حوثی ها برای جلوگیری از سفر مسؤلان آنها را محاصره می کنند

یک شبه نظامی حوثی با لباس نظامی مقابل مجلس نمایندگان (پارلمان) یمن در صنعا (آ.ب.ا)

یک شبه نظامی حوثی با لباس نظامی مقابل مجلس نمایندگان (پارلمان) یمن در صنعا (آ.ب.ا)

در حالی که بعد از محکم کردن کنترل زمام قدرت در پایتخت از سوی جنبش {انصار الله}، هرج و مرج در یمن ادامه دارد، منابع سیاسی یمن به «الشرق الأوسط» تأکید کردند که بیشتر تلاشهایی که از سوی جمال بنعمر، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، به منظور رسیدن به یک راه حل جدید برای جلوگیری از فروپاشی دولت یمن صورت می گیرد، به دلایل مختلفی در رسیدن به یک راه حل شکست خورد؛ برجسته ترین این دلایل پایبندی حوثی ها به خواسته های خود و رد هر گونه اقدام عملی برای اثبات حسن نیت آن هاست.

بنعمر پس از بازگشت مجدد به صنعا در روز پنجشنبه گذشته، با بسیاری از طرف های یمنی که توافقنامه صلح و همکاری را امضا کرده بودند، سری نشست هایی برگزار کرد. منابع آگاه تأکید کردند که حوثی ها در یکی از نشست ها شرکت کرده و در بقیه جلسات حضور نیافتند.

برخی منابع سیاسی یمنی فاش کردند که علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین، که نیروهای سیاسی یمنی وی را به حمایت از حوثی ها در کودتا بر علیه عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور این کشور متهم می کنند، در حال مرتب کردن اوراق مرحله آینده است. این منابع تأکید کردند که صالح هیئتی از رهبران حزبش (کنگره خلق) را به استان صعده ارسال کرد تا با عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی ها دیدار کنند و به بحث و بررسی برخی قضایای مشترک بین دو طرف بپردازند.

و با وجود سکوت مطلق درباره این دیدار و اهداف آن، اما منابع آگاه تأکید کردند که آنها اوضاع عمومی صنعا، پایتخت یمن را بررسی می کنند و حکومت مرحله آینده را بعد از استعفای هادی و حکومت وی، مرتب می کنند. این دیدار با تصمیم هیئت رئیسه مجلس نمایندگان در به تعویق انداختن جلسه روز گذشته که قرار بود برای بحث و بررسی استعفای رئیس جمهور برگزار شود، مصادف شد.

جلسه پارلمان پس از اعلام نمایندگان استان های جنوبی، از تمامی اطیاف سیاسی، مبنی بر تحریم این جلسه در اعتراض به «کودتای» حوثی ها بر علیه رژیم حاکم و اشغال قصر ریاست جمهوری و محاصره رئیس جمهور مستعفی، و نخست وزیر و تعدادی از وزرای کابینه و مسؤلان به علاوه حصر خانگی برخی دیگر از آنان، پیش از تشکیل به شکست محکوم بود.

در همین زمینه یک سیاستمدار برجسته یمنی به «الشرق الأوسط» گفت که هدف حوثی ها از این اقدامات جلوگیری از سفر وزرا و مسؤلان به خارج از کشور است.

در همین راستا، برخی از تشکل ها و نیروهای سیاسی جنوبی یمن، از تشکیل «کمیسیون ملی جنوبی مؤقت برای آزادی و استقلال» خبر دادند، این اعلان پس از آن صورت گرفت که دو منطقه ی تشکیل دهنده جنوب یمن، یعنی استانهای عدن و حضرموت، از گسستن ارتباط خود با پایتخت(صنعا)، پس از کنترل آن توسط حوثی ها، خبر دادند.

در بیانیه تأسیسی آمده است که این هیئت از «همه اطراف سیاسی، انقلابی، جامعه، جوانان و زنان، و بر اساس نمایندگی ملی جنوب عربی، به ریاست عبدالرحمن علی بن محمد الجفری و معاون وی شیخ احمد محمد بامعلم» تشکیل شده است.

از سوی دیگر، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، اتهامات وارده مبنی بر متوقف کردن تلاش های ضد تروریستی کشورش در یمن به علت هرج و مرج موجود در این کشور را نفی کرد و گفت که اولویت واشنگتن، پایداری بر فشار وارد آوردن به سازمان القاعده است. اما وی اذعان داشت که بعد از استعفای هادی، این وظیفه دشوار است.