ارسال اطلاعات هواپیمای اف-35 آمریکا به ایران

ارسال اطلاعات هواپیمای اف-۳۵ آمریکا به ایران

خبرگزاری ها امروز در گزارشی، خبر دستگیری یک ایرانی در آمریکا به اتهام تلاش برای ارسال اطلاعات حساس نظامی و مدارک موتورهای جت به تهران را منتشر کردند.

این مرد که سعی داشت اطلاعات و مدارک حساس نظامی آمریکا را به تهران منتقل کند، پنج شنبه گذشته ۹ ژانویه در فرودگاه بین المللی لیبرتی نیوآرک نیوجرسی در حالی که عازم فرانکفورت آلمان بود، دستگیر شد.

بر اساس گزارش داداستانی فدرال آمریکا، «مظفر خزاعی» مشهور به «آرش خزاعی» ۵۹ ساله، قصد داشت از آلمان به تهران سفر کند که توسط پلیس آمریکا متوقف شد.

خزاعی متهم به تلاش برای فرستادن اطلاعات مربوط به قطعاتی که در هواپیمای اف-۳۵ ارتش آمریکا به کار رفته و همچنین مدارک مربوط به جت های نظامی به ایران است.

بنا بر گزارش دادستانی این فرد به عنوان مهندس برای یک شرکت پیمانکار نظامی فعالیت می کرده و از این طریق توانسته، به این اطلاعات حساس دسترسی پیدا کند.

نام این شرکت رسما در رسانه ها اعلام نشده است، اما روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که شرکت «پرات-ویتنی» که تولید کننده موتورهای هواپیماهای جت است، تایید کرده است که خزاعی کارمند سابق این شرکت بوده است و مدیران این شرکت برای پیشبرد این پرونده با مقام های فدرال همکاری خواهند کرد.

شرکت «پرات- ویتنی» شرکت آمریکایی تولی د‌کننده موتورهای جت، موشک و موتورهایی برای توربین‌های گازی است. این شرکت موتور برخی جنگنده‌های پیشرفته مانند اف-۱۶ فالکن یا اف ۳۵ لایتنینگ ۲ را تولید کرده است.

تاکنون گزارشی مبنی بر واکنش به دستگیری این فرد منتشر نشده است.

گزارش ها حاکی از آن است که متهم قصد داشته مدارک و اطلاعات نظامی آمریکا را از طریق ایالت کالیفرنیا به همراه کالاهای خانگی به تهران ارسال کند.

بنا به گفته مقام‌های آمریکایی، ماموران فدرال از ماه نوامبر ۲۰۱۳ این شهروند ایرانی-آمریکایی را زیر نظر داشتند. زمانی‌ که او قصد ارسال محموله‌ای به شهر همدان را داشت، ماموران آن‌ها را بررسی کرده و «جعبه‌هایی پر از مدارک حساس فنی در مورد هواپیماهای اف-۳۵ را یافته‌اند».

به گفته دادستانی فدرال در مجموع «هزاران صفحه» مدرک در محموله‌ای که خزاعی قصد ارسال آن را داشته، یافت شده است.

چناچه این اتهامات علیه مظفر خزاعی ثابت شود، ممکن است وی به حداکثر ۱۰ سال زندان و پرداخت ۲۵۰ هزار دلار جریمه محکوم شود.