کمیته چهار جانبه عرب مسؤل رصد دخالت های ایران پنجشنبه تشکیل جلسه  می دهد

یک گروه وابسته به «حزب الله» هنگام مشارکت در یک راهپیمایی در جنوب لبنان در مراسم یادبود علی فیاض یکی از رهبران حزب که در سوریه کشته شد – عکس از رویترز

یک گروه وابسته به «حزب الله» هنگام مشارکت در یک راهپیمایی در جنوب لبنان در مراسم یادبود علی فیاض یکی از رهبران حزب که در سوریه کشته شد – عکس از رویترز

یک مسؤل خلیجی برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که جلسات مقامات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج، برای اجرای مکانیسم تصمیم خلیجی، که «حزب الله» لبنان را گروهی تروریستی طبقه بندی کرد، در روزهای آتی جلساتی تشکیل خواهد داد.

این مسؤل خلیجی توضیح داد که تصمیم شورای همکاری، پیگیرد پیروان سازمان، در سطح افراد و در سطح نهادها را به دنبال خواهد داشت. وی تأکید کرد این ممنوعیت هر کسی را که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با حزب ارتباط داشته باشد را شامل خواهد شد، و اشاره کرد هر کشوری برای اجرای این تصمیم روش های خود را دارد. این تصمیم، «حزب الله» را سازمانی ممنوع اعلام کرده و برخورد با این حزب مانند برخورد با هر سازمان تروریستی دیگری، بر اساس قوانین هر کشور خواهد بود.

اما در سطح اتحادیه عرب، بنا به گفته سفیر احمد بن حلی معاون دبیر کل اتحادیه عرب، کمیته چهارجانبه وزرای مسؤل رصد دخالت های ایران در امور کشورهای عربی، نشست خود را در حاشیه صد و چهل و پنجمین دوره شورای اتحادیه عرب که قرار است روز پنجشنبه آینده برگزار شود، برگزار خواهند کرد. کمیته چهارجانبه، وزرای خارجه کشورهای عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین را شامل می شود. بن حلی برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که اتحادیه عرب مشاهدات و ملاحظات کشورها از نظارت تجاوزات ایران را دریافت کرد.

منابع آگاه، مطرح شدن موضوع «حزب الله» به رهبری حسن نصرالله، به عنوان یک سازمان تروریستی در نشست آتی وزرای عرب را بعید نمی دانند. احتمال دارد بحرین یا یکی دیگر از کشورهای خلیج این موضوع را مطرح کنند، به ویژه این که پس از جنجال های اخیر مطرح شده طی نشست اخیر وزرای کشور کشورهای عربی در تونس، برخی کشورهای به این تصمیم تمایل نشان ندادند.