق الاوسط»

دادگاهی در اسرائیل روز چهارشنبه وزیر اسبق زیرساخت‌ها و انرژی گونن سگو را به دلیل جاسوسی به نفع ایران به ۱۱ سال زندان محکوم کرد. دادگاه اعلام کرد که اتهام جاسوسی علیه وزیر سگو با دلایل محکم به اثبات رسیده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، او گزارش‌های خطرناکی به ایران داده و به این کار آشکارا اعتراف کرد بعد از اینکه با دادستان توافقی کرد که تا از بار مجازاتش کاسته شود.
این توافق با دادستان به این صورت بود که سگو به اتهاماتش اعتراف کند و در مقابل اتهام «کمک به دشمن در جنگش با اسرائیل» از فهرست اتهاماتی که به او زده شده بود، حذف شود.
به گفته منابع دادستانی، در نتیجه این توافق و «به منظور عبور از رو شدن برخی فعالیت‌های جاسوسی در راه اثبات» از میزان محکومیت او کاسته شد.
دادگاه سگو کاملاً محرمانه برگزارشد. با این حال برخی اخبار از آن بیرون آمده که حکایت از این دارند، سگو به افرادی که در تهران او را به کار گرفته بودند، اطلاعات دقیقی دربارهٔ وسایل و سیستم حفاظتی تعداد زیادی از رهبران سابق اسرائیلی داده بود. با کشف این مسئله، سیستم اطلاعات عمومی «شاباک» حفاظت شدیدی در اطراف گروهی از مقامات سابق ایجاد کرد، مانند نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسبق ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق ایهود اولمرت، وزیر دفاع و رئیس ستاد کل اسبق ارتش موشه یعلون و رؤسای اسبق ستاد کل ارتش بینی گانتس، گابی اشکنازی و دان حالتوس.
این منابع اعلام کردند که سگو در دادگاه اعتراف کرد، به ایرانی‌ها اطلاعات دقیق و خیلی حساس داده که مربوط به حفاظت و وسائل جابه جایی و جزئیات سفر این مقامات و دیگران، نام مستعاری که این شخصیت‌ها در خارج از کشور به کار می‌برند و دیگر اسراری که همه یا بخشی از سیستم حفاظتی به کار رفته را شامل می‌شده. این منابع گفتند فقط اتفاق مانع کشته شدن یا ربوده شدن یکی از آنها شده بود. سگو یکی از شخصیت‌های بغرنج در سیاست اسرائیل محسوب می‌شود چرا که او اصلاً مشغول طبابت بود اما به سمت سیاست کشیده شد و در حزبی که همسایه‌اش رافائل اتان در ابتدای دهه نود در شهر العدس بین الناصره و العفوله تأسیس کرده بود، وارد شد. یک حزب دست راستی و افراطی. اما سگو زیر بار تصمیمات حزبش نرفت و توافقات اسلو را تأیید کرد و به ائتلاف دولت اسحاق رابین پیوست و او را به عنوان وزیر انتخاب کرد.
او به عنوان عالی‌ترین مقام اسرائیلی محسوب می‌شود که به اتهام جاسوسی برای کشوری بیگانه محاکمه و محکوم شد.