ملک سلمان بن عبدالعزیز به هنگام استقبال از فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در ریاض (عکس از خبرگزاری عربستان سعودی)

ملک سلمان بن عبدالعزیز به هنگام استقبال از فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در ریاض (عکس از خبرگزاری عربستان سعودی)

«عصر طلایی»؛ یکی از مسؤلان فرانسوی هنگام گفتگو با روزنامه ما، روابط دو جانبه میان عربستان سعودی و کشور خود را این گونه توصیف کرد. این توصیف خلاصه ای از نزدیکی دیدگاه ها است و تطابق مواضع دو کشور در اکثر قضایا است که با توجه به مواضع فرانسه نسبت به قضایای منطقه، با وجود کثرت و پیچیدگی آن ها ، در مقایسه با همتایان غربی خود، بیشترین نزدیکی دیدگاه ها را با عربستان سعودی دارد. از بحران سوریه گرفته تا پرونده هسته ای ایران و بحران های یمن و لیبی، تا جنگ علیه تروریسم. دو کشور در رأس گسترش امنیت و صلح در منطقه و جهان هستند، و این همان چیزی است که دو کشور در بیانیه صادره در پایان سفر شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد عربستان سعودی به پاریس بر آن توافق داشتند. بیانیه ای که بر آمادگی دو کشور برای ادامه و تقویت همکاری دو جانبه به منظور مبارزه با علل افراط گرایی و نژاد پرستی و فرقه گرایی ، و همچنین خشکاندن منابع مالی تروریسم و کاهش پدیده خشونت در تمامی اشکال آن، از جمله قومی و مذهبی، تأکید شده است.

در کمتر از دو سال، و از زمان سفر ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی به پاریس در ماه سبتامبر (مهر ماه) سال ۲۰۱۴، زمانی که هنوز ولیعهد بود، جاده ریاض پاریس فعال ترین جاده میان عربستان سعودی و کشورهای غربی بود. پس از آن سفر شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد در نیمه سال گذشته، و در حال حاضر سفر مهم شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد عربستان سعودی صورت گرفت، علاوه بر این سفرها، رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور نیز در همین مدت زمان سفرهایی به ریاض داشتند.

ریاض می خواهد پیام مهمی برساند، البته نه تنها به دولت فرانسه، بلکه به تمامی احزاب و حتی نیروهای راست گرای فرانسوی می خواهد این پیام را بدهد که مواضع فرانسه در خصوص قضایای منطقه ای، که نزدیک به مواضع عربستان است را تنها محتوایی نمی داند، بلکه با وجود نزدیکی روابط و اتحاد میان فرانسه و عربستان سعودی،  سزاوار است این روابط در زمینه های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، مالی، بازرگانی، صنعت، آموزش و فرهنگ به سطح همکاری های استراتژیک برسد. زیرا هر چه مواضع سیاسی نزدیک تر باشند، تقویت شراکت در زمینه های دیگر نزدیک تر و برای دو طرف پر منفعت تر می شود، همان گونه که ریاض به هنگام لغو کمک به ارتش لبنان، که توافق شده بود از طریق دروازه فرانسه انجام شود، اجازه سود جویی به برخی طرف های فرانسوی را نداد تا دولت فرانسه را شرمنده نکند، و تأکید کرد که این اسلحه  به ارتش عربستان سعودی محول خواهد شد، بدین معنا که معامله با طرف فرانسوی لغو نشد.

نمی توان از سفر شاهزاده محمد بن نایف به فرانسه گذشت بدون آن که به مسئله زمان سفر توجه کرد، زیرا این سفر در پی تلاش برای مشوش کردن روابط میان ریاض و پاریس، پس از سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به فرانسه صورت می گیرد، که در پی آن جناح راست گرای فرانسه خواستار تقویت روابط با تهران شد و خواسته هایی مبنی بر «بازگشت توازن» از طریق پیروی از سیاست های مختلف داشت، اما این سفر بر ثبات شراکت موجود میان فرانسه و عربستان سعودی تأکید کرد، و همچنین تلاشی برای توسعه این روابط و ایجاد فرصت های بیشتر بین دو کشور بود. شایان ذکر است که فرانسه سال گذشته قراردادهایی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار با عربستان سعودی امضا کرد.

روابط عربستان سعودی و فرانسه،  که شاهزاده محمد بن نایف آن را به عنوان اولین ایستگاه در سفرهای رسمی خود از زمان به دست گرفتن ولایتعهدی انتخاب کرد، می تواند در منعکس کردن تمایل ریاض به ایجاد مشارکت های متعدد استراتژیک با قدرت های بزرگ جهانی خلاصه شود که بر اساس منافع مشترک بنا شده است. پاریس هیچ چیز مجانی به ریاض نمی هد و عکس آن نیز صحیح است. هر کدام از دو طرف در ابتدا به منافع خود نگریسته و سپس منافع یکدیگر را می نگرند.